منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مخازن مانجارو روی سرورهای ایران

به طور اتفاقی با سایت یکی از دانشگاه های ایرانی روبرو شدم که بطور سخاوتمندانه ای تعدادی از مخازن لینوکسهای معروف رو برای استفاده آزاد در دسترس قرار داده. برای دیدن این سایت میتونید به این لینک مراجعه کنید.

مخازن مانجارو وجود نداشت، با ایمیلی که بهشون زدم اونها ظرف مدت بسیار کوتاهی پاسخ دادند و مخازن مانجارو هم به این لیست اضافه شد. اینجا چند نکته وجود داره که لازمه بنویسم:
  • اولا تشکر از گردانندگان این پروژه، هم بخاطر کاری که میکنند و هم بخاطر پاسخ گویی‌. تلاششان تحسین بر انگیزه.
  • بودن مخازن در داخل ایران خوبیش اینه که میشه با سرعت بسیار بالاتری بسته ها رو دانلود کرد. اما طی چند بار تستی که بنده در روزهای مختلف داشتم هر بار سرعت دانلود از سرورهای خارج از کشور (که خود پکیچ منیجر مانجارو اونها رو لیست میکنه) به مراتب بیشتر از سرعت دانلود از این سرور بود. حداقل سه برابر. در یک ایمیل موضوع رو مطرح کردم و پاسخ دادند که اونها با سرعت بسیار بالایی دارن استفاده میکنن و مشکلی در این زمینه نمیبینند. متاسفانه بخاطر این موضوع من نمیتونم از این مخازن استفاده کنم. بسیار عجیبه که دانلود از سرور مثلا انگلستان خیلی سرعت بیشتری به من میده تا دانلود از سروری که بیخ گوشمون هست!
اگر شما کاربر مانجارو هستید و میخواید که این رو امتحان کنید، فایل زیر رو باز کنید و سرورهای دیگه رو کامل پاک کنید و سرور ایران رو بهش اضافه کنید. بعد هم دیتابیس رو رفرش کنید:
sudo gedit /etc/pacman.d/mirrorlist
-------------------------------------------
Server = http://repo.sadjad.ac.ir/manjaro/stable/$repo/$arch

sudo pacman -Syy
در خط سرور عبارت stable در توضیحات سایت دانشگاه سجاد branch$ نوشته شده. که میبایست در این فایل تغییر کنه. در غیر این صورت با پیام خطای سینک مواجه میشید. نسخه های دیگه unstable و testing هستتند.