منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آشنایی با مفهوم Package در R

فرض کنید شخصی می‌خواهد کاری را در R دهد و متوجه می‌شود که به طور پیشفرض هیچ تابع و فرمانی برای آن در R وجود ندارد. یا شخص دیگری از نحوه عملکرد فرمانی در R راضی نیست و می‌خواهد فرمان شخصی خودش را بنویسد. پکیج‌های R از طرف این اشخاص به وجود می‌آیند. Package در واقع مجموعه فرامین و توابعی است که یک کاربر نوشته و تحت قوانین و شرایط خاصی به شکل یک بسته‌ی نرم‌افزاری قابل اجرا در R که به راحتی قابل اشتراک‌گذاری است در آورده. در طول ۲۰ سالی که از شکل‌گیری R می‌گذرد، هزاران کاربر، هزاران قابلیت مختلف را به R اضافه کرده‌اند. تا ژانویه ۲۰۱۶، حدود ۷۸۰۰ پکیج در CRAN(شبکه جامع آرشیو R) ثبت شده و روزانه به این تعداد اضافه می‌شود.
حالا برویم سر این که چطور می‌توان از این پکیج‌ها استفاده کرد، در دستور، به جای package name داخل ‘ ‘ اسم هر پکیجی که دوست دارید را بنویسید (مثلا sudoku ) و  اجرا کنید:

دستور بالا از یکی از سرورهای CRAN که در تنظیمات R شما مشخص شده package مورد نظر را دانلود و نصب می‌کند. برای فعال و یا غیرفعال کردن پکیج می‌توانید از دستورهای زیر استفاده کنید:

اگر از نرم‌افزار RStudio استفاده می‌کنید برای نصب و اجرای پکیج‌ها دیگر نیازی به کدهای بالا ندارید , پنل Packages در گوشه پایینی سمت راست این نرم‌افزار گزینه‌های لازم را فراهم کرده است. کافی است تیک هر کدام از پکیجهای داخل لیست را بگذارید تا پکیج load شود.

packages

چندین سرور در سراسر دنیا میزبان پکیج‌های R هستند و به این سرورها اصطلاحا cran mirror می‌گویند. جالب است بدانید دانشگاه فردوسی مشهد میزبان یکی از این سرورها است و به دلیل داخلی بودن این سرور، کار با آن برای ما ایرانی‌ها کمی راحت‌تر است. برای این که همیشه به سرور این دانشگاه وصل شوید در نرم‌افزار Rstudio به این مسیر بروید:  Tools/global options/packages و روی change کلیک کنید.

options-packages

اگر ایران و دانشگاه فردوسی مشهد در لیست پیدا نشد تیک‌های گزینه‌ها را مانند عکس بالا بگذارید، Rstudio را یک بار ببندید و باز کنید و دوباره امتحان کنید.



برچسب ها :