منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آیا خط فرمان همه گنو/لینوکس‌ها شبیه همدیگه است؟

این سوال هوتن است و احتمالا خیلی‌های دیگه؛ همچنین آدم‌ها می‌خوان بدونن که تفاوت‌ توزیعهای لینوکس‌های مختلف مثل اوپن سوزه، فدورا، اوبونتو، دبیان و … چیه.

من مشابه این بحث رو مفصل در جاهای مختلفی توضیح دادم. مثلا در اینجا که می‌گه توزیع لینوکس چیه و اینجا که می‌گه چطوری یک توزیع رو انتخاب کنین؛ البته دقت کنین که اون کتاب تموم نشده و هنوز برای انتشار عمومی آماده نیست ولی خب یک جایی بالاخره باید لینک داد دیگه.

commandline

ااما برای تکمیل بحث، باید بگم که توزیع عملا ترکیبی از این‌ها است:

  • نرم افزارهای پیش فرضی که آدم های پشت توزیع انتخاب می‌کنن
  • منابع و مخازن اون توزیع یعنی برنامه‌هایی که می‌تونین بدون دردسر و با یک کلیک یا دستور نصب کنین
  • گرافیک، لوگو و …
  • دستورات خاص اون توزیع که خیلی وقت‌ها مربوط به تنظیمات یا مدیریت بسته‌های نرم افزاری می‌شن؛ مثلا توی دبیان apt برای نصب برنامه‌ها استفاده می‌شه، در فدورا yum و در سیستم‌های مبتنی بر آرچ pacman. مثال خوب دیگه می‌تونه مجموعه نرم افزارهای کنترل و مدیریت yast در اوپن سوزه.

حالا بخش عظیمی از چیزی که ما توی کامند لاین استفاده می‌کنیم و ازشون لذت می‌بریم محصولات پروژه ای به اسم gnu هستن که تقریبا در تمام توزیع‌ها نصب می‌شن و به همین خاطر بهتره به جای اسم لینوکس که فقط یک هسته است، از گنو/لینوکس که یک سیستم عامل کامله استفاده کنیم. حالا رابط ما با این دستورات محیطی ست به اسم پوسته‌ (یا شل‌ یا خط فرمان که همون صفحه سیاه با نوشته های سبز بالا است). اکثر پوسته‌ها یا دقیقا برنامه ای به اسم bash هستن یا چیزهایی تا حد خیلی زیادی مشابه با اون و در نتیجه وقتی توی خط فرمان یک لینوکس هستین، دستورات جالبش تقریبا در همه جا یکسانه و ترکیبی از دستورات پوسته و دستورات پروژه گنو.

نتیجه؟ از هر لینوکسی که استفاده می‌کنین، نود درصد کارهاتون مشابه است و اوه ده درصد هم مربوط می‌شه به عملیات بسیار مرتبط با اون توزیع مثل نصب و حذف برنامه‌ها یا دسترسی به کارت‌های شبکه و تنظیمات پیش فرض و اینجور چیزها. پس با هر توزیعی که کار می‌کنین و پشت هر توزیعی که می‌شینین، می‌تونین هک خوشحالی داشته باشین!



برچسب ها : , , ,