منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آپاچی اوپن آفیس ۴ اینجاست

آپاچی اوپن آفیس ۴ چند روز پیش منتشر شد و این اولین انتشار مهم اوپن آفیس از زمانی است که این مجموعه ی آفیسِ آزاد و متن باز از طرف اوراکل به بنیاد نرم افزاری آپاچی داده شد.

این نسخه همچنین اولین نسخه ای از آپاچی اوپن آفیس است که شامل کدها و ویژگی های گرفته شده از IBM Symphony است، پس این نسخه فقط یک نسخه ی بهینه از کدهای اوپن آفیسی نیست که قبل از لیبره آفیس از آن استفاده می کرده اید.

لیست ویژگی های جدید و بهبود یافته، همه ی اجزای اوپن آفیس ازجمله Calc، Impress، Writer و… را در بر می‌گیرند و این نسخه توانسته تغییرات و ویژگی های جدید زیادی را به نسخه ی نهایی برساند. این ویژگی ها شامل پشتیبانی از زبان های بیشتر برای رابط کاربری برنامه، سازگاری بهتر با آفیس مایکروسافت، پیشرفت هایی در همه ی برنامه های مجموعه و یک وبسایت افزونه های جدید برای مجموعه می شوند.
openoffice4 splash 300x188 آپاچی اوپن آفیس 4 اینجاست

اولین چیزی که توجه تان را به خودش جلب می کند نوارِ کناری جدیدی است که در سمت راست برنامه نمایش داده می شود. ایده ی اصلیِ پشت این نوار این است که تنظیمات اضافی را در مانیتورهای پهن راحت تر در دسترس قرار دهد. از طریق این نوار می توانید به جزئیات پرونده ها، سبک و قالب بندی، گالری یا گزینه های جابه جایی دسترسی داشته باشید و آن ها را فقط با یک کلیک فعال و غیرفعال کنید. بعضی از این گزینه ها در منوی بالایی هم تکرار شده اند ولی با تغییر هرکدام، وضعیت دیگری هم متناسب و به درستی تغییر می کند.
openoffice writer 300x148 آپاچی اوپن آفیس 4 اینجاست

عرض نوار را به سادگی با کشیدن و رها کردن می توانید تغییر دهید و همچنین می توانید این نوار را از پنجره جدا کنید و آزادانه در هرجای صفحه که دوست دارید قرار دهید.

سایر تغییرات و بهبودهای مهم این نسخه عبارتند از:

. بهبود در ساخت فهرست مطالب

. پشتیبانی از outline در فایل های docx

. پیشرفت های مختلفی در پوسته های گالری

. بهبود در پیش نمایش چاپ

. بهبود عملیات کشیدن و رها کردن برای عناصر گرافیکی در صفحه

. در بریدن تصویرها حالا می توانید پیش نمایش تغییرات حاصل را هم ببینید

. سرعت بیشتر در رندر کردن فایل های گرافیکی

برای دیدن بقیه ی ویژگی های این نسخه می توانید صفحه ی نکات انتشار را بخوانید.

علاوه بر تمام ویژگی هایی که به صورت پیش فرض با نصب آپاچی اوپن آفیس ۴ به دست می آیند، صدها افزونه برای اضافه کردن ویژگی های جانبی هم مستقیماً از extensions.openoffice.org قابل دریافت هستند.
openoffice extensions 300x217 آپاچی اوپن آفیس 4 اینجاست

سمت چپ این صفحه فیلترهای مختلفی برای پیدا کردن افزونه ها برای برنامه و سیستم عامل مورد نظرتان وجود دارد. برای مدیریت افزونه های نصب شده هم می توانید از Extension Manager که به همراه اوپن آفیس است استفاده کنید.

از آن جایی که لیبره آفیس به مجموعه ی آفیس پیش فرض برروی اکثر توزیع های لینوکسی تبدیل شده است، بسته های اوپن آفیس تقریباً از مخازن اکثر توزیع های محبوب برداشته شده اند، پس احتمال آن بسیار زیاد است که بسته های اوپن آفیس ۴ به این زودی ها به مخازن توزیع شما راه نیابند ولی به هرحال می توانید آخرین نسخه را مستقیماً از وبسایت رسمی آپاچی اوپن آفیس برای تمام سیستم عامل ها و زبان هایی که پشتیبانی می شوند دریافت کنید.

توجه داشته باشید که اگر برروی سیستم تان لیبره آفیس دارید، نصب اوپن آفیس ۴ به دلیل ناسازگاری بین فایل های لیبره آفیس و اوپن آفیس، فرآیند سرراستی نیست. از طرفی اگر از میزکار KDE استفاده می کنید و Calligra مجموعه ی آفیس مورد استفاده ی شماست، می توانید اوپن آفیس ۴ را بدون هیچ نگرانی از ناسازگاری ها نصب کنید.
FedoraKDEAOO1 300x213 آپاچی اوپن آفیس 4 اینجاست

 

منابع: + و +



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,