منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش فعال و غیر فعال کردن مخازن در فدورا

yum-fedora

مخزن چیست؟ مخازن در لینوکس مهم ترین منبع ذخیره ی نرم افزارها و آپدیت های آن ها می باشند و برای نصب برنامه هایی که به صورت پیش فرض در فدورا قرار ندارند باید ابتدا مخزنی که برنامه در آن قرار ندارد را به سیستم عامل افزود و سپس از طریق ترمینال و یا نرم افزارهای مدیریت پکیج اقدام به نصب آن ها نمود.

اما گاهی اوقات پیش می آید که شما مخزنی را اضافه می کنید و به علت هر مشکلی موجب اختلال در فدورا می شود. حال برای غیر فعال کردن این مخازن باید چکار کرد؟

برای غیر فعال کردن مخازن از نرم افزارهای ویرایش متنی همچون gedit می توان استفاده کرد. مخازن به طور پیش فرض در پوشه /etc/yum.repos.d قرار دارند برای غیر فعال کردن هر کدام از مخازن موجود ابتدا دستور زیر را وارد می کنیم و سپس در پنجره ی باز شده عبارت enabled=1 را پیدا کرده و آن را به enabled=0 تغییر می دهیم. (قبل از وارد کردن دستور زیر دستور su را وارد کرده و با وارد کردن پسورد به حالت روت بروید)

sudo gedit /etc/yum.repos.d/name.repo

توجه داشته باشید که به جای name باید نام مخزن مورد نظر رو وارد کنیم.

برای مثال می خواهیم مخزن GNOME:Ayatana.repo را غیر فعال کنیم برای اینکار دستور زیر را وارد می کنیم و مطابق شکل عمل می کنیم:

sudo gedit /etc/yum.repos.d/GNOME:Ayatana.repo

Screenshot from 2014-02-01 14:40:12

بعد از اعمال تغییرات برروی گزینه ی save کلیک کزده و سپس پنجره را ببندید. با این کار مخزن مورد غیر فعال شده و به هردلیلی هرگاه قصد فعال کردن مخزن را داشتید عبارت enabled=0 را به enabled=1 تغییر دهید.

موفق باشید.



برچسب ها : , , , , , , , , , ,