منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو برای اینترنت اشیا

ظاهراً ورود اوبونتو و کنونیکال به حوزه‌های مختلف تمامی ندارد. از ورود به دسکتاپ و سرور از روز اول گرفته تا موبایل و تبلت و کلود و تلویزیون تماماً مواردی است که اوبونتو ادعا می‌کند راهکاری برای آن‌ها دارد.

امروز مارک‌شاتلورث بر روی وبلاگش خبر از ورود اوبونتو به Internet of Things داد. «اینترنتِ اشیا» مفهمومی است که اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌ ما که به شبکه اینترنت متصل شده و بتوان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند.

فرض کنید کتری یا قوری شما از طریق اینترنت و شبکه به گوشی شما متصل شود و با استفاده از اپلیکیشن موبایل آن بتوانید از  زمان جوش آمدن آب داخل آن با خبر شوید یا آنرا خاموش کنید. یا در حین دیدن تلویزیون مطمئن شوید که غذای شما آماده شده و می‌توانید در حین دیدن ادامه برنامه مورد علاقه‌تان آنرا میل کنید. مواردی از این قبیل، مفاهیمی است از اینترنت اشیاء، که در ویکیپدیا می‌توانید آنرا مفصل‌تر دنبال کنید.

ubuntu-internet-of-things

اینترنت اشیاء بر پایه اوبونتو توسط نسخه‌ای از Ubuntu Core بوده که Snappy نامگذاری شده که علاوه‌بر استفاده از اینترنت اشیاء ، در Container‌هایی مثل Docker و LXC برای رایانش ابری و ابزار دم‌دست توسعه‌دهندگان کاربرد دارد. Ubuntu Core پروژه جدیدی نیست و از سال ۲۰۱۱ همراه با سایر زیر پروژه‌های اوبونتو هر ۶ ماه منتشر و به روز می‌شود، ولی چیزی که باعث شده آنرا به شکل اوبونتو برای اینترنت اشیاء معرفی کند، همکاری تجاری کنونیکال با شرکت‌های تولید کننده بورد و چیپ‌های کوچک و ضعیف‌تر جهت پشتیبانی بهتر از آن‌ها در Snnapy و همچنین webdm یا Web Device Manager برای مدیریت پروسه بوت و نصب پکیج بر روی آن از طریق Snappy Store است.

Snappy Ubuntu Core برای اجرا به حداقل ۴۰ مگابایت رم و ۶۰۰ مگاهرتز پردازنده نیاز دارد و این مقدار با اضافه شدن اپلیکیشن‌های موجود بر روی آن بیشتر خواهد شد. Snnapy همانند نسخه دسکتاپ و سرور اوبونتو از طریق مدیر بسته apt قابل آپدیت می‌باشد و به راحتی می‌توان برای آن اپلیکیشن نوشت و بر روی آن اجرا کرد.

به دلیل اینکه این نسخه از اوبونتو به واسطه کاربرد آن قرار است بر روی بوردها و چیپ‌های کوچیکتر و ضعیف‌تر هم اجرا شود، علاوه بر AMD64 و i386 کنونیکال برای معماری‌های ARM64, ARMhf, PowerPC, PPC64 آنرا آماده کرده تا به راحتی بتوان از آن در پروژه‌های مختلف استفاده کرد.

برای شروع کار با Snappy و توسعه نرم‌افزار بر روی آن لازم نیست به یک یخچال یا فریزر یا کتری و قوری یا هرچیز دیگری که قرار است در آینده به اینترنت وصل شود، دسترسی داشته باشید، فقط کافی است آن را بر روی یک ماشین مجازی بر پایه KVM یا VirtualBox یا هر هایپروایزر دیگری نصب کنید و بعد آنرا به دیوایس مورد نظر خود منتقل کنید. اگر هم از بوردهای محبوبی مثل رزبری‌پای استفاده می‌کنید نقطه شروع خوبی برای شما می‌تواند باشد ولی قبل از هر چیز پیشنهاد میکنم سری به صفحه رسمی این پروژه و مستندات آن بزنید.



برچسب ها : , , , , , , ,