منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

استالمن : بیت‌کوین غیرقابل ردیابی نیست

بیت کوین

ریچارد استالمن، بنیان‌گذار نرم‌افزارهای آزاد و رئیس بنیاد نرم‌افزارهای آزاد در مصاحبه‌ای با Russia Today گفته که بیت‌کوین برخلاف تصور عموم به اندازه‌ای که فکر می‌کنیم غیرقابل ردیابی نیست. استالمن در این مورد گفته است که بیت‌کوین از نظر ساختار طراحی ناشناس نیست و گرچه کاربر برای انجام تراکنش خود نام کاربری و یا اطلاعات شخصی وارد نمی‌کند ولی این بدان معنی نیست که دولت‌ها امکان فهمیدن آن را ندارند.

لازم است این نکته را متذکر شوم که بیت‌کوین ناشناس نیست – این [ناشناس بودن] بخشی از طراحی آن نیست. مردم ضرورتا نام خود را برای انجام تراکنش های بیت‌کوین ارائه نمی‌کنند ولی دولت‌ احتمالا می‌تواند متوجه شود چه کسی پشت این تراکنش است. در هر حال ما بیت‌کوین را چگونه بدست می‌آوریم جز اینکه یک محاسبه‌گر پول بیت‌کوین راه‌اندازی می‌کنیم که همان شیوه بدست آمدن بیت‌کوین است و آن را از شخصی خریداری می‌کنیم. اگر شما یک شخص معمولی هستید قاعدتا بیت‌کوین را با پرداخت پول بوسیله کارت اعتباری خود به شرکتی که پول حکومتی را به بیت‌کوین تبدیل می‌کند خریداری می‌کنید. بنابراین کارت اعتباری شما قابل شناسایی‌ست. پس دولت می‌تواند هنگامی که بیت‌کوین را دریافت می‌کنید شما را شناسایی کند.

 

استالمن می‌گوید ما به سیستمی نیاز داریم که از طریق آن یک وب‌سایت بتواند مبلغی را از کاربری ناشناس دریافت کند.

اما [اهمیت قضیه به این است که] شخص پرداخت کننده باید ناشناس بماند؛ ناشناس ماندن اینکه چه وب‌سایتی مبلغی را دریافت کرده لزومی ندارد.

استالمن معتقد است اکنون تکنولوژی چنین چیزی در دسترس است و تنها چیزی که نیاز است یک مدل تجاری اطراف آن است تا بتواند بصورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

او در این گفتگو بیت‌کوین را به این دلیل که کاربران می‌توانند بدون نیاز به اجازه هیچ نهادی در مورد انتقال و انجام تراکنش با پول خود تصمیم بگیرند تحسین کرده است.

یک چیز خوب در مورد بیت‌کوین این است که شما می‌توانید بدون اجازه گرفتن از هیچ نهاد مالی پول مورد نظر خود را به شخص دیگری انتقال دهید. بنابراین برای نمونه اگر شما بخواهید به ویکی‌لیکس کمک کنید – که البته کار  خیلی خوبی‌ست؛ و دولت آمریکا نمی‌خواهد به مردم اجازه چنین کمکی بدهد – و به ابزارها و راه‌های خارج از صلاحیت قانونی برای رهگیری کردن اینترنت متوصل می‌شود؛ با بیت‌کوین می‌توان این کار را انجام داد.

و البته استالمن آن روی سکه را هم دیده و می‌گوید بیت‌کوین راه را برای سواستفاده‌هایی نظیر گریز از مالیات نیز هموار کرده .

یک مشکل باالقوه در مورد بیت‌کوین وجود دارد و آن این است که می‌توان از آن برای گریز از مالیات بهره برد. ولی ما باید بفهمیم که بزرگترین و پر آسیب‌ترین فرارهای مالیاتی در چارچوب‌های قانونی انجام می‌شود. دولت‌ها جرات نمی‌کنند کسب و کارها را مجبور به پرداخت مالیاتی که به پرداخت آن ملزم شده اند بکنند و جسارت مجبور کردن افراد ثروتمند به پرداخت مالیات مقررشان را نیز نخواهند داشت. پس بنابراین اگر ما می‌خواهیم پایانی بر این جریان بگذاریم لازم است فکری برای تصحیح قوانین مالیاتی کنیم تا کسب و کارها نتوانند منافع خود را در ساحل امن دوردست حفظ کنند.

بیت‌کوین هر روز با ارزش تر می‌شود و قیمت کنونی آن در حدود ۱۲۰۰ دلار و پا به پای ارزش طلا پیش می‌رود.

برگرفته از +

ارسال نظر سریع



برچسب ها : ,