منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آیا دولت در مهاجرت به نرم‌افزارهای آزاد موفق می‌شود؟

در تاریخ دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی IRINN خبری را با این عنوان منتشر کرد:

دولت استفاده از ویندوز را ممنوع کرد؛ لینوکس مورد تأیید است

خبر از قول مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان زنجان است. در ابتدا متن مصوبه‌ی اصلی را در سایت دولت و یا وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات پیدا نکردم اما بعد از چند ساعت اصلاحیه‌ای در باره‌ی خبر روی سایت منتشر شد. در بخشی از این اصلاحیه آمده است که:

۱- طرح مهاجرت به نرم‌افزارهای بومی و آزاد/متن باز به استناد تصویب نامه شماره ۹۵۹/ت۴۷۷۸۹ ک مورخ ۹۲/۱/۶ کارگروه ویژه دولت و ابلاغیه‌ی تاریخ ۹۲/۵/۱۴ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور در مصاحبهٔ مذکور مطرح شده است.

۲- بر اساس بند ۳ بخشنامه این ابلاغیه، کلیه دستگاه‌ های اجرایی موظف اند حداکثر در شش ماه «طرح مهاجرت»، دستگاه خود را تدوین و به أخذ تأییدیه آن از سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام نمایند و ادارات کل استان‌ها در این زمینه مسئولیتی ندارند.

در هر صورت این نوشته بدون قبول مسئولیت در قبال صحت یا عدم صحت مطالب مندرج در سایت خبرگذاری، و با فرض صحت خبر به تحلیل این تصمیم و تبعات آن خواهد پرداخت. هرگونه تکذیبیه، و یا اصلاحیهٔ احتمالی منتشر شده توسط IRINN و یا دولت، متعاقباً اعلام خواهد شد.

linux22

در وزارت‌خانه‌ها چه می‌گذرد؟

حقیقت امر این است که در جامعهٔ توسعه‌دهندگان متن‌باز کشور ما کسی انتظار چنین حرکتی از سمت دولت را نداشت و خبر منتشر شده همه‌ی ما را غافل‌گیر کرد.

پیش از هر چیز باید ببینیم چرا چنین تصمیمی گرفته شد؟ همهٔ ما ناخودآگاه یاد ویروس معروف استاکس‌نت می‌افتیم. ویروسی که گفته می‌شد به نرم‌افزارهای کنترل کنندهٔ تأسیسات هسته‌ای نطنز آسیب جدی رسانده که البته خسارات فیزیکی در بر نداشته. فراتر از بُعد سیاسی، جریان استاکس‌نت به دست‌اندرکاران دولتی یادآوری کرد که در انتخاب بسترهای نرم‌افزاری تجدید نظر کنند.

استاکس‌نت تنها اتفاقی نیست که منجر به این تصمیم جدی در این وسعت شده است. همه‌ی ما مشکلات کار با سیستم‌عامل‌های غیرآزاد و ناامن مثل ویندوز را  می‌دانیم برای همین سلسله اتفاقاتی که دست‌اندرکاران دولت را به سمت این تصمیم سوق داد را می‌توان حدس زد: خرابی مداوم سیستم‌ها، آسیب‌پذیری شدید، امنیت بسیار پایین و عدم کارایی قابل قبول برای کاربردهای سنگین.

نمونه‌های پیشین

طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ روند تبدیل سیستم‌های کاری دولت‌ها به لینوکس در تعدادی از کشورها تکمیل شد.  به استثنای ترکیه و کشورهای جهان سوم  دولت‌های کوچک به‌طور یکپارچه و دولت‌های بزرگ به طور مقطعی تبدیل سیستم‌ها را آغاز کردند. در چند خط زیر به این تصمیمات را مرور می‌کنیم:

  • در جولای سال ۲۰۰۱ کاخ سفید تصمیم گرفت تمام سیستم‌های نرم‌افزاری خود را به گنو/لینوکس و توزیع ردهت انتقال دهد. [منبع]
  • دولت فدرال آلمان در سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفت سامانه‌های نرم‌افزاری دولت‌های محلی، به گنو/لینوکس تبدیل شود. شهر مونیخ به عنوان پایلوت پروژه انتخاب شد و همان سال ۱۴۰۰۰ رایانهٔ رومیزی به یک توزیع مبتنی‌ بر دبیان  ارتقا داده شدند. [منبع]
  • سرورهای سیستم‌های اداری در دولت اسپانیا از ابتدا بر اساس گنو/لینوکسی طراحی شده‌ بودند که  در سال ۲۰۰۳ این انتقال تکمیل شد. [منبع]
  • سامانهٔ پستی جمهوری چک در سال ۲۰۰۵ تعداد ۴۰۰۰ سرور و ۱۲۰۰۰ کلاینت خود را به لینوکس ناول انتقال داد. [منبع]
  • در سال ۲۰۰۷ نیروی مرکزی پلیس فرانسه تعداد ۹۰ هزار رایانهٔ رومیزی را از سیستم‌عامل ویندوز XP به سیستم‌عامل اوبونتو ارتقا داد [منبع]
  • نمونه‌های بسیار زیادی در مالزی، چین، ایرلند، انگلستان و کشورهای دیگر وجود دارد.

آیا این تصمیم درست است؟

مسلماً از دیدگاه فنی این اتفاق، یک حرکت مثبت است البته انجام آن  هزینه‌هایی هم دارد. سیستم‌های نرم‌افزاری توسعه داده شده در ایران کاملاً مبتنی‌بر ویندوز و مهندس‌های نرم‌افزار فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌های کشور مهندس‌های مایکروسافت‌محور هستند. کشور ما به همراه هند و چین بالاترین ضریب نفوذ سیستم‌عامل ویندوز را دارد. به‌طوری که در تمام ارگان‌های دولتی از این سیستم‌عامل استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های سازندهٔ محصولات نرم‌افزاری با هدف پیش‌فرض ویندوز، محصولات خود را توسعه می‌دهند.  در کشور ما زبان سی‌شارپ در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و محصولات توسعهٔ نرم‌افزاری مایکروسافت ضریب نفوذ بالایی دارند. به‌طوری که پرفروش‌ترین سیستم مدیریت آموزشی کشور برای اجرا نیازمند مرورگر Internet Explorer است! اساساً زمینهٔ توسعهٔ نرم‌افزار آزاد در کشور به صورت سازمان‌یافته و ساختارمند وجود ندارد. به نظر من اعمال این قانون در کوتاه‌مدت هزینه‌های گزافی روی دست ادارات و سیستم کاری کشور تحمیل خواهد کرد. اما در درازمدت شاهد تأثیر مثبت آن خواهیم بود.

از دیدگاه توسعه‌دهنده‌ها

پیش‌بینی من این است که شاهد سیل عظیمی از برنامه‌های پورت شده به Mono خواهیم بود. توسعه‌دهنده‌های ایرانی که به سی‌شارپ و چهارچوب کاری دات‌نت عادت کرده‌اند به احتمال زیاد شروع به نوشتن برنامه‌‌های لینوکس نخواهند کرد. بلکه کدهای موجود را با کتابخانه‌های نه چندان پایدار مونو کامپایل می‌کنند. در مواردی که امکان کامپایل روی لینوکس وجود نداشته باشد شاهد نصب wine به‌صورت گسترده روی کامپیوترهای دولتی خواهیم بود. البته حجم توسعه‌ی نرم‌افزار به‌شکل بومی صفر نخواهد بود. اما اکثریت جامعهٔ مهندسی ما روش آسان‌تر را انتخاب خواهند کرد. به نظر من این روند باعث افت شدید کیفیت محصولات نرم‌افزاری خواهد شد؛ مگر این که به‌ صورت صحیح و مدبرانه مدیریت شود.

از دیدگاه کاربران

به احتمال زیاد کارمندان دولت به دوره‌های آموزشی فرستاده می‌شوند. قبلاً مدرک‌های ICDL سازمان فنی حرفه‌ای یکی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای کار اداری بود و بعد از تصویب این قانون احتمال می‌دهم دوره‌های آموزشی جدیدی برگزار شود که مسلماً با مقاومت کارمندان در مقابل یادگیری همراه خواهد بود. مشکلات زیادی در این مسیر به‌ وجود خواهد آمد که باید مدیریت شود. نباید اجازه داد که گزارش‌های منفی مدیران ارشد و کارمندان، باعث روی‌گردانی از این تصمیم شود.

قطعاً مقاومت شدیدی هم از سوی کاربران و هم از سوی توسعه‌دهندگان مشاهده خواهد شد. با این وجود در دنیایی که امنیت حرف اول را می‌زند، این هزینه‌ی اندکی است که باید پرداخت.

ویرایش و انتشار: AmirHP

63 دیدگاه برای این نوشته:

  1. محمد رضا:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    دولت شکر اضافی خورده ….
  2. مهران:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    خبر خوشحال کننده ای بود. امیدوارم برای ما گنو/لینوکس کاران بیکار! فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کنه.
  3. tux:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    اینم مثل هزارتا مزخرف دیگه که گفتن! الان 10 ساله سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوعه! :D اینجا کدوم قانون اجرا شد که این دومیش باشه! یه طرح میزنن و چند 10 میلیارد بودجه میدن بهش! طرحو که ولش، بودجهه آخر کجا میره؟!

    حالا اگه یکی اونجا عقل داشت حداقلش میگفت مثلا برای شروع از شهرداری های 5 تا استان شروع کنیم به صورت آزمایشی بعد ببینیم نتیجه چیه! نه اینکه زرتی از بیخ بزنه و بگه از فردا لینوکس! اصلا کدوم توزیع! با چه شرکتی برای پشتیبانی قرارداد بستن؟ چندتا متخصص برای رفع اشکال استخدام کردن! به چندتا کارمند آموزش دادن! قراره توزیعی بهینه بشه یا همینطوری یکی رو دانلود کنند و نصب کنند؟ چندتا تایپیست کار با لیبره آفیس رو بلده و مهارت داره! ……

    همینطوری [حذف] حرف زدن رو ما هم بلدیم!

    روحانی مچکریم !

  4. محمد:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    بعد چطور اداره‌ها طرح خودشون رو اعلام می‌کنن؟ مگه متخصص دارن؟؟ احتمالن طرحشون هم این خواهد بود: به گفته شما سریع‌ترین راه رو انتخاب می‌کنن: wine
  5. mehroo:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    توهم بیش نیست خیلی از دانشجوهای نرم افزار فکر میکنند لینوکس ی برنامست که روی ویندوز نصب میشه :)) کجایی کارید آقا همچین چیزی غیر ممکنه توی ایران!
  6. مرتضی:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    به خاطر چارچوپ‌های نرم‌افزاری که در ایران شکل گرفته و به خاطر تکثر نرم‌افزارهای ویندوزی برای اداره‌ها و… فکر می‌کنم این تصمیم، یک تصمیم مقطعی باشد….
  7. Rastin:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    اینشالا یه روزی شاهد این مهاجرت از بالا دست باشیم @};-
  8. ناصر:

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    با وجود مشکلات بسیاری که رخ خواهد داد کاملا با اجرای این طرح موافق هستم
  9. علی آقا:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    از نظر من مشکل اصلی عدم آشنایی مجریان طرح با لینوکسه نه عدم آشنایی کارمندان. یه داستان واقعی که برای خودم اتفاق افتاده رو تو وبلاگم تعریف کردم:
    http://alihzadeh.blog.ir/post/114
  10. بهداد:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    این کار باید انجام شه ولی یهو نمیشه
    دولت هم دیر یا زود مجبور میشه انجامش بده
    همه برنامه‌هایی که هست باید دوباره نوشته همه باید دوباره آموزش ببینند و … و …
    من فکر میکنم حداقل به یک زمان ۵ ساله نیازه تا کامل سویچ شه تازه اگر درست کار کنند (استارت کار رو که درست نزدند)
  11. سروش:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    خوب دوستان در حالت کلی از طرف جامعهٔ لینوکس کشور بازخورد مثبتی دریافت نمی‌کنیم. خود من نسبت به این تصمیم به شدت بدبین هستم. متأسفانه تو کشور ما همیشه کار نادرست انجام میشه و یا کار درست به‌شکلی بسیار غلط انجام میشه.

    به نظر من مهاجرت به لینوکس، برای یک دولت امری ضروری هست. اما نه به این شکل و به‌صورت ضرب‌الأجلی و بدون آمادگی.

    دوم این که می‌خوام دوباره توجه شما رو به مصوبه جلب کنم: «ارگان‌های دولتی موظف‌اند ظرف شش ماه برنامهٔ خود برای مهاجرت را ابلاغ کنند.» یعنی شش ماه وقت برای برنامه‌ریزی درنظر گرفته شده نه خودِ مهاجرت. مثلاً برنامهٔ تهیه شده می‌تونه پنج یا ده ساله باشه.

    در هر صورت چیزی که خیلی منو نگران می‌کنه بیرون آمدن از چاله و افتادن در چاه هست. اگر برنامه‌های مبتنی‌بر Mono و Wine به‌صورت انفجاری زیاد بشن، وضعیت نرم‌افزار در کشور ما دچار یک وضعیت ناهنجار (خیلی بدتر از چیزی که الآن هست) خواهد شد.

    نباید اجازه داده بشه که توسعه‌دهنده‌ها با فلسفه و طرز فکر ویندوزمحور وارد بازار نرم‌افزارهای دولتی و پروژه‌های کلان بشن. تغییر باید از انسان‌ها شروع بشه نه ماشین‌ها. اول باید فلسفه و ذهنیت گنو/لینوکس هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ مفهومی به مهندسین آموزش داده بشه.

  12. سجاد:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    بی خیال تو رو خدا ….من الان خودم دارم ای تی میخونم متخصصای این رشته که کارشون بستن این سیستم ها و شبکه هاست و میشناسمشون بیشتر از یه اسم از لینوکس نمیدونن کی میخواد این شبکه ها رو پیکره بندی و راه اندازی کنه ….بخدا همین هفته پیش داشتم از یه لیسانسه آی تی درباره بک ترک سوال میکردم … نمیدونست ان مپ چیه و بک ترک از کجا اومده…خوب اگ قراره که سیستم های اصلی دولتی نقل مکان کنن حتما متخصص هم از مریخ میارن :دی شاید هم به طراح هاش بگن راه اندازیش کنن…سرجمع تصمیم خیلی خوبیه ولی یکم خنده داره تو این شرایط…باید اول زمینه چینی هایی برای اموزش متخصص انجام بشه
  13. گنو:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    با توجه به این که این طرح بسیار عجولانه و حساب نشده است، پیش بینی اینجانب بدین شرح است:
    این طرح باعث خواهد شد که کارمندان، مدیران، منشی ها و کسانی که با لینوکس آشنا نیستن، از لینوکس زده بشن و بیش از پیش عاشق ویندوز بشن! همون اتفاقی که برای خیلی از کاربران افتاد!
  14. سروش:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    الآن که ما داریم در این مورد بحث می‌کنیم، سایت شبکهٔ خبر هک شده و یا دچار مشکل فنی شده. تمامی لینک‌ها به این صفحه ریدایرکت میشن:

    http://www.irinn.ir/error.htm?aspxerrorpath=/default.aspx

  15. amirHP:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    در خیلی از شرکت‌ها اصلا بحث سیستم عامل مطرح نیست. کارمندا صبح به صبح میرن و با برنامه‌ای که باید کار کنن کار میکنن مثل بانک‌ها. یا حتی سازمان‌های مثل انرژی اتمی هم کار اصلی رو برنامه‌های نوشته شده انجام میدن. پس احتمال اینکه کسی از لینوکس بدش بیاد یا خوشش بیاد خیلی کمه. مشکل اصلی سر برنامه‌های اختصاصیه بیشتر.
  16. zion:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    یچی میگن واس خودشون دیگه!!! کدوم کارمندان ما اسم لینوکس رو شنیدند! از بیخو بن مزخرف محضه.مثه طرح ابنترانت ملی.وی پی ان ملی یوتیوب ملی و سایر چرندیات
  17. Unix:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    100% مثل خیلی چیز های دیگه به طور غلطی اجرا میشه و پیشبینی شما هم(با توجه به پیشینه انجام امور در ایران در هر زمینه ای) کاملا بدیهی و ملموسه.

    بله مهندسین باید از لحاظ فنی آماده بشن اما اینکه بخواهند فلسفه کثیف آقای استالمن رو قبول کنن … نه من که اینطور فکر نمیکنن.

  18. Unix:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    نکته خوبی که میشه از این خبر دریافت کرد تعداد کم لینوکس کاران و فرصت های شغلی جدید است :D

    باریکلا چه تصمیم خوبی گرفت دولت ، مثلا من اگه بتونم برم تو جاهای هستهای کار کنم چه حالی بده مطمناً کلی حقوقشه :D

  19. سروش:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    درسته ولی به این راحتی‌ها هم نیست. نمیشه همه‌چیز رو از سیستم عامل مجزا کرد و گذاشت تو برنامه. بالأخره پیش میاد که کارمند بخواد یه فایلی رو بفرسته رو شبکه یا سیستم‌ش دچار مشکل بشه… توانایی کار کردن با لینوکس در حد ابتدایی برای همهٔ کارمندها ضروری خواهد بود. درسته که کارمند نمیاد کدک‌های MPEG کامپایل کنه یا کرنل‌ش رو عوض کنه ولی لااقل‌ش باید بتونه پکیج نصب کنه دیگه…
  20. گنو:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    با این وضع افتضاح اینترنت میخوان سیستم عاملی رو توی ادارات نصب کنن که صد در صد وابسته به اینترنته و حتی یه نرم افزارشو نمیشه آفلاین نصب کرد! (اگرم بشه کار آدمای عادی نیست!)
    بابا بیخیال، بهتره فکرمونو به این مزخرفات آلوده نکنیم و بگذاریم هر کاری دلشون میخواد بکنن، حرف و نصیحت ما هم که تاثیری نداره پس ساکت بمونیم سنگین تریم.
  21. amirHP:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    مسلما هر سیستمی برای اولین بار احتیاج به نصب برنامه داره. اتفاقا نصب چندین برنامه‌ی یکسان روی تعداد زیادی کامپیوتر در لینوکس خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از ویندوزه یا سیستم دیگه‌ایه چون راحت‌تر میشه شخصی سازیش کرد که این کار آفلاین هم انجام میشه و حتما نیازی به آنلاین بودن نیست.
  22. گنو:

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    امیرجان شما باز رفتی تو فاز محیط دسکتاپ و KDE و اینا! بابا یه سیستم عامل خام وقتی نصب شد باید چهارتا نرم شرکت هم روش نصب بشه دیگه، خب اینجا دیگه مثل ویندوز نیست، این لینوکسه! به این راحتی نمیشه نصبشون کرد که، مثل ویندوز نیست که با دوتا کلیک نصب بشه بره بره پی کارش!
    به نظر من این طرح حداقل تا 15 سال آینده قابل اجرا نخواهد بود چه برسه به 6 ماه! بعدشم معلوم نیست دیستروهایی رو که تولید میکنن سورسش رو باز نگه دارن! به احتمال 99% سورسش رو خواهند بست! پس انقدر الکی ذوق نکنین.
  23. محمد:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    مشکل کارمندا یا کاربرا نیستن. اونها همون ویندوز ۲ زاریو هم نمیشناسن. هنوز واسه نصب ویندوز یا نرم افزراش زنگ میزنن به فلانی. مشکل اینترنت هم مشکلی نیست. میشه مخزن لینوکس رو به اینترانت وصل کرد با سرعت خدا میتونن بگیرن برنامه هارو. اگر طرح جامع باشه واسه کارمندا مشکلی پیش نمیاد. اونا فقط میببن تم عوض شده.
    مشکل توسعه دهندگانی هستند که با دات نت کار کردن و هیچ وقت درگیر لایه های نرم افزاری نبودن همشون اوت میشن وقتی جای ۴ تا ویزارد بهشون فقط یه محیط کد زنی بدی.
  24. hadi:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    سلام
    بانک صادرات محاجرت کرد به لینوکس ولی طبق گفته ی خودشون ربطی به قانون نداشته
    سیستم بانکم نه ویندوز بود نه داس
    نمی دونم چی بوده ولی می گن لینوکس ازش کند تره ولی چون سیستم پیشرفته تری هه کاراشون راحت تر پیش می ره :D
  25. سروش:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    از لحاظ قانونی نمی‌تونن سورس دیستروی لینوکس رو بسته نگه دارن. بعدشم فکر نمی‌کنم بخوان توزیع جدید بزنن. همون قاصدک استفاده میشه به احتمال زیاد. اما برنامه‌ها رو چرا… مسلمه که سورش رو بسته نگه می‌دارن
  26. سروش:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    ای کاش توسعه‌دهنده‌های دات‌نتی اوت بشن! این بهترین حالتی‌یه که می‌تونه پیش بیاد. مشکل اینه که اوت نمیشن. به راحتی از مایکروسافت و به قول خودشون ابزارهای فوق‌پیشرفتهٔ برنامه‌نویسی‌ش دل نمی‌کنن، بلکه بجاش Wine و Mono وارد عرصه میشه و یه فاجعهٔ بزرگ به بار میاد.
  27. فرزاد:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    واقعا قبول دارم یه طرح شکست خورده که بودجه مملکت رو به باد می ده مثل همین وی پی ان و … چیزای دیگه به خصوص اینکه تمام شرکت های ایرانی از ویندوز های کرک شده استفاده می کنند که هیچ هزینه ای براشون نداره حالا خودتون قضاوت کنید من لینوکس رو دوست دارم ولی قبول کنید لینوکس ظرفیتش رو نداره …….
  28. گنو:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    نه قاصدک و نه زمین، سورسشون رو منتشر نکردن! و به نظر میرسه چنین قصدی هم ندارن!
    از لحاظ قانونی نمیتونن سورسشو ببندن؟؟!؟ اگه قرار بود تو مملکت ما قانون اجرا بشه همون ویندوز رو بصورت کرک شده نصب نمیکردن!
  29. amirHP:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    وقتی میگم آسون‌تره برای اینه که هم خیلی راحت میتونن یک مخزن روی شبکه شون درست کنن و از طریق او تمام برنامه‌ها رو نصب کنن و هم میتونن یه توزیع‌ها (در حقیقت یک ری میکس یه بسته بندی مجدد نه یه توزیع کامل) با برنامه‌هایی که میخوان درست کنن (منظور هم از شخصی سازی همینه یعنی هر شرکت اون سیستمی که نیاز داره رو میسازه بدون چیزهای اضافی) و روی تمام سیستم‌ها او رو نصب کنن. دیگه نه به نصب برنامه‌ای نیازه نه به پیکربندی و تنظیمات. همه‌ی سیستم‌ها بعد از نصب تقریبا آماده است.
  30. amirHP:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    :)) آره واقعا «اونا فقط میببن تم عوض شده»
  31. فرزاد:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    سیستماشون مرحوم OS2 بوده فکر کنم
  32. گنو:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    از این نظر شاید آسونتر باشه ولی همونطور که گفتم، نصب نرم افزارها باید از طریق نت باشه و نصب آفلاین توی لینوکس به این راحتیها امکان پذیر نیست که این خودش یه مشکله.
    در کل من فکر میکنم این اقدام دولت منجر به تولید دیستروهای سورس بسته و درنتیجه یک دهن کجی بزرگ به نرم افزارهای آزاد خواهد بود، طوری که روزی آرزو خواهیم کرد که ای کاش این پروژه انجام نمیشد! بنابراین دلیلی نمیبینم که خوشحال باشم.
  33. سروش:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    نه یکی از بچه کار کرده بود اونجا، می‌گفت BSD بوده یک سری هم HPUX بودن.
  34. سروش:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    آخه قاصدک و زمین که سورس ندارن عزیز دلم :) اون‌ها اصلاً توزیع نیستن. بسته‌بندی مجدد و مخصوصاً تعویض کپی‌رایت‌ها یک کار غیرقانونی و بی‌شرمانه‌ست که داره تو این دو تا شرکت انجام میشه. تنها کاری که توی ایران انجام شده و واقعاً میشه گفت یگ توزیع هست، یکی AriOS ه یکی هم لینوکس شریف. بقیه همش کارهای غیرقانونی و دزدی از این و اون بوده. مخصوصاً قاصدک که روی همه رو سیاه کرده.
  35. گنو:

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    خب الان شما رو چه حسابی امیدواری توزیعهایی که قراره بر اساس این طرح تولید بشن مثل قاصدک و زمین نشن؟ اون آریوس و پارسیکس و امثال اینها که میبینی سورسشون بسته نشده بخاطر اینه که از بودجۀ دولتی استفاده نکردن، دیستروهایی که از بودجۀ دولتی استفاده کردن سورسشون هم بسته هست مثل همین قاصدک و زمین! خب فکر میکنم مشخصه که در صورت اجرا شدن این طرح، دیستروهایی که تولید میشن به چه سرنوشتی دچار خواهند شد!
  36. عباس بنی اسدی:

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۲
    مهاجرت به متن باز باید همزمان با اعمال قانون کپی رایت باشه.
    بزودی این اتفاق خواهد افتاد . با آمدن Mini PC های مبتنی بر آندروید تمام سیستم ها آندروید خواهند شد و برنامه نویسی برروی آندروید از هم اکنون در بین بسیاری از برنامه نویسان جوان جا افتاده است .
    اصلا به Mono , wine و این جور چیزها فکر نکنید . آندروید همه مشکلات رو مرتفع خواهد کرد.
    به این منابع نگاه کنید
    http://www.laptopmag.com/reviews/android-sticks/cx-919-android-mini-pc.aspx
    http://www.laptopmag.com/reviews/mnipcs/rk3188-android-mini-pc.aspx
    خود بخود همه برنامه ها تحت وب و یا مبتنی بر آندروید خواهد شد
    می مونه سرور ها که اونم الان غلبه با لینوکسه
  37. behnam:

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۲
    این همه سال از گنو/لینوکس دفاع کردیم و بدون اینکه حتا منفعت مالی برای ما داشته باشه ازش حمایت کردیم. حالا که یک قدم خیلی بزرگ در پیشرفت و گسترش اون برداشته شده، یک عده مخالفت میکنن.
    به نظر من اشخاصی که با این طرح دولت مخالفند، بیشتر به آنارشیسم و هنجارشکنی علاقه دارند و لینوکس را هم برای همین انتخاب کرده اند، نه بخاطر فلسفه ی پروژه ی گنو!
    ولی ما که همچنان لینوکس را دوست داریم و برای پیشرفت روزافزونش تلاش میکنیم!
  38. گنو:

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۲
    یوتیوب ملی همون آپاراته دیگه! :)
  39. Alireza FE:

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    بررسی خوبی بود ، خیلی ممنون .
  40. Akherati:

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    سلام. من یکی از اعضای لاگ تهران هستم. تحلیل خبر فوق و نظرات شما رو مطالعه کردم و فکر می کنم بخشی از این نظرات اشتباه و از آگاهی لازم برخوردار نیست. بنابراین از کسانی که علاقه مند هستند، اطلاعات کافی و لازمی رو در این زمینه و مصوبه دولت داشته باشند و موجبات رفع ابهامشون بشود، در جلسه این هفته لاگ که در مرکز ملی توسعه و بکارگیری نرم افزارهای آزاد/ متن باز برگزار می شود و اتفاقا موضوع بحث آزاد آن هم همین موضوع می باشد شرکت کنند.
    ممنون
  41. سروش:

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    الان این راه حل بود پیشنهاد دادی؟ برنامه‌ها تحت وب یا اندرویید بشن؟
    می‌خوایم همین‌طوری نشه
  42. سروش:

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    اصلاً من همچین امیدواری‌ای ندارم. کامنت رو یک‌بار دیگه بخون لطفاً. پیش‌بینی‌م اینه که شاهد توزیع‌های قارچی و دهن‌کجی‌های زشت به فلسفهٔ گنو خواهیم بود.

    من فقط میگم پارسیکس و آریوس واقعاً خوبن. واقعاً توزیعی از لینوکس هستند. اما قاصدک و غیره مشکلات جدی دارند.

    تنها مسألهٔ بسته شدن سورس نیست. هر کاری حساب و کتابی داره، شما نمی‌تونی یه توزیع رو برداری، پکیج‌ها رو باز کنی، عوض کنی، دوباره فشرده کنی و بگی من یه توزیع جدید دارم! این کار داره تو قاصدک انجام میشه و در کمال وقاحت اسمشو گذاشتن سیستم‌عامل بومی! یه مدتی هم اسمش سیستم‌عامل ملی بود که از شریف صداهای مخالفت بلند شد و مجبور شدن عوض‌ش کنن.

    توزیع‌های جدیدی که توی این برههٔ زمانی عرضه خواهد شد مثل قاصدک میشن. نه مثل پارسیکس و آریوس.

  43. سروش:

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    کسی منکر مثبت بودن حرکت نیست. اما ما معتقدیم کار خوب رو اگر بخوای به شکل بدی انجام بدی، انجام ندادنش بهتره. اگه قراره ساختار محاسباتی و ارتباطی کشور لینوکسی بشه خیلی عالیه اما اگر قرار باشه لینوکس‌های ناهنجار بوجود بیان، و تمام برنامه‌ها (به دلیل عدم وجود دانش فنی لازم) به وب منتقل بشن و یا چمیدونم ابزارهای توسعهٔ ناپایدار و نامربوطی مثل Mono و Wine استفاده بشن، همون رو ویندوز بمونیم بهتره.
  44. hashem-wolf:

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    حرکت مثبتی هست
    فقط این نکته را قول میدهم به شما
    که علاقمندان و متخصصین اصلی لینوکس ایران
    در این طرح جایی ندارند!!!!!
    مثلا منو دوستان روی www.gixos.ir
    کار کردیم مگر کوچکترین حمایتی صورت گرفت؟
    شرکت هاب بزرگ با روابط این طرح ها را بدون نظارت کیفی لازم
    اجرا میکنند و در اخر این طرح ها فقط اسما اجرا شده نه رسما!!!!
  45. محمد:

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
    آندروید کیلو چنده باو. آزادی نرم افزار یعنی اینکه تحت انحصار کسی درنیاد. تا وقتی دست شرکت ها باشه داستان همینه. درست سورسش بازه ولی آزادی نداره. شما به عنوان یک ایرانی هنوز نمیتونی از نرم افزارهای آزاد استفاده کنی. چه آزادی هستش که یک کشور بتونه یکی دیگر رو تحریم کنه؟
    امیدوارم گوگل، اوراکل و تمامی شرکت انحصار طلب که تحت امر دولت هاشون هستند محبوب برنامه نویس های دنیای آزاد نشن.
    موزیلا نمونه خوب یک بنیاد آزاد هستش. امیدوارم فایرفاکس به زودی سیستم عامل موبایلش بازار رو بگیره نیازی به هیچ SDK خاصی نداره HTML, CSS, JavaScript بزن همه جا اجراش کن.
    اینقدر از آندروید به عنوان نماد یک نرم افزار آزاد اسم نبرید بابا شما که ۱۰۰ دفعه خوردید به 403 گوگل دیگه چرا اینو میگید؟
    امیدوارم آندروید هم به زودی مثل آپل از بین بره حالا ببینم کی میخواد ارور 403
    http://developer.android.com/sdk/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Android_%28operating_system%29#Licensing
    با آی پی ایران برو بعد لایسنس رو بخون این معنی نرم افزار آزاد تحت انحصار شرکت.
    امیدوارم هرچه سریعتر مفهوم واقعی آزادی نرم افزار مشخص بشه برای حد اقل توسعه دهندگان نرم افزارهای آزاد.
  46. abbasalaim:

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    نه اپارات یه پروژه تجاری هست و کاریش به دولت نیس
  47. سعید ایرانزاد:

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۲
    سلام
    اول اینکه از تولد Gix خوشحال شدم. موفق باشید.
    دوم دولتمردان ما مثل بقیه ملت آدمهای جوگیری هستند. یهو سر ذوق میآن یه چیزی میگن.
    اگر دولت آمریکا ردهت را انتخاب میکنه برای اینه که یک شرکت بالنده در یک اقتصاد آزاد اون را میسازه.
    یا کانایما که پشت سرش دولت ونزوپلا است که مردم را به خودی و غیرخودی تقسیم نمیکنه.
    ما نه اقتصاد آزاد داریم نه دولت برنامه ریز و آینده نگر.
    حتا یه برنامه تلویزیونی برای معرفی نرم افزارهای آزاد نداریم.
    برنامه های تی وی فقط لینک معرفی میکنند و نرم افزارهای ویندوزی.
    انگار صدا و سیما با همه ولخرجی و کارمندان زیاد در بخش اینترنت از نرم افزار آزاد اطلاع نداره.
    میشه یه دیستروی قوی امن و کاربرپسند درست کرد. بشرطی که برنامه نویسان را نه بر اساس تمایلات شخصی بلکه براساس تواناییشون انتخاب کنند.
    و هدف محدودکردن کاربران نباشه که اینجوری کسی استقبال نمیکنه.
    حتا نیازی نیست که محدود به یک دیسترو باشند. کافیه که تفکر آزادی فردی را بپذیرند.
  48. xp3r:

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    می‌تونم بفهمم چرا اینکارو کردن.
    در هر صورت باید سیستم‌ها رو یه خونه تکونی بکنن چون ویندوز xp تا اواسط ۲۰۱۴ بیشتر ساپورت نمیشه. اگر بخوان ارتقا بدن به نسخه بالاتر تنها گزینه موجود ویندوز سون هست که اونم مصرف رم بالایی داره. یکی از گزینه‌های معقول برای سخت‌افزار قدیمی این کامپیوترها گنو/لینوکس هست. اگر نخوان به گنو/لینوکس مهاجرت کنن هزینه سنگینی رو باید برای سخت‌افزارها بپردازن.
    به نظر من هم گزینه‌ای بهتر از SUSE Linux Enterprise براشون نیست. خوبیش اینه که زیر نظر ناول هست و کتاب‌خونه‌های مونو هم که محصول ناول. پس یه سازگاری بهتر رو میشه انتظار داشت.
    درسته که برنامه‌نویس‌های ما بیشتر با سی‌شارپ و ویژوال استودیو کار میکنن، اما کم کم باید انتظار اینو داشت که با مهاجرت سیستم‌ها به گنو/لینوکس یه تغییری هم در شیوه آموزشی ایجاد بشه.
    همین مهاجرت میتونه مقدمه‌ای باشه برای شناساندن گنو/لینوکس به برنامه‌نویس‌های ما (و دانشجوهای این زمینه) و اینکه بفهمن تا به حال چه چیزایی که از دست ندادن.

    البته مطمئنا آماده سازیشون از ۴ سال پیش نتایج بهتری میداد که نکردند.
    بازم خوبه که بلأخره شروع شد.

  49. حجت:

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    فلسفه‌ی کثیف استالمن؟؟؟؟؟؟؟؟
    این همه تنفر و انزجار واسه چیه؟
    مشکل شما اوپن سورس بودنه؟ مجانی بودنه؟ آزاد بودنه؟ چیه؟
    این فلسفه‌ی کثیف باعث شد که این جنبش زنده بمونه… البته این فلسفه وقتی وارد زندگی روزمره میشه یه سری کاستی‌هایی داره و مخصوصا با فرهنگ ما جور در نمیاد.
    اما در دنیای نرم‌افزار به نظرم این فلسفه هست که می‌تونه به ما قدرت اعتماد به سیستم عامل یا نرم افزار‌های روی اون رو بده.
  50. کولاک:

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    فکر خوبیه ولی نه به این سرعت.6 ماه که نه شاید سالها طول بکشه.اگه تا اون وقت مایکروسافت با ویندوز 9 و 10 و11 و 12و….بازهم یکه تازی نکنه.
    متاسفانه خیلی از باسوادهای ما هم حتی اسم لینوکس را نشنیدند درسایتی دیدم یکی میگفت ویندوز لینوکس….!!!! فک کن!!!!
    خلاصه باید تمام استانداردها و سخت افزارها و ….یک خانه تکانی اساسی بشند که من فکر نمیکنم با یک قانون فله ایی و انشایی کار درست بشه
    ضمنا در بحث امنیت دیگه ویندوز و لینوکس زیاد توفیری نداره.حتی شنیدم در دفتر ریس جمهور روسیه نامه های محرمانه با ماشین تایپ های قدیمی تایپ میشه.ببینید تهدید تا کجاها رفته؟؟؟؟
    ولی اینو قطعا میگم اگر لینوکس همینی که هست میخواد باشه با مقاومت کاربرا ، مخصوصا کاربرای راحت طلب و سن بالا و خلاصه غیر حرفه ایی ها مواجه خواهد شد.
    هرچند میدونم مایکروسافت بخوبی میدونه که در ایران ویندوزش به قیمت حدود 1 دلار بفروش میرسه و اگه بخواد سه سوته میتونه خدماتش را برای ایران ببنده ولی این کار را نکرده و نمیکنه.پس کاربرد ویندوز کرک شده شرعا مکروهه یا مباحه.و با این توضیح فکر نکنم حرام باشه.(فتوی را حال کردید…..)
    خلاصه اینکه برای اجرای این طرح عزم ملی میخواد.
  51. سروش:

    ۰۱ مهر ۱۳۹۲
    دوباره متن خبر رو بخونید. شیش ماه فرصت مهاجرت نیست. فرصت برنامه‌ریزی برای مهاجرت و ابلاغ برنامه‌ها هست.
  52. hurd:

    ۰۲ مهر ۱۳۹۲
    دقیقا عزم ملی میخواد و ماکروسافت هم سرمایه گزاری میکنه بای این کارهاش برای آیندش و محصولات دیگش هر چی باشه ویندوز بستر برای نرم افزار ها و محصولات دیگش
    چندساله جسته گریخته دارن روی این بحث کار میکنن کتابای رو در مورد خادم های بیرون دادن اون زمان که کشور های مختلفی به لینوکس مهاجرت کردن ما از نظر رسم الخط فارسی مشکل زیادی داشتیم ولی حالا با اون موقع قابل مقایسه نیست وضعیت خیلی بهتر شده و این اجاز رو به مسعولین میده که این برنامه استراتژیک یعنی مهاجرت رو که از قبل بستر سازیش شروع شده بود در حد یک سری از مسعولین وادارات من خودم یادم هست سال ۸۳و۸۴ که مطالب کمی در نت بود یک خبرنامه کاغذی در اختیار نهادها میگذاشتن در باره اپن سورس و لینوکس بنابراین بسترسازی شروع شده چند سال پیش هم تو همایش پدافند غیر عامل هم صحبتش بود حالا بعد از ۱۰ الا ۱۲ سال از شروع تب مهاجرت تو ایران هم شروع شده نگران نباشید در بلند مدت این کار انجام میشه و چاره ای نیست با آزمون و خطا متو جه میشن که از بستر های درست استفاده کنن
  53. احمد:

    ۰۳ مهر ۱۳۹۲
    این اتفاق حتی اگر ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشه بالاخره باید بیافته دوست عزیز
    چرا این حرف و در مورد کارمندان میزنید. در صنعت مخابرات بخش خصوصی 90٪ از سیستم عامل ها و تکنولوژی های متن باز استفاده میشه همین حالا

    تو شرکت مخابراتی ای که بنده فعال هستم حتی منشی از Fedora استفاده میکنه.

    بله هر تغییر بزرگی سخت هست. تو دنیایی که سفر تفریحی به کره مریخ و سخت نمی دونن ما از مهاجرت به لینوکس میترسیم ؟!!!!!

    نیاز به مدیریت دقیق داره. همین حالا هم ما مشکلات کیفیت نرم افزار داریم اتفاقا این تغییر می توانه باعث بهبود بشه و من با این نظر مخالف هستم. ما در سطح سازمانی شدیدا مشکل عدم کیفیت نرم افزاری داریم.

    قطعا مشکلات زیادی وجود خواهد داشت. باید راه حل های خوبی ارائه بشه. یک تیم اروپایی همکار ظرف 3 ماه همه واحد های شرکت ما را کامل به لینوکس منتقل کردند. چون تکنولوژی ها و سرورها لینوکسی بودند اما client های کارمندان ایرانی ویندوزی این نیاز وجود داشت ..

    یادتون باشه یک زمانی همه از تغییر نرم افزار های DOS و NC به GUI ویندوزی ترس شدیدی داشتند.
    اگر تو سال ۲۰۱۳ ما از چنین تغییری بترسیم دیگه باید نام IT و از روی کشورمون برداریم ..

    امیدوارم این پروژه درگیر سو مدیریت نشه.

  54. امیر:

    ۰۵ مهر ۱۳۹۲
    بله. دقیقا همین سیستم است. البتّه همون هم کارمندا با ریموت از طریق ویندوز بهش وصل میشن. فکر میکنم هنوز هم همینطوره… به نرم افزاری که جلوی رئیس بانک و کارمندا هست نگاه کنید. من خودم یک بار که سیستمشون قطع شده بود و ریست شد، لوگوی OS/2 رو دیدم. :D
  55. امیر:

    ۰۵ مهر ۱۳۹۲
    مشکل خیلی وخیم‌تر است. مثلا بسیاری از شرکتهای دولتی از Autocad برای کار استفاده میکنند. کارمندان نقشه کشهای خوبی هستند، و با Autocad بخوبی و حرفه‌ای کار میکنند، امّا همانها حتّی حاضر به مهاجرت به نسخه‌های جدید Autocad یا نرم افزارهای دیگر Autodesk که کار را ساده‌تر میکند نیستند. آنها فقط به یک محیط عادت کرده‌اند و هیچ چیز از سیستم عامل و سایر اعمال آن ندارند. هنوز در همان ویندوز هم سازمان‌ها از Xp آن هم بدون سرویس پک و IE 6 استفاده میکنند. متاسفانه سازمانها حتّی یک ضدّ ویروس معمولی هم روی کامپیوترها نصب نمیکنند، یا اگر نصب میکنند، آن را بروز نمیکنند. سیستم‌های دانشگاه‌ها را ببینید که همه به زور DeepFreez و NortonGhost سرپا هستند و انواع ویروسها روی آنها وول میخورند، حتّی یک آنتی ویروس تحت شبکه کرک شده نصب نمیکنند که همان ویندوز پر از ویروس نباشد. کجای کارید؟ همه دنبال راحتی هستند(مسئولان IT را میگویم) و نه به دنبال دردسر. 90 درصد آنها بجای اینکه مسئول IT بوده، تبدیل به Image گیر و Image باز کن شده‌اند.
  56. امیر:

    ۰۵ مهر ۱۳۹۲
    طرح اصولی در این زمینه این است که ابتدا به آموزش و نظام آموزشی در این زمینه توجّه شود. تا زمانی که خروجی نظام آموزشی رشته کامپیوتر در این زمینه مشکل جدّی دارد، چنین طرح‌هایی هرگز به جایی نخواهند رسید. تاکنون مشابه این بخش نامه زیاد صادر شده، امّا کسی آن را جدّی نگرفته است. اگر بخواهند اصولی کار کنند ابتدا باید:
    1-کتابهای سیستم عامل در رشته کامپیوتر هنرستانها را اصلاح کرده و در یک کتاب کامل را به سیستم عامل لینوکس و نرم افزارهای عمومی آن را آموزش دهد. نه اینکه فقط قسمت بسیار کمی از کتاب را به آموزش نسخه قدیمی فدورا آن هم با کلّی ایراد (عکس KDE را انداخته و زیرش نوشته گنوم) اختصاص دهند.
    2-سازمان فنّی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های کامپیوتر ملزم به ارائه دوره های مقدّماتی LPCI شوند و کارمندان ملزم به ارائه این مدرک، یا ارائه ICDL مبتنی بر لینوکس. زیرا در استاندارد ICDL الزامی بر استفاده از ویندوز آفیس نیست. بسیار از کشورها اینگونه عمل میکنند(احتمالا در آلمان اینگونه باشد). بلکه مهم توانایی کار با رایانه است. International Computer Driving License نه International Windows…
    3-اساتید دانشگاه‌ها در رشته کامپیوتر ملزم به ارائه مدرک LPCI برای امکان ادامه کار باشند.
    4-دروس برنامه نویسی در هنرستان و دانشگاه(بخصوص در دانشگاه) مبتنی بر لینوکس نیز ارئه گردد. نه اینکه هنوز C++ یا C تخت داس و کامپایلرهای قدیمی و Visual Studio 6 ارائه شود.
    5-دروس شبکه و سیستم عامل در دانشگاه‌ها با استفاده از لینوکس هم باشد.
    6-جالب است در درس مباحث ویژه در دانشگاه ما، C# تدریس میشد. این C# آنقدر در درسهای مختلف و مقاطع مختلف تکرار شده، که حتّی دانشجویانی که اسم لینوکس هم نشنیده‌اند و صرفا بهر کسب مدرک و نه درک مطلب آمده‌اند، از تکرار مکرّرات خسته شدند. جالب است که همان C# هم بجای اینکه مباحث پیشرفته تری مثل XAML و WPF و WCF و LinQ و… گفته شود، فقط بر اصول ابتدایی و معمولی و تاکید بر الگوریتمهای ریاضی محور منطبق بود. در ایران آموزش زبانهای برنامه نویسی در دانشگاه‌ها صرفا با تاکید بر اصول الگوریتم نویسی ریاضی محور تدریس میشوندو نه اصول برنامه نویسی و فناوریهای آنها. بنابراین وضعیت هیچ تغیری نخواهد کرد تا زمانیکه موارد بالا اعمال شوند.
  57. پویا کارى:

    ۰۵ مهر ۱۳۹۲
    این که جامعه ى ازاد به این شکل با مونو مشکل داره خیلى بحث عجیبیه! کسى که مونورو شروع کرد خودش از کسانى بود که گنوم رو شروع کرد، و از دیدگاه ازادى مونو هیچ چیزى کم نداره. از نظر قدرت و پایدارى هم مونو خیلى پلتفرم بینظیرى ى. من برنامه نویسى رو با دات نت شروع کردم و از وقتى مهاجرت کردم به لینوکس اونو با مونو ادامه دادم، و این که برنامه هام رو با ٩٨٪ اشتراک کد اصلى به ویندوز و مک پورت کردم برام ى شروع عالى بود. اکثر کسانى که در مورد مونو تفکر جالبى ندارن ازش استفاده نکردن، به نظر من مونو عالى ترین راه براى مهاجرت اولیست. مهارتى که براى نوشتن برنامه هاى نیتیوه گنو نیازه به این سادگى ها به دست نمیاد، نوشتن برنامه ها تو سى ى مادر و لینک کردنشون به جى-تى-کى و مهارت کامپایل و دیباگ با جى-سى-سى و جى-دى-بى به این سادگى ها تو چند ماه به دست نمیاد. ما باید به مرور از مونو شروع کنیم و به برنامه هاى اصلى گنو برسیم، اگه قرار نباشه از مونو شروع کنیم تو ایران فقط باید با جاوا وارد لینوکس بشیم که همون قدر پایدارى ى مونو رو هم از دست میدیم. به نظر من بدون مونو این کار غیر ممکن خواهد بود.

    و البته که حق با همست این کار به جز این که گنو کار هاى بیکار رو به ى وضع درست و حسابى برسونه به هیچ دردى نمیخوره، این کار زیر سازى هاى بسیار زیادى میخواد که تو چند ماه ممکن نیست، مشکل ما اینه که شرایط رو برسى نمیکنیم، یکى میاد میگه ى چیزى دیدم لینوکس خیلى عالى ى اون یکى هم میگه پس از فردا همه چیز رو لینوکسى میکنیم، به این سادگى ها نیست که! ولى جدا الان چه پولى از راه انداختن گنو و کلاس اموزشیش رو گذاشتن میشه در اورد!

  58. سروش:

    ۰۶ مهر ۱۳۹۲
    مشکلی که توسعه‌دهنده‌ها با مونو دارن مربوط به فلسفهٔ آزادی و لایسنس نیست. این مشکل کاملاً فنی‌یه. متأسفانه مونو به قدر کافی پایدار نیست. کتابخانه‌های سیستمی که برای مونو نوشته میشن قابلیت توسعهٔ کمی دارن.
  59. mohammad:

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    جالب بود ممنونم
  60. پویا کاری:

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    من تاحالا به این مشکل ها بر نخورده بودم ولی حتما هست دیگه!
  61. رویا:

    ۰۵ آبان ۱۳۹۲
    با سلام مطلب خوبی بود ممنون
  62. nahid mousavi:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    با تشکر از متنی که در اختیار ما قرار دادین. امیدوارم این مطالب و راه کارها روزی، به حقیقت بپیوندد.
  63. محمدامین:

    ۲۴ آبان ۱۳۹۲
    هر وقت تویه جمعی اسمی از لینوکس برده میشه همه یا فکر می‌کنن طرف دکترای کامپیوتر داره یا خیلی از مرحله پرته. مثلا باید اول میومدن آزمایشی یه استان رو آلوده می‌کردن بعد کل کشور رو!

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , ,