منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پیدا کردن حجم هر پارتیشن در مکینتاش از خط فرمان

مکینتاش مانند هر سیستم عامل شبه یونیکسی دیگری دارای فرامینی است که اجازه مدیریت آنرا از خط فرمان می دهد. هسته سیستم عامل مکینتاش به دلیل برگرفته شدن از یونیکس FreeBSD دارای فرامین عام سیستم عامل های شبه یونیکسی و همچنین دارای فرامین خاص خود نیز است. در این مطلب دستور های df و diskutil را برای پیدا کردن حجم هر پارتیشن گفته خواهد شد.

دایرکتوری Volumes/ فهرست دایرکتورهایی mount شده موجود در سیستم مک (مانند مک بوک ها) را در خود دارد. دستورهای زیر فهرست این دایرکتوری ها را نشان می دهد. همانطور که از شکل زیر مشخص است دایرکتوری به نام BOOTCAMP نقطه اتصال به پارتیشنی است که ویندوز در آن نصب است و دایرکتوری Mac OS X HD1 یک لینک به دایرکتوری root یا ریشه (/) است که نقطه اتصال پارتیشن حاوی مکینتاش است.

ls /Volumes

ls -l /Volumes

mac_os_x_part_vol_1

پس با توجه به شکل بالا دو پارتیشن داریم که بر روی دیسک سیستم مک نصب شده اند. در مکینتاش نام اولین دیسک متصل به سیستم disk0 و نام اولین پارنیشن یا اولین اسلایس از اولین دیسک disk0s0 نام دارد. با استفاده از دستور زیر می توانید فهرست اسلایس ها را مشاهده کنید.

diskutil list

mac_os_x_part_vol_2

مطابق با شکل بالا از ستون IDENTIFIER نام اولین دیسک disk0 و اسلایس شماره صفر به کل دیسک اشاره دارد. حجم دیسک تیز 320 مگابایت است. اسلایس شماره دوم که disk0s2 نام دارد، شامل پارتیشن / بوده که در واقع در سیستم با لینک Mac OS X HD1 نشان داده می شود (مطابق شکل زیر). اسلایس شماره چهارم که disk0s4 نام دارد، پارتیشنی است که ویندوز در آن نصب شده است.

 mac_os_x_part_vol_3

با استفاده از دستور df نیز می توانیم نام پارنیشن ها و نقاط اتصال آنها را نیز پیدا کنیم.

df -h

mac_os_x_part_vol_4



برچسب ها : , ,