منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آشنایی با اوبونتو 11.10 و امکانات جدید آن

استفاده کنندگان از سیستم عامل متن باز و رایگان اوبونتو بعد از شش ماه دیگر با انتشار نسخه جدید این سیستم عامل چند روزی است که دوباره خوشحال شده اند و واقعاً که این سیستم عامل در هر نسخه خود امکانات و محیط جدیدی را برای استفاده کنندگان خود به همراه می آورد. در این نوشته از تورتک به معرفی اوبونتو نسخه 11.10 می پردازیم و با امکانات جدیدی که در این نسخه از این سیستم عامل معروف لینوکسی برای کاربران فراهم است آشنا می شویم.

 

نصب و استفاده از سیستم عامل اوبونتو 11.10

همانند نسخه های قبلی خود برای نصب اوبونتو بر روی سیستم خود و تجربه استفاده از یک سیستم عامل متن باز لینوکسی می توانید تنها با قرار دادن یک دیسک ( Live CD ) در سیستم خود و راه انداری مجدد سیستم خود بعد از چند دقیقه از این سیستم عامل جدید دیدن کنید و از تجربه استفاده از آن لذت ببرید و یا اینکه با استفاده از نصاب این سیستم عامل و دانلود آن از سایت رسمی اوبونتو این سیستم عامل را بر روی هاردیسک یا فلش درایو خود نصب کرده و به صورت دائمی از آن استفاده کنید. البته ویژگی جدید این نسخه این است که فایل های نصب به صورت Hybrid عرضه شده اند و شما می توانید آن ها را به صورت مستقیم بر روی هر دستگاه ذخیره سازی که دوست دارید مانند فلش درایوها ریخته و مطمئاً باشید که هم در سیستم های ویندوز و مکینتاش به راحتی از آن فبش درایو می توانید به عنوان یم دیسک راه انداز سیستم استفاده کرده و اقدام به نصب این سیستم عامل بکنید.

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل نصب این سیستم عامل در صورتی که کارت گرافیک سیستم شما از چیپ های Intel یا AMD استفاده می کند به صورت خودکار راه اندازهای آن نیز نصب شده و شما می توانید از حداکثر توان گرافیکی سیستم خود در استفاده از این سیستم عامل استفاده کنید اما اگر کارت گرافیک شما از چیپ های NVidia استفاده می کند نیاز است که با استفاده از بخش سخت افزاری این سیستم عامل اقدام به دانلود ، راه اندازهای این نوع کارت گرافیک ها و نصب آن وجود دارد.

 

کاربردی تر شدن ابزار Dash اوبونتو

در معرفی اوبونتو 10.04 با ابزار جدید اضافه شده به این سیستم عامل با نام Dash آشنا شدیم اما در این نسخه از اوبونتو این ابزار تازه نیز دست خوش تغییراتی شده است که اولین تغییر بوجود آمده در این ابزار را می توان در رنگ آن تشخیص داد. رنگ Dash دیگر به صورت کادری تیره رنگ نیست و با استفاده از میانگین گیری از زنگ های به کار برده شده در پس زمینه دسکتاپ اوبونتو شما رنگ آن ساخته می شود.

همچنین امکان جدیدی دیگری که بعد از استفاده از این نسخه با آن مواجه شدم این بود که در صورتی که مثلاً در کادر جستجوگر این ابزار بنویسیم Browser علاوه بر برنامه فایرفاکس که قبلاً نیز نمایش داده می شد نرم افزارهای مرتبط که حتی هم اکنون بر روی سیستم شما نصب نیستن نیز در قسمت پایینی که Apps Available for Download نام دارد نمایش داده می شود مانند مرورگر گوگل کروم که تنها با یک کلیک می توانید آن ها را نیز بر روی سیستم خود نصب و شروع به استفاده از آن ها بکنید. البته می توانید برای جستجو کردن به صورن خیلی دقیق تر از قسمت Filter results ابزار Dash نیز استفاده کنید که در آن امکان انتخاب گزینه هایی مانند برنامه های کار با اینترنت ، مالتی مدیا ، فونت ها و … وجود دارد.

 

مدیریت برنامه ها با ظاهر جدید Software Center

بخش Software Center در اوبونتو نیز در نسخه جدید خود یعنی 5 تغییرات ظاهری زیادی کرده است که برای نصب برنامه های جدید و مدیریت برنامه های نصب شده بر روی سیستم خود می توان از آن استفاده کرد. در نصخه جدید Software Center که بسیار شبیه مارکت اندروید شده است محبوب ترین نرم افزارها و رتبه هایی که استفاده کنندگان به آن ها داده اند نمایش داده می شود و این بخش از آن حالت دو ستونه قدیمی خود در آمده است. با استفاده از این بخش از اوبونتو و پیدا کردن نرم افزارهای لینوکسی که بر روی این سیستم عامل قابل اجرا هستند و نصب آن ها تنها با یک کلیک به این نکته پی می بریم که مخازن نرم افزاری نه تنها برای اوبنتو و دیگر سیستم های لینوکسی ناقص و کم نیست نسبت به سیستم عامل ویندوز بلکه در بعضی از شاخه ها برنامه های خیلی قوی تر و کاربردی تر نیز در اختیار کاربران لینوکسی وجود دارد.

همانطور که در بخش معرفی امکانات جدید Dash اوبونتو نیز اشاره کردیم امکان استفاده از Software Center در بسیاری از بخش های دیگر سیستم عامل اوبنتو محیا شده است و شما می توانید به راحتی برای نصب یا پاک کردن برنامه های مختلف بر روی سیستم خود از این قابلیت فوق العاده استفاده کنید.

 

برنامه های نصب شده به صورت پیش فرض در اوبونتو 11.10

مرورگر فایرفاکس 7 به صورت پیش فرض برای مرور صفحات وب در این نسخه از اوبنتو وجود دارد و با استفاده از آن همچنین می توانید از دریایی از افزونه ها و توسعه ها که برای این مرورگر وجود دارد استفاده کنید. دیگر از برنامه Evolution برای خواندن و یا ارسال ایمیل در اوبنتو خبری نیست و به صورت پیش فرض موزیلا Thunderbird بر روی این نسخه وجود دارد و می توان گفت دیگر بعد از نصب این سیستم عامل نیازی به دانلود Thunderbird که می توان گفت قوی ترین برنامه مدیریت ایمیل است در اوبنتو وجود ندارد.

\"اوبونتو

اگر اطلاعات و فایل های شما که از آن ها بر روی سیستم خود نگهداری می کنید برای شما خیلی حیاطی هستند پیشنهاد می کنم از برنامه Deja Dup که در این نسخه در اوبنتو قرار گرفته است استفاده کنید تا بتوانید مثلاً هفته ای یک بار از آن ها بر روی یک FTP Server در اینترنت یک نسخه پشتیبان بگیرید. همچنین باز هم خوشبختانه در این نسخه از اوبنتو از برنامه ای برای مدیریت اسناد و پایگاه داده ها استفاده شده است که کاملاً با آفیس مایکروسافت سازگاری دارد و شما می توانید از فایل های ساخته شده در مثلاً ورد مایکروسافت در این محیط استفاده کنید که نام این برنامه که حتماً نیز با آن آشنایی دارید Libre Office است.

 

امکان استفاده از برنامه های 32 بیتی در نسخه 64 بیتی همانند ویندوز

یکی از امکاناتی که واقعاً جای آن در اوبونتو خالی بود این امکان بود که در نسخه 64 بیتی آن نیز توانایی استفاده از برنامه های لینوکسی که تنها نسخه 32 بیتی دارند وجود داشته باشد که در نسخه 11.10 با استفاده از تکنولوژی Multi-arch این امکان نیز به کاربران داده شده است تا در صورت نیاز همانند نسخه های 64 بیتی سیستم عامل مایکروسافت ویندوز به راحتی برنامه های 32 بیتی را نصب کرده و شروع به استفاده از آن ها کنند.

البته باید ببینیم این امکان همانند سیستم عامل ویندوز در ابتدا اشکالات زیادی را در خود جای داده است و یا خیر با استفاده از الگوریتم های مناسب در اولین نمایش استفاده از Multi-arch به صورت کاملاً حرفه ای این تکنولوژی توسط توسعه دهندگان اوبنتو پیاده سازی شده است.

 

چگونه اوبونتو خود را به نسخه 11.10 بروزرسانی کنم؟

اما اگر هم اکنون از نسخه 11.04 این سیستم عامل بر روی سیستم خود بهره می برید و دوست دارید اوبونتو خود را به نسخه جدید بروزرسانی کنید نیاز به دانلود کلی نصاب این نسخه ندارید و تنها کافی است برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

  1. دکمه های Alt + F2 فشار دهید تا قسمت Update Manager ظاهر شود.
  2. در پنجر نمایش داده شده دستور update-manager -d را تایپ کنید.
  3. پنجره ای با پیغام “New distribution release ’11.10′ is available. Click Upgrade and follow the on-screen instructions” نمایش داده می شود که کافی است تنها بر روی دکمه Upgrade در آن کلیک کرده و مانند نصب دیگر برنامه ها تنها مراحل نمایش داده شده را طی کنید.
  4. ار اوبونتو 11.10 لذت ببرید.

\"بروزرسانی

اما در صورتی که شما هم اکنون از نسخه های قدیمی تر از نسخه 11.04 این سیستم عامل استفاده می کنید برای بروزرسانی به نسخه 11.10 اوبونتو نیاز دارید که ابتدا اوبونتو خود را به نسخه 11.04 بروزرسانی کنید و سپس مانند مراحل بالا عمل بروزرسانی را انجام دهید.

 

راه اندازی مرکز توسعه و ساخت برنامه جدید برای اوبونتو

با انتشار آخرین نسخه سیستم عامل اوبنتو تت کنون یعنی نسخه 11.10 خبر راه اندازی مرکز توسعه دهندگان و برنامه سازان برای این سیستم عامل دوست داشتنی نیز انتشار یافت. در این مرکز که از طریق آدرس اینترنتی developer.ubuntu.com قابل دسترس است شما می توانید از شروع کار و یادگیری ساخت برنامه برای سیستم عامل اوبونتو کار خود را شروع کنید و این محیط به شما کمک می کند تا مشکلات و سوالات احتمالی شما در طول انجام اینکار توسط اسناد و راهنماهای جمع آوری شده در آن حل شود و در نهایت حتی به انتشار عمومی برنامه طراحی شده توسط شما برای اوبونتو در اینترنت نیز از طریق این مرکز انجام می شود و شما با ساخت برنامه های جدید برای سیستم عامل اوبونتو می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید.

  1. انتشار ساده : بخش Software Center اوبونتو که بر روی تمامی سیستم هایی که از سیستم عامل اوبونتو استفاده می کنند قابل دسترس است به شما کمک می کند تا برنامه خود را به صورت به ساده ترین شکل ممکن به صورت عمومی انتشار دهید.
  2. درآمدزایی : درست است که این سیستم عامل یک سیستم عامل متن باز و رایگان است اما شما می توانید برنامه هایی را که برای این سیستم عامل تهیه می کنید را به قیمت دلخواه خود به فروش برسانید و خود اوبونتو نیز از این اقدام شما به صورت کامل پشتیبانی می کند و تمامی مراحل فروش و دریافت وجه را از کاربران خود به شخصه به عهده می گیرد و به شما کمک می کند که تمرکز خود را بر روی طراحی برنامه های بهتری بگذارید.
  3. میلیون ها استفاده کننده : در میلیون ها سیستم و دستگاه دیگر از نسخه های مختلف سیستم عامل اوبونتو استفاده می شود و برنامه ای که شما توسط راهنمایی های مرکز توسعه اوبونتو طراحی می کنید قادر هستند بر روی تمامی آن سیستم ها نصب و استفاده شود.
  4. انجمن های گفتگو : در سایت رسمی این سیستم عامل و همچنین بسیاری از تالار های گفتگوی دیگر در مورد توسعه نرم افزارهای مبتنی بر سیستم عامل اوبنتو بحث می شود و شما می توانید به راحتی در صورت بروز مشکلی خاص و یا میل به یادگیری بیشتر سوالات خود را در این انجمن ها بپرسید. مطمئاً باشید خیلی زود بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان دیگر مانند خود شما به سوالات شما پاسخ می دهند و در حقیقت می توانید از تجربه هزاران برنامه نویس و توسعه دهنده دیگر در این زمینه بهر مند شوید.
  5. و …

امیدوارم روز به روز برنامه های وطنی ایجاد شده برای اوبونتو افزایش داده شود تا بتوانیم از این طریق فرهنگ استفاده از سیستم عامل های متن باز را بیشتر رواج دهیم.

 

دانلود سیستم عامل اوبونتو 11.10

تعداد دریافت : 281

حجم : 695 مگابایت

سازگاری : بعد از کلیک بر روی لینک دانلود پایین می توانید نسخه 32 بیتی و یا 64 بیتی که با سیستم شما سازگار است را انتخاب کنید.

لینک دانلود : Ubuntu 11.10



برچسب ها : , ,