منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اسکریپت نصب فونت فارسی برای لینوکس

تعداد فونتهایی که به لیست اضافه شدن الان دیگه خیلی بیشتره. فقط هم محدود به XB Fonts نمیشه،‌ الان فونتهای farsiweb و فونتهای B و چند تا فونت دیگه هم اضافه شدن. شاید بعدا بیشتر هم بشه :) چون اسکریپت لیستاشو آنلاین میگیره بنابراین مشکلی وجود نداره و هر زمان که بخواید میتونید ازش استفاده کنید.
نسخه دیگه ای از این اسکریپت (البته به صورت GUI و با کمک zenity ) هم نوشتم که توی این آدرس میتونید بگیریدش، لیست فونتها با همین اسکریپت یکیه، فقط دیگه توی ترمینال نیست
مساله فونتهای فارسی همیشه دردسر ساز بوده،‌ از همون اول هم مشکل داشتیم با قضیه “ی” و “ک” و کلی مسایل دیگه. سری فونتهای زیادی اومدن، اول بدون هیچ پسوند پیشوندی، مثلا Zar بعد مشکل پیش اومد با دو حرف “ی” و “ک” یه سری فونت جدید اومد تو بازار که همه با B شروع میشدن، بعد یه سری که با 1 شروع میشدن و همینطور الا آخر.
اینبار یه سری فونت هست که با XB شروع میشن و هم تکنولوژی OpenType رو پشتیبانی میکنن و هم Apple Advanced Typography و اخیرا چون با لاتک زیاد سر و کار داشتم، خیلی کمکم کردن.
از طرفی نصب فونت توی لینوکس زیادی دردسر داره، گرچه الان خیلی راحت تر شده (با Gnome 2.30 ) ولی در هر صورت بازم باب طبع من نبود. این بود که یه اسکریپت کوچیک نوشتم که کمک میکنه تا فونتها رو مستقیما دانلود و نصب کنید.
برای دانلود فونتها از wget یا axel استفاده میشه. wget که پیشفرض این اسکریپته،‌ معمولا نصبه رو اکثر سیستمها. اما axel هم بد نیست خصوصا اینکه قابلیت چند تکه کردن فایل هنگام دانلود رو هم داره. اگه میخواید از axel استفاده کنید اول نصبش کنید. مثلا تو اوبونتو :

 apt-get install axel

البته اگه root نیستید sudo یادتون نره.البته اگه میخواید از wget استفاده کنید این لازم نیست.
گام بعدی اینه که اسکریپت رو دانلود کنید (از انتهای همین پست) توی یه فولدر بریزیدش من فرض میکنم به همین اسم توی فولدر bin که توی home شما قرار داره ریخته شده.
حالا باید اونو به صورت اجرایی دربیارید. مثلا با کلیک راست بر روی فایل و انتخاب گزینه “Allow executing file as program ” توی زبانه “Permissions” یا با اجرای دستور :

 chmod a+x ~/bin/farsifonts.sh 

اگه صاحب فایل نیستید از sudo استفاده کنید.
بعدشم که خیلی راحت اجراش میکنید :

 ~/bin/farsifonts.sh 

اگه میخواید از axel استفاده بشه و بازم میگم، مطمئن شید که نصبه، اینطوری بنویسید :

$ ~/bin/farsifonts.sh axel

بعد از چند ثانیه که طول میکشه تا لیست فونتها رو دانلود کنه، شما میتونید از توی منو شماره فونت مورد نظرتونو بزنید و بعد اسکریپت اونو دانلود میکنه، نصب میکنه و با خروج از اسکریپت (که حتما با انتخاب گزینه خروج باید باشه، نه به زور و مثلا با Ctrl+C یا بستن ترمینال) font cache هم دوباره ساخته میشه و تموم.
لیست فونتهایی که در دسترسن اینها هستن : (البته الان و ممکنه بعدا بهشون اضافه بشه،‌که البته چون این لیست آنلاینه نیازی نیست که شما دوباره اسکریپت رو دانلود کنید) :
زر، نیلوفر، خرمشهر، کیهان، یاقوت، ریاض، رویا، شفیق(بعلاوه نسخه کرد و ازبک)، شیراز، سولز، تیتر، تبریز، ترافیک، وحید، وستا، یرموک، یاس، زیبا و بنا به دلایلی تاهوما (که به صورت پیشفرض نصب نیست روی اوبونتو)‌

این فونتها (به غیر از تاهوما)‌از این آدرس دانلود میشوند.(خود اسکریپت کار دانلود رو انجام میده، نیازی نیست شما خودتون جداگانه دانلود کنید)

وقت خروج هم میپرسه ازتون که اگه میخواید فونتهای دانلود شده پاک بشن (فایل ZIP وگرنه فونتها نصب شدن)‌ اگه میخواید میتونید نگهشون دارید و دفعه بعد،‌ تو home کپیشون کنید و این اسکریپت رو اجرا کنید. اونوقت به جای دانلود از همونا استفاده میکنه، گرچه بازم باید آنلاین باشید.

اگه تغییری توی کد دادید و فکر میکردید مفیده میتونید همینجا نظر بذارید تا براتون میل بزنم.

تا یادم نرفته بگم، این اولین اسکریپت رسمی منه، کد بازه و استفاده از اون با مسئولیت خودتونه. امیدوارم به درد بخوره.

اینم لینک دانلود



برچسب ها : , , , , , , , ,