منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آیا میدانید فیری لنسر کیست ؟

در اینجا چند مفهوم و ساختار کلی برای  فیلنسر شدن حرفه ای را بررسی میکنیم .

قرارداد کارمُزدی یا حق‌الزحمه‌ای یا فری‌لنس، گونه‌ای قرارداد کاری است که بر پایهٔ آن فرد یا شرکتی قول انجام کاری را برای یک کارفرما در ازای دست‌مزدی مشخص را می‌دهد. فریلنسر کسی است که سرویس ها یا خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه می کند. آنها معمولا ساعتی، روزانه یا پروژه ای دستمزد می گیرند و اساسا یک کسب و کار یک نفره است.


 

\"freelancers


 

زمینه هایی که در آن فریلنسینگ رایج است عبارتند از: موسیقی، چاپ، نویسندگی، برنامه نویسی، عکاسی، روزنامه‌نگاری، آرایشگری، ویرایش، طراحی گرافیک، طراحی سایت، مشاوره، راهنمای تورو مترجم.

برای شروع کسب و کار، کار کردن به عنوان پیمانکار یا به اصطلاح فریلنسر روش خوبی است . داشتن شغلی موفق در این راه می تواند بسیار دشوار باشد و موانع بسیاری را می بایست از سر راه برداشت.

به عنوان یک فریلنسر که بیش از ۳ سال است در این زمینه فعالیت دارم و نیز افراد زیادی را برای انجام پروژه های مختلف استخدام کرده ام با این مشکلات آشنا هستم. در این مطلب درباره بالا پائین های کسب و کارهای کوچک و فریلنسینگ بحث خواهیم کرد.

فریلنسینگ Freelancing چیست؟

امروزه فریلنسینگ اشاره دارد به کار نویسندگی، طراحی، برنامه نویسی، مترجمی و … . فریلنسر کسی است که سرویس ها یا خدمات خود را بدون تعهد در درازمدت به کارفرما ارائه می کند. فریلنسرها معمولا ساعتی، روزانه یا پروژه ای دستمزد می گیرند و اساسا این کار یک نفره است.

شرایط کسب و کار برای فریلنسرهای دور دنیا متفاوت است. پیش نیاز اصلی برای فریلنسر شدن، مهارت بالا در زمینه فعالیتی می باشد که وی ارائه می کند. وقتی شما به عنوان فریلنسر کار می کنید، دیگر مدیر یا سرپرستی وجود ندارد که اشتباهات شما را پوشش دهد یا به شما راهنمایی دهد. فریلنسرها معمولا باید در کاری که انجام می دهند مهارت زیادی داشته باشند چرا که این یک تیم یک نفره است.

فراتر از تمایل به مستقل بودن و داشتن مهارت، شما برای موفق شدن نیاز به اطلاع از جزئیات مختلف دارید، مانند برند کردن خودتان، قیمت گذاری، حسابداری و موارد دیگر که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

خودتان را برند کنید Branding yourself

یکی از کارهایی که شما به عنوان فریلنسر می بایست انجام دهید، انتخاب برند یا نام تجاری برای خودتان است. این میتواند اسم خودتان مانند “طراحی نیما” ، یا چیزی بزرگتر مانند “خدمات برنامه نویسی زند” یا هر چیز دیگری باشد. در واقع شما نیاز به یک هویت دارید تا تحت آن هویت کار کنید و مشتریان با آن نام شما را بشناسند.

علاوه بر اسم جدید، شما به یک لوگو و همینطور کارت تبلیغاتی و وب سایت نیاز دارید. بخاطر داشته باشید که شما هم اکنون یک وارد یک کسب و کار شده اید و هر کسب و کاری به جلا و حرفه ای بودن نیاز دارد. بهتر است که خیلی رسمی نباشید اما سعی کنید از قراردادن علاقمندیهایتان، مطالب و عکس های شخصی در وب سایت تان نیز جدا بپرهیزید.

اگر خودتان طراح نیستید، برای طراحی سایت تان کمی هزینه کنید و فردی حرفه ای را استخدام کنید تا وب سایت شما را طراحی کند. مشتریان احتمالی، قبل از آشنایی رو در رو با شما، وب سایت شما را خواهند دید و قضاوت خواهند کرد.

وقتی می خواهید وب سایت راه اندازی کنید، دامنه ای انتخاب کنید که شرایط زیر را داشته باشد:

۱- آسان به خاطر سپرده شود دامنه های طولانی می توانند گیج کننده باشند، همینطور آنهایی که کلمات اختصاری یا حروف عجیب غریب دارند.

۲- املاء آسان داشته باشد اگر قرار باشد شما آدرس سایت خود را پشت تلفن به شخصی بدهید بهتر است که حرف به حرف به همراه _ یا – کلمات را نخوانید.

۳- مناسب توصیفی اسمی که مرتبط با نام یا نام بیزنس شما باشد بهتر است، به راحتی به خاطر سپرده می شود و در واقع هویت شماست.

اشتباه نکنید، داشتن وب سایت و یک دامنه کاملا ضروری است. ارسال ایمیل از یاهو نه حرفه ای است نه جدی گرفته می شود.

وقتی وب سایت خود را می سازید باید چند نکته ضروری را در آنها رعایت کنید. آنها عبارتند از:

۱- یک معرفی – معمولا اگر یک بیانیه باشد بهتر است.

۲- خدمات شما، یا چیزی که همه متوجه شوند شما چه کاری انجام می دهید.

۳- نمونه کار های قبلی شما

۴- اطلاعات تماس

شاید بخواهید کارهای بیشتری برای سایت خود انجام دهید، مانند SEO یا هر چیز دیگری. ولی برای شروع مطمئن شوید که ۴ مورد بالا در سایت شما وجود داشته باشد.

کجا پروژه پیدا می کنید؟

مهمترین شاخص برای شروع به کار به عنوان فریلنسر داشتن پروژه است. اما از کجا اولین پروژه خود را پیدا می کنید؟ همینطور پروژه های بعدی را از کجا پیدا می کنید؟ و چه چیزی در نمونه کاری خود قرار می دهید اگر تمام کارهایی که قبلا انجام داده اید متعلق به کارفرمای قبلی شما باشد؟

سایت پونیشــا پروژه هایی را که دیگران قرار داده اند را ارائه می کند. قرار دادن پروژه جدید رایگان است و پیمانکاران (فریلنسرها) ۱۰% از مبلغ پروژه را به عنوان پورسانت پس از دریافت وجه به پونیشــا پرداخت می کنند.

وقتی زمان گرفتن اولین پروژه فرا می رسد، به رابطه های شما بستگی دارد. این بدان معناست که باید به همه اطلاع دهید که شما برای استخدام شدن آماده اید. اگر پیشنهاد زیادی ندارید مطمئن شوید که بدانند قیمت زیادی هزینه نمی کنند. یا شاید بهتر باشد از طریق ایمیل به دوستان و آشنایان اطلاع دهید. حتی اگر ترجیح می دهید حضوری صحبت کنید این کار را انجام دهید. بخاطر داشته باشید تا زمانی که کسی از حضور شما اطلاع نداشته باشد کسی هم شما را استخدام نخواهد کرد.

گاهی وقت ها شما می توانید در فروم ها یا سایتهای شغل یابی نیز پروژه بگیرید. پس در سایت ها جستجو کنید. در این جا بعضی سایت هایی را که می توانید به جستجوی شغل مورد نظر در آنها بپردازید، قرار می دهم.

اگر شما هم با نمونه هایی برخورد کردید، از طریق کامنت اطلاع دهید تا به این لیست اضافه کنم.

جای دیگری که شما می توانید پروژه پیدا کنید، جاهایی هست که شما قبلا کار می کردید یا کسی را می شناسید که در آنجا مشغول به کار است.

برای نمونه کار، اگر شما چیزی برای نشان دادن ندارید، بهتر است در فن بیان مهارت بالایی داشته باشید یا چیزی جور کنید تا بتوانید به عنوان نمونه ارائه دهید. این بدان معناست که:

۱-یک کار فرضی برای خود ایجاد کنید و انجامش دهید.

۲-به یک نفر خدمات رایگان ارائه دهید.

۳- با کارفرمای قبلی تماس بگیرید و بخواهید اجازه دهد برای مدت محدود از کارهایی که در آنجا انجام دادید به عنوان نمونه کار استفاده کنید.

در هر صورت برای کارفرما خیلی سخت است که بر اساس حرف های شما، شما را استخدام کند. بعضی وقت ها کارفرمایان ممکن است از شما بخواهند بعضی از کارها را مجانی یا قبل از پرداخت انجام دهید. به نظر من انجام چنین کاری ارزش کاری شما را پائین خواهد آورد و نشان می دهد کارفرما چندان ارزشی برای کار شما قائل نشده است. تصور کنید وقتی شما دکتر می روید، آیا از دکتر می خواهید برای نمونه مجانی شما را ویزیت کند؟ یا اینکه از مکانیک بخواهید اول ماشین شما را تعمیر کند تا شما ببینید از روش کار او خوشتان می آید یا نه؟ این اتفاقات در فعالیت هایی مثل طراحی یا ترجمه می افتد ولی نباید اجازه دهید. این چیزها را در ذهن داشته باشید، بخصوص زمانی که تازه شروع کرده اید و در حال مبازه هستید.

هروقت به اندازه کافی سفارش گرفتید و پروژه انجام دادید، درمی یابید که بطور پیوسته پروژه ها افزایش می یابد. چه برای تکرار پروژه یا پروژه های جدید، کارفرمایان قبلی یا مشتریان، کارفرمایان جدید را به شما ارجاع می دهند و شما کمتر و کمتر به پروژه های جدید نیاز پیدا می کنید. اگر این چنین نشد یا قیمت شما خیلی بالاست، یا با مشتریان اشتباه سر و کار دارید، یا کاری را که انجام می دهید کیفیت لازم را ندارد (که باز نمایانگر این است که قیمت شما خیلی بالاست). شما می توانید و می بایست به راه های دیگر برای گرفتن پروژه بپردازید مانند تبلیغات، جذب مخاطب بیشتر برای وب سایت خود، آگهی روزنامه و غیره. ولی اگر شما در نگه داشتن مشتری یا ارجاع مشتری جدید توسط مشتری های کنونی خود مشکل دارید بهتر است ابتدا مشکل اصلی را پیدا و رفع کنید.

قیمت و تخمین قیمت

وقتی شما پروژه ای گرفتید یا درصدد گرفتن پروژه هستید، باید بتوانید هزینه را برآورد کنید یا قیمت بدهید. تفاوت قیمت با تخمین قیمت در این است که تخمین قیمت، قیمت ثابت نیست. تخمین قیمت، قیمت نهایی پروژه را تضمین نمی کند و در نهایت اگر تغییری رخ ندهد ممکن است قیمت تا ۲۰% متغییر باشد. از طرف دیگر قیمت بدان معناست که شما برای انجام یک پروژه مشخص به سر قیمت به توافق رسیده اید.

بیشتر کارفرمایان قیمت را ترجیح می دهند چرا که تخمین در انتهای پروژه قطعا برای آنها گرانتر خواهد شد. اگر شما از اعتبار بالایی برخوردار باشید، تخمین می تواند کار کند، چه با همان مشتری یا در کل. همچنین اگر زمانی شما تضمین کنید که تغییر قیمت در یک درصد مشخص خواهد بود مثلا ۱۰ یا ۲۰%.

برای برآورد قیمت یا تخمین قیمت، پروژه را به موارد کوچکتر تقسیم بندی کنید تا بتوان هر بخش پروژه را بصورت مجزا ببینید. این نه تنها برای مشتری خوب است که بداند مثلا طراحی لوگو چقدر برایش هزینه دارد، بلکه برای شما هم خوب است زیرا باعث می شود تمام مراحل انجام کار را بررسی کنید. در انتهای پروژه خوب است تخمین قیمت را با زمانی که برای انجام کار صرف شده و نسبت به قیمت نهایی بررسی کنید. این کار برای بررسی قیمت در پروژه های بعدی به شما کمک می کند. اپلیکیشن هایی وجود دارد که به شما کمک می کنند زمان مصرفی برای انجام یک پروژه را ذخیره کنید. شما می توانید از این برنامه ها کمک بگیرید. برای مثال SlimTimer را امتحان کنید.

بعضی وقت ها، زمان برنامه ریزی شده برای انجام پروژه بهم میریزد. دو دلیل برای این اتفاق وجود دارد:

۱- شما حجم کار را دست کم گرفتید

متاسفانه کسی نگفته فریلنسینگ کار ساده ایست و از هر ده بار، شما ۹ بار باید هزینه اشتباهات خود را قبول کنید و بپردازید. اگر از ابتدا به کارفرما گفته باشید که مطمئن نیستید کار به خوبی پیش می رود یا نه، شاید او هزینه های اضافی را قبول کند، هرچند باید این را هم در نظر داشته باشید که قیمت شما همیشه باید رقابتی باشد.

۲- مشتری درباره جزئیات پروژه اطلاعات درستی در اختیار شما قرار نداده است

مشتری می تواند این کار را به دلایل زیادی انجام دهد – ممکن است نداند چه چیزهایی شامل پروژه می شود، ممکن است نداند شما چه چیزی نیاز دارید تا بدانید – ممکن است سرش خیلی شلوغ باشد یا ممکن است درباره پروژه هیجانزده باشد و در وسط کار امکانات جدید اضافه کند. به هر دلیلی که باشد این وظیفه شماست که  اطلاعاتی را که نیاز دارید استخراج کنید و اینجاست که تجزیه قیمت به کار می آید. اگر کاری که از شما خواسته شد در لیست قیمت نبود، شما می توانید به راحتی به لیست قیمت اشاره کنید و هزینه اجرای آن را اعلام کنید.

وقتی قیمت را برای مشتری میفرستید، شاید بد نباشد که قوانین اجرای پروژه را نیز برای او بفرستید. قوانین اجرا، قوانینی هستند که شما برای اجرای پروژه در نظر گرفته اید. بصورت کلی این قوانین (قرارداد) درصورتی که اختلافی پیش بیاید به شما و کارفرما کمک می کند. شما می توانید اینها را به قرارداد اضافه کنید:

۱- چه زمانی کارفرما می بایست پرداخت نهایی را انجام دهید –  شرایط پرداخت (قوانین پرداخت قرارداد)

۲- شما چطور هزینه های اضافی را محاسبه می کنید

۳- بیعانه ای که برای شروع کار می خواهید

۴- کپی رایت کاری که انجام می دهید

۵- حقوق مالکیت قبل و بعد پرداخت

۶- حقوق و وظایف شما ، حقوق و وظایف کارفرما

شما می توانید انتخاب کنید که قرارداد (قوانین پروژه) را وکیلتان بنویسد یا خودتان بنویسید. دقت کنید قرارداد بصورت مرتب و بدون غلط املایی نوشته شود. شما می توانید وقتی قیمت پروژه را ارسال می کنید، قرارداد را نیز ارسال کنید و در هنگام توافق درباره قیمت درباره شرایط قرارداد توافق کنید و به نتیجه برسید.

وقت گذاشتن برای ایجاد قرارداد مهم است. وقتی شما سر قراردادی به توافق رسیده باشید با خیال راحت تری روی پروژه کار می کنید. توجه داشته باشید گاهی وقت ها ممکن است کارفرما از شما بخواهد تا با قوانین او موافقت کنید، قبل از امضا خوب بخوانید چون ممکن است بعضی از قوانین کارفرما، قوانین شما را نقض کند.

صدور صورت حساب مجدد برای سرویس های دیگر

شما ممکن است مجبور شوید همراه با صورت حساب خدمات خود، برای درخواست های دیگر کارفرما نیز صورت حساب بفرستید. مثلا برای خرید هاست، خدمات پستی، خدمات چاپ و یا یک کار خاص. چند نکته هست که باید به آنها توجه کنید:

۱- هیچ وقت هزینه ها را تقبل نکنید مگر خیلی کم باشد.

اینکه مشتری عادت کنید می تواند چیزهایی را مجانی داشته باشد درست نیست. این موارد یکی یکی تبدیل به یک زنجیره می شود که در نهایت شما احساس خوبی نسبت به آنها نخواهید داشت و در نتیجه به کدورت در رابطه شما با مشتری می انجامد.

۲- درصدی برای انجام هزینه ای اضافی بی افزایید

اضافه کردن ۲۵% درصد به هزینه ها منطقی به نظر می رسد برای مثال: برای زمانی که از شما برای خرید هاست یا ارسال بسته پستی صرف می کنید

۳- اگر هرینه ها بالا بود، حتما از مشتری بخواهید که خود شخصا با تامین کننده خدمات تماس بگیرد

ممکن است ۲۵% کمیسیون برای کارهای بزرگ مثل چاپ وسوسه برانگیز باشد. ولی کاری که شما انجام می دهید ریسک بزرگیست. اگر خدایی ناکرده اتفاقی رخ دهد تقبل هزینه بالا برای کسی که تازه کاری را شروع کرده ممکن است گران تمام شود. بهترین مثال برای این مورد همان چاپ است، هزینه های چاپ به راحتی به چند صد هزار تومان خواهد رسید. تصور کنید اگر اشتباهی در چاپ رخ دهد و کارفرما تصمیم بگیرد که شما باید خسارت را پرداخت کنید. تصور کنید اگر شما مجبور باشید به خاطر اشتباهی که انجام داده اید هزینه چاپ مجدد را از جیب پرداخت کنید. برای این موارد هم میشود برای مشتری صورت حساب فرستاد ولی ریسک انجام این کار نیز به عهده شماست.

چه مبلغی درست است؟

سخت ترین کار فریلنسر همین است، تصمیم گیری برای قیمت. بیشتر فریلنسرها بصورت ساعتی کار می کنند. ممکن است آنها بصورت ساعتی شروع به کار کنند یا مقدار ساعتی که برای کار روی یک پروژه نیاز دارند را محاسبه و قیمت را اعلام کنند.

پیدا کردن قیمت ساعتی خود بستگی دارد به:

۱- بقیه چه مبلغی دریافت می کنند؟ طبیعتا پیدا کردن عرف بازار فاکتور مهمی است. شما نمی توانید اگر بقیه مشتری را ۱۰هزار تومان شارژ می کنند، شما۵۰ هزارتومان در ساعت شارژ کنید، چون با چنین قیمتی احتمال پیدا کردن مشتری خیلی پائین خواهد آمد. پرس و جو کنید مطمئنا در اطراف شما افرادی با مهارت های شما وجود دارند.

۲- حداکثر مبلغی که می توانید دریافت کنید چقدر است؟ اگر سرویس شما ۵۰ هزار تومان ارزش دارد و مشتری هم برای استفاده از خدمات شما حاضر است این مبلغ را پرداخت کند پس احمقانه است اگر مبلغ کمتری قبول کنید. در حقیقت هزینه شما همان چیزیست که بازار می تواند پرداخت کند. برای پیدا کردن این حد باید آزمون و خطا کنید و گاهی ممکن است مشتری را از دست بدهید.

۳- به چه مبلغی نیاز دارید؟ یک راه برای قیمت گذاری این است که کمی به عقب بروید محاسبه کنید چند ساعت در هفته کار می کنید، هزینه های شما برای امرار معاش چقدر است. بنابراین چه مقدار نیاز دارید تا از پس هزینه های خود برآیید. این راه خوبیست مگر آنکه شما ندانید چند ساعت باید شارژ کنید چون شما تازه شروع بکار کرده اید.

چیز دیگری که باید به آن توجه کنید تعداد ساعتی است که شما شارژ می کنید. این در واقع تعداد ساعتی است که شما واقعا کار می کنید. یعنی با یک حساب ساده ۴۰ هزار تومان در ساعت، ۴۰ ساعت در هفته میشود ۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان در هفته. در حقیقت هر ساعتی که شما کار می کنید همراه است با مواردی که قابل شارژ نیست مانند حسابداری، دنبال مشتری گشتن، بازاریابی و کارهای دیگر. به علاوه شما باید درنظر داشته باشید که شما ممکن است مریض شوید، به تعطیلات بروید، و زمان هایی باشد که شما هیچ پروژه ای ندارید که انجام دهید. بنابراین قیمت ساعتی شما طبیعتا می بایست بیشتر از آن چیزی باشد که شما قبلا محاسبه کرده اید.

از طرف دیگر باید این را هم در نظر داشته باشید که قیمت پائین تر یا مناسب تر، پروژه های بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد و در نتیجه آن پروژه ها، پروژه های دیگری به شما ارجاع داده می شود. از آنجایی که گرفتن پروژه مهمترین بخش زندگی فریلنسر است نمی توان به این مورد بی توجه بود. اگر شما در ابتدا، کار خوب را با قیمت مناسب انجام دهید کارهای بعدی خواهند آمد. البته در ابتدا شما باید سخت تلاش کنید که در انتهای پروژه کارفرما کاملا راضی باشد. شما می توانید بعد از هر پروژه موفق کمی قیمت خود را بالا ببرید. و در نهایت شما باید خود را در یک موقعیت با پروژه های زیاد به همراه قیمت معقول ببینید.

فاکتور مهم دیگر برای قیمت گذاری این است که دقیقا بدانید زمان شما صرف چه چیزی می شود. همانطور که قبلا اشاره کردم یک برنامه پیدا کنید تا زمان خود را کنترل کنید. این به شما کمک می کند تا بهتر قیمت گذاری کنید و دقیقا به شما نشان می دهد زمان شما برعکس تصور خودتان کجا صرف می شود.


صورتحساب

خیلی خوب است که قیمت شما یا پیش فاکتور تنظیم شده است، ولی در آخر پروژه، این پیش فاکتور برای نقد شدن کافی نیست. (در بیشتر موارد) شما باید فاکتور یا صورتحساب صادر کنید. ایجاد یک فاکتور درست فرق بین یک کسب و کار سالم با یک کسب وکار از بین رفته است.

برای شروع بهتر است بدانیم فاکتور چیست؟ با بیان خیلی ساده رونوشتی از پیش فاکتور (قیمت ارائه شده برای انجام پروژه) می باشد. پیش فاکتور به کارفرما اعلام می کند که انجام پروژه چه مقدار هزینه در بر خواهد داشت، درصورتی که فاکتور اعلام می کند که آن هزینه را لطفا پرداخت کنید. فرمت فاکتور در کشور های مختلف متفاوت است ولی معمولا از این اجزاء تشکیل می شود :

۱– مالیات و اطلاعات حقوقی در این قسمت می توانید اطلاعات ثبت کسب و کار خود را وارد کنید به همراه آدرس و شماره فاکتور


۲-مبلغی که می بایست پرداخت شود هزینه نهایی بصورت مجزا برای هر مورد که با پیش فاکتور مطابقت دارد


۳- روش پرداخت خوب است که این قسمت را تا جایی که می توانید برای مشتری آسان کنید. چند روش برای مشتری معرفی کنید، پرداخت به بانک، پرداخت آنلاین، آدرس برای فرستادن چک و …

۴- زمان پرداخت زمان پرداخت را مشخص کنید، زمان پرداخت بسته به مشتری می تواند متفاوت باشد مثلا پرداخت هنگام تحویل یا تا ۹۰ روز پس از تحویل

برای پروژه های بزرگ شاید شما بخواهید کار را به قسمت های کوچکری تقسیم کنید یا اصطلاحا فاز بندی کنید. مثلا یک پروژه را به ۴ قسمت تقسیم کنید و برای اجاره هر فاز ۲۵% بیعانه بگیرید تا کار تمام شود. برای فاز بندی کار مطمئن شوید در آخر فاز کارفرما چیزهایی را که باید تحویل بگیرد ببیند و تائید کند. حتی شما می توانید زمان را تخمین بزنید و برنامه تحویل ها را در اختیار کارفرما قرار دهید.

بهترین قسمت این نوع از انجام پروژه این است که شما در یک موقعیت پایدار از لحاظ مالی قرار میگیرید بجای اینکه ماه ها صبر کنید تا پروژه انجام شود و دوباره ماه ها صبر کنید تا فاکتور پرداخت شود. خوبی دیگر این است که شما ریسک دریافت نکردن وجه برای پروژه های بزرگ را کم می کنید.

برای هر پروژه ای خوب است از ابتدا مبلغی به عنوان بیعانه دریافت کنید. مخصوصا وقتی که کارفرما را نمی شناسید یا او در پرداخت هایش به موقع نیست. احتیاج نیست که بگویم وقتی بیعانه دریافت می کنید سعی کنید پروژه را به موقع و به بهترین شکل تحویل دهید.

دریافت وجه

متاسفانه در طول راه ممکن است با مشتریانی برخورد کنید که پول ندهند، سعی کنند مبلغ کمتری پرداخت کنند یا مدت زمان پرداخت را تا جایی که می توانند افزایش دهند. این مشتریان می توانند برای فریلنسرهایی که تازه شروع کرده اند مشکل بزرگی محسوب شوند خصوصا اگر شما زمان زیادی از زمان کاری خود را صرف پروژه آنها کرده باشید.

قبل از اینکه درباره راه هایی که مطمئن شویم پرداخت صورت می گیرد بحث کنیم، بهتر است همیشه مبلغی را در پس انداز خود داشته باشید تا اگر با چنین مشکلی روبرو شدید بتوانید از پس هزینه های روزانه خود برآیید. نداشتن پس انداز کافی برای پرداخت هزینه ها در مواقعی که منتظر هستید مبلغ پروژه را دریافت کنید اصلی ترین خطر برای از دست دادن کسب و کار فریلنسرهاست.

وقتی کارفرما از پرداخت امتناع می کند شما برای کمک، به پیش فاکتور، ایمیل ها و فاکتور رجوع می کنید. فکر خوبی است اگر شما پیش فاکتور را مورد به مورد تنظیم کرده باشید تا بتوانید نشان دهید کارهایی که از شما خواسته شده، مورد به مورد را انجام داده اید. همینطور خوب است در فاکتور، زمان پرداخت را مشخص کنید تا بتوانید به آن اشاره کنید. اگر ایمیل یا مدرکی داشته باشید که کارفرما از انجام کار راضی است، نیز می تواند به شکایت شما کمک کند.

خوب بهتر است به ۳ سناریو اصلی نگاه کنیم:

مشتری تا جای ممکن پرداخت را به تاخیر می اندازد

شما در پیش فاکتور و فاکتور شرایط قرارداد را ذکر می کنید، که این شامل شرایط پرداخت نیز هست. شما می توانید در شرایط پرداخت انتخاب کنید، پرداخت هنگام تحویل یا تا ۹۰ روز. کاملا واضح است که دادن ۹۰ روز زمان به کارفرما به نفع شما نیست و می تواند به کسب و کار شما آسیب وارد کند. برای فریلنسرها نهایتا ۳۰ روز زمان مناسبی برای پرداخت می تواند باشد، شاید شرکت های بزرگ بتوانند ۹۰روز منتظر پرداخت بمانند ولی نه شما.

اگر مشتری پرداخت را پس از زمان مقرر انجام نداد این وظیفه شماست تا به او یادآوری کنید و بصورت مرتب یادآوری کنید. بیاد داشته باشید کسی که باید در این میان شرمسار باشد کسی است که پرداخت را انجام نداده است. پس اگر شما از اینکه مرتب تماس بگیرید و ایمیل بزنید خجالت می کشید یا شرمنده می شوید! هزینه را تقبل کنید و بی خیال مبلغ خود شوید.

یادآوری هفتگی یا شاید در بعضی موارد روزانه، تقریبا همیشه کار ساز بوده و شما را به آنچه که می خواهید می رساند. اگر مشتری با این یادآوری ها اذیت شود، در نظر داشته باشید که او این روش را پیش گرفته تا پرداخت انجام ندهد و گذشته از آن چنین مشتری ارزش نگه داشتن را نیز ندارد.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که شرایطی برای تاخیر در پرداخت، در قرارداد خود درنظر بگیرید. این می تواند چیزی باشد مثل ۱% از کل مبلغ برای دیرکرد در پرداخت و ۱% در ماه به آن اضافه شود. مبلغ بالایی برای دیرکرد درنظر نگیرید. حداکثر می تواند مساوی با مبلغ سود بانکی باشد.

دریافت هزینه برای دیرکرد در پرداخت می تواند کارساز باشد ولی بعضی از مشتریان ممکن است با آن برخود تند کنند یا منجر به خصومت شود، خصوصا اگر شما بلافاصله بعد از گذشت زمان پرداخت فاکتور، دیرکرد را صادر کنید. یا اگر شما برای مشتری که همیشه پرداخت های منظم داشته فاکتور دیرکرد صادر کنید احتمالا باید عصبانیت او را پشت تلفن یا در ایمیل تحمل کنید.

مشتری سعی در کم کردن مبلغ پرداخت دارد

در این سناریو مشتری ادعا می کند که کار آنگونه که خواسته شده بود تحویل داده نشده است. به همین منظور خوب است که در پیش فاکتور بصورت مورد به مورد موارد درج شود و در صورت ممکن کارفرما پیش فاکتور را امضا کند. اگر شما امضای کارفرما را ندارید نوشته ای در ایمیل ها که کارفرما با موارد پیش فاکتور موافقت کرده است به شما کمک خواهد کرد.

بهترین راه برای حل این مشکل ملاقات حضوری با مشتری است. به دیدن او بروید و این دو مورد را در ذهن داشته باشید۱) شما سعی می کنید تا به کارفرما نشان دهید تا تمام کار به درستی انجام شده و اگر او درخواست کم کردن مبلغ را دارد ممکن است بخاطر دلیل خوبی باشد و ۲) شما فقط برای راضی کردن مشتری بررسی انجام نمی دهید، شما باید بدون آنکه پرخاشگری کنید ثابت کنید کار را درست انجام داده اید.

دیدن مشتری یا حداقل تماس با وی از طریق تلفن می تواند مشکل را حل کند. اگر مشکل حل نشد شما باید به سناریو بعدی رجوع کنید.

مشتری پرداخت را انجام نمی دهد یا از شما اجتناب می کند 

وقتی وضعیت از حالت دیرکرد در پرداخت یا اختلاف در پرداخت، به عدم پرداخت تغییر کرد، وقت آن است که اقدام قانونی انجام دهید. این در هر پروژه ای متفاوت است و بستگی به کاری که شما انجام می دهید دارد. بصورت کلی بهتر است همیشه وکیلی یا مشاوری داشته باشید تا در این زمان با او تماس بگیرید.

بعضی وقت ها هم (مخصوصا برای زمانی که مبلغ ناچیز است) می توانید این را ضرر انجام کسب و کار تلقی کنید و از آن به بعد به این مشتری یا مشتریانی مشابه سرویس ارائه ندهید. ناراحت کننده و خسته کننده است ولی در اینگونه موارد حتی ممکن است هزینه وکیل و دیگر هرینه های جانبی بیشتر از مبلغی باشد که می بایست دریافت کنید پس ساده ترین راه همین است.

شناخت مشتریان مشکل ساز

همه مشتریان مثل هم نیستند و با تجربه ای که بدست می آورید می توانید مشتریانی را که درآینده دردسر ساز خواهند شد را شناسایی کنید. در اینجا به بعضی موارد که می تواند به شما کمک کند اشاره می کنم، توجه داشته باشید که اینها قانون نیست:
۱–    مشتریانی که بیش از حد از خود محافظت می کنند گاهی وقت ها ممکن است با مشتری روبرو شوید که از شما بخواهد مدارک قانونی زیادی را امضا کنید، مثل قرارداد، شرایط پشتیبانی، شرایط حریم خصوصی یا غیره. در کل اینها چیزهای بدی نیست به شرط آنکه با دقت خوانده شود. تجربه نشان داده مشتریانی که فکر می کنند شما ممکن است سرشان کلاه بگذارید شروع به فکر می کنند که شما سرشان کلاه می گذارید. آنها وضعیت را برای خود ایجاد می کنند و شروع به جمع آوری مدرک می کنند. این بدان معنا نیست اگر هر مشتری از شما خواست مدارکی را امضا کنید مشتری بدی است ولی در ارتباط با مشتریانی که خیلی از اینکه ممکن است شما سرشان کلاه بگذارید نگرانند، احتیاط کنید.

۲–    مشتریانی که سئوال های زیادی درمورد اینکه اگر از چیزی خوششان نیامد باز باید مبلغ آن را پرداخت کنند میپرسند این مورد برای طراحان خیلی اتفاق می افتد، مشتری می پرسد اگر از طراحی لوگو خوشم نیامد باز باید مبلغ آن را پرداخت کنم؟ این نشان می دهد مشتری به کار شما اعتماد ندارد، برای وقت شما ارزش قائل نیست و بیشتر وقت ها در پرداخت مشکل دارند.

توجه به این موارد و موارد دیگر به شما کمک می کند از خود محافظت کنید. توجه داشته باشید هر مشتری با دیگری فرق دارد و اگر در ارتباط با مشتری مطمئن نبودید، شانس این که خود را به شما نشان دهد را به او بدهید.

هدف گذاری،تحویل و قالب های زمانی

وقتی کارفرمایی به شما مبلغی می دهد تا کاری را انجام دهید، وظیفه شما نه تنها این است که به بهترین نوع کار را انجام دهید بلکه می بایست در زمان معین شده کار را انجام دهید. در حقیقت کیفیت انجام کار با بهره وری شما در زمانی که کار را انجام می دهید از نظر بیشتر کارفرمایان برابر است و اگر شما همیشه کار را به موقع تحویل دهید اعتبار بسیار بالایی کسب خواهید کرد. در کسب و کار مردم چیزی را می خواهند که بتوانند به آن اطمینان کنند، حتی اگر مجبور شوند میزانی از کیفیت را فدا کنند. مطمئنا داشتن کیفیت بالا و تحویل بموقع از همه بهتر است.

تعیین زمان تحویل کار می بایست در ابتدای پروژه انجام شود. به همین منظور فکر خوبی است که برای انجام مراحل پروژه هدف گذاری شود. این کار در بعضی از پروژه ها مهمتر از بقیه پروژه هاست مثل برنامه نویسی که معمولا قبل از شروع کار برنامه ریزی دقیقی می بایست انجام شود.
وقتی کاملا متوجه شدید چه کارهایی باید انجام شود، شما و مشتری هر دو برای انجام پروژه به توافق رسیدید. حالا زمان اعلام مدت زمان و چهارچوب زمانی برای انجام پروژه می رسد. همنطور که قبلا درباره اش صحبت کردیم، این زمانبندی برای تحویل مورد به مورد پروژه به مشتری کمک می کند تا روند انجام پروژه را بررسی کند و بر اساس روند پروژه پرداخت ها را هم انجام دهد.

وقتی زمانبندی را انجام دادید خیلی مهم است که طبق برنامه پیش بروید. دیگه بیشتر از این نمی توانم به شما بگوییم که چقدر تحویل بموقع مهم است و چقدر به خاطر آن، پروژه جدید به شما ارجاع داده خواهد شد.

خدمات و دسترسی

برای هر کسب و کاری ۴ مشخصه اصلی وجود دارد: کیفیت، قیمت، قابلیت اعتماد و خدمات.
در اینجا به چهارمین و آخرین مشخصه یعنی خدمات می پردازیم.

مثل هر کسب و کار دیگری خدمات شما را با دیگران متمایز می کند، مشتری را راضی نگه می دارد و هزینه های شما را پوشش می دهد. در فریلنسینگ خدمات ۴ شکل اصلی دارد:

۱-    روابط عمومی این یعنی روابط باکیفیت با کارفرما، رو در رو، پشت تلفن یا در ایمیل. یعنی خوش برخورد باشید تا کارفرما بتواند به راحتی با شما ارتباط برقرار کند. یعنی علاقه شما به مشتری و کسب و کار فراتر از انجام پروژه باشد. یعنی شخصی شوید که آنها بخواهند با شما کار کنند.
۲-    در دسترس باشید کارفرمایان می خواهند که بتواند با شما در تماس باشند، هیچ چیز بد تر از آن نیست که نتوانند در مواقع ضروری با شما تماس بگیرند. پس مطمئن شوید شما همیشه در دسترس هستید، تلفن،ایمیل، چت یا در آدرس کاری خود. کارهای مختلف نیاز به دسترسی های مختلف دارند ولی تمامی فریلنسرها حداقل باید در ساعات کاری در دسترس باشند. اگر در دسترس نیستید مطمئن شوید که پیغامگیری دارید که به پیام ها بلافاصله پاسخ می دهید. اگر مریض شدید یا مسافرت رفتید در پیامگیر خود اعلام کنید یا auto respond در ایمیل خود قرار دهید تا مشتری آگاه شود.
۳-    گاهی اوقات تحویل بیش از درخواست این بدان معناست که شما بیشتر از چیزی که از شما خواسته شده تحویل دهید، می تواند یک امکان اضافه در برنامه نویسی باشد یا یک کتاب باشد که مشتری نیاز دارد ولی درخواستی نکرده است. این به آنها نشان می دهد که شما از آنها حمایت می کنید. توجه داشته باشید که گفتم “گاهی اوقات”. اگر مرتب این کار را ادامه دهید برای آنها عادت شده و معنی خود را از دست می دهد.

۴-    نجات در فریلنسینگ شما گاهی شانس این را پیدا می کنید تا مشتری خود را نجات دهید و پیشنهاد می کنم از این شانس حداکثر بهره را ببرید. این اتفاق برای فریلنسرها بیشتر پیش می آید چون مشتریان آنها اغلب مشتریان خودشان را دارند که آنها برایشان کار می کنند و هر کارفرمایی زمان مقرر خود را دارد. بنابراین وقتی مشتری شما برای کار ضروری مراجعه می کند که هیچ شخص دیگری نمی تواند در زمان تعیین شده تحویل دهد برای شما موقعیت خوبی پیش می آید اگر بتوانید پروژه را تحویل دهید. باز اشاره کنم اگر هر بار که مشتری مراجعه کند و شما کار را انجام دهید این کار ارزش خود را از دست خواهد داد.

 

مطالب  مرتبط :

e-lance-economy

 



برچسب ها : , , , , , ,

به سیاره لینوکس امتیاز دهید

به اين صفحه امتياز دهيد