منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ساخت usb قابل بوت در اوبونتو

با انتشار هر نسخه از اوبونتو سوالات در مورد نحوه ساختن یو اس بی قابل بوت در اوبونتو زیاد میشه و مناسب دیدم در این فرصت که چند روزی از انتشار اوبونتو ۱۶.۱۰ بیشتر نمیگذره آموزش کوتاهی در این زمینه داشته باشیم .

اگه سیستم عامل فعلی شما اوبونتو باشه یکی از گزینه های در دسترس نرم افزار از پیش نصب شده ی Startup Disc Creator هست اما تجربه خودم از کار با این نرم افزار تجربه مثبتی نیست و ترجیح میدم از نرم افزار کم دردسرتری استفاده کنم . نرم افزاری که در این نوشته به معرفی اون خواهم پرداخت نرم افزار متن باز UNetbootin هست که تحت مجوز GPL توسعه پیدا میکنه و برای سه پلتفرم مطرح پی سی یعنی لینوکس ،‌ویندوز و مک نسخه داره .

برای دانلود این نرم افزار کافی هست از مرکز نرم افزاری اوبونتو اون رو جستجو و نصب کنید با این حال برای دانلود نسخه مربوط به سایر سیستم عامل ها و یا آخرین نسخه می تونید از طریق لینک زیر به صفحه دانلود این نرم افزار برید .

بعد از نصب نرم افزار و اجرای اون صفحه زیر رو مشاهده خواهید کرد :

unetbootin-600x414

با فعال کردن قسمت Diskimage و انتخاب فایل ISO سیستم عاملی که قبلا دانلود کردید ( اعم از لینوکس و ویندوز) و همینطور تعیین درایو usb مورد نظرتون که قراره قابل بوت بشه و فشردن دکمه OK مراحل بوتبل شدن فلشتون در کادری شبیه به تصویر زیر ظاهر خواهد شد .

unetbootin-copying

و پس از اتمام عملیات نیز پنجره زیر نمایش داده میشه :

unetbootin-done

خب تقریبا کار تموم شده و حالا باید با راه اندازی مجدد (ریبوت) سیتمتون وارد مراحل اجرا و نصب سیستم عامل از روی usb بشید .

لازمه یادآوری کنم که احتمالا به طور پیشفرض سیستم شما از روی هاردیسک بوت میشه و بسته به نوع دستگاهتون برای تغییر این حالت پیشفرض باید در هنگام روش شدن سیستمتون و قبل از اجرای بوت لودر از طریق کلیدهایی مثل F2 ، F12 و یا Delete وارد تنظیمات BIOs و یا Boot Menu بشید ، البته در اکثر دستگاه ها در شروع ران شدن سیستم کلید مربوطه نمایش داده میشه با این حال با یه جستجوی ساده در گوگل می تونید کلید مربوط به دستگاهتون رو تشخیص بدید .

امیدوارم این آموزش برای شما دوست عزیز مفید بوده باشه .



برچسب ها : , , ,