منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش نصب درایور کارت گرافیک nVidia در فدورا 19

nVidia Installation Toturial - fedorafans.comکارت‌های گرافیک NVIDIA به دلیل قدرت زیادی که دارند در بین کاربران دنیای کامپیوتر بسیار محبوب هستن، از اونجایی هم که اصولا درصد بالایی از کاربران لینوکس، از ویندوز به این توزیع کوچ کرده و عده‌ زیادی هم ویندوز را در کنار توزیع لینوکس خود دارند، طبیعتاً برای اجرای بازی‌ها و کارهای گرافیکیشان به کارت‌های گرافیکی قدرتمند این شرکت نیاز دارند. بنابراین بهتره که آموزش نصب راه‌انداز آنها رو برای جدیدترین نسخه‌ی توزیع فدورا داشته باشیم.

قبل از شروع به کار بهتره از پشتیبانی کارت گرافیکتون مطمئن بشید و همچنین بدونید که باید از کدوم درایور استفاده کنید. برای این کار ابتدا دستور زیر را وارد کرده و سپس از وجود نوع کارت گرافیک خود در این لیست اطمینان پیدا کنید. بعد از پیدا کردن کارت گرافیک خود در لیست قبلی، باید ببینید این نام در کدام قسمت لیست نوشته شده بود. اگر در قسمت بالایی ۳۰۴٫xx نوشته شده بود، باید از درایورهای ۳۱۹٫xx استفاده کرده و اگر در بخش زیرین ۳۰۴٫xx نوشته شده بود از درایورهای ۳۰۴٫xx استفاده کنید.

#lspci |grep -i VGA

قبل از شروع به نصب از فعال بودن مخازن RPMFusion اطمینان پیدا کرده و بعد از آن از بروز بودن دو بسته مطمئن شوید. برای این کار دستور زیر رو وارد می کنیم:

#yum update kernel* selinux-policy*

در صورتی که این دو بسته بروز نبودند و حالا عملیت بروزرسانی انجام شد، سیستم را یکبار ریبوت کرده و سپس ادامه دهید.

بعد از راه‌اندازی مجدد سیستم، حالا عملیت نصب رو شروع می‌کنیم. اول از همه باید بسته‌ی akmod مربوط به نوع درایور رو نصب کنیم، [با توجه به این که مشخص کردید که گرافیکتون در کدام دسته قرار داشت، ۳۰۴ یا ۳۱۹] از دستور زیر استفاده میکنیم.

درایورهای ۳۱۹٫xx:

#yum install akmod-nvidia xorg-x11-drv-nvidia-libs

درایورهای ۳۰۴٫xx:

#yum install akmod-nvidia-304xx xorg-x11-drv-nvidia-304xx-libs

همچنین کاربرانی که از کرنل PAE استفاده می‌کنند، باید بسته زیر رو هم نصب کنند:

#yum install kernel-PAE-devel

و کار تمام است. سیستم را ریبوت کرده و از استفاده ی از فدورا لذت ببرید.

* نکته‌ی ۱: بجای نصب akomd می‌توان kmod رو در هر دو دستور نصب درایورها استفاده کرد، اما پیشنهاد من استفاده از akomd به دلیل فعالیت و کامپایل خودکارش در هنگام بروزرسانی سیستم هست.

* نکته ۲: درصورتی که نسخه‌ی کارت گرافیک شما از جی‌فورس ۸ بالاتر هست و می‌دونین که از شتاب‌دهنده‌ی ویدئویی استفاده می‌کنه، برای فعال کردن این قابلیت در فدورا، برنامه‌های زیر را نصب کنید:

#yum install vdpauinfo libva-vdpau-driver libva-utils

 



برچسب ها : , , , , , , , , ,