منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اشتراک فایل ها میان مکینتاش و ویندوز

سامبا نرم افزاریست اپن سورس برای پیاده سازی پروتکل smb در سیستم عامل های غیر ویندوزی مانند انواع یونیکس ها (لینوکس، مکینتاش،سولاریس و BSD ها). ویندوز از smb برای اشتراک فایل ها استفاده می کند. سامبا بصورت پیش فرض در نسخه های مختلف مکینتاش نصب شده است و باید تنظیمات آنرا فعال کنید. سامبا توسط smbd کنترل می شود.در این پست چگونگی فعال کردن آن و اشتراک فایل ها میان سیستم عامل مکینتاش نسخه 10.8 و ویندوز 8 گفته می شود، ولی این پست برای دیگر نسخه های مکینتاش و ویندوز نیز مفید است.

فعال کردن سامبا در مکینتاش

  • به System Preferences رفته و Sharing را انتخاب کنید. در پنجره باز شده مطابق شکل زیر (شکل 1)، گزینه File Sharing را انتخاب کنید.(همانطور که در شکل زیر می بینید، آدرس و نام مکینتاشتان آورده شده است.)

\"\"

  • سپس روی Options از شکل بالا کلیک کنید تا پنجره شکل زیر (شکل 2) باز شود. در پنجره زیر گزینه ” hare files and folders using SMB (Windows)” را انتخاب کنید و از فهرست کاربران، آنهایی را که می خواهید از ویندوز فایل هایشان دسترسی داشته باشند را انتخاب کنید.

\"\"

  • به محض انتخاب کاربری از فهرست بالا، پنجره شکل زیر (شکل 3) باز شده و باید پسورد کاربر انتخاب شده (در اینجا Amir Nami) را وارد کنید.

\"\"

  • پس از کلیک روی OK دوباره به پنجره شکل 2 می روید و روی Done کلیک کنید تا دوباره به پنجره شکل 1 بازگردید. در اینجا باید روی علامت + زیر قسمت Shared Folders کلیک کنید تا پنجره ای مطابق شکل زیر (شکل 4) باز شود و دایرکتوری هایی را که می خواهید با کاربران ویندوزی به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید.

\"\"

  • برای نمونه من دایرکتوری Documents را انتخاب و سپس روی Add کلیک کردم، پس تمامی محتوای آن برای کاربران ویندوزی قابل نمایش (Read) است. پس از انتخاب دایرکتوری ها و کلیک روی Add دوباره به پنجره شکل 1 می روید و برای تغییر مجوز از قسمت Users ها Everyone را انتخاب و از منوی باز شوی سمت راست Read and Write را برای تمامی کاربران انتخاب کنید.

\"\"

کار فعال کردن سامبا تمام شد. پنجره شکل 1 را ببندید.

اشتراک فایل ها

با انجام مراحل بالا، دایرکتوری(هایی) از سیستم عامل مکینتاش را برای ماشین های ویندوزی اشتراکی کردیم. اما می توانستیم تنها گزینه File Sharing را از پنجره شکل 1 انتخاب کنیم که باعث فقط فعال شده سامبا می شد و دیگر هیچ دایرکتوری را اشتراکی نمی کردیم. اما با مراحل بالا هم سامبا را فعال کردیم، که می توانیم به پوشه های اشتراکی شده ماشین ویندوزی دسترسی داشته باشیم و هم دایرکتوری در مکینتاش فعال کردیم که از ماشین های ویندوزی هم قابل دسترسی هستند.

دسترسی به فایل های ویندوزی از مکینتاش

  • برای این کار کلید های Command + K را کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود. در این پنجره هامنطور که می بینید برای اتصال به یک ماشین ویندوز از پروتکل smb به صورت فرمت زیر استفاده کرده ایم.

smb://IP_ADDr_FOR_WINDOWS

\"\"

  • پس از Connect کردن پنجره ای مانند شکل زیر باز شده و باید نام کاربر/پسورد یک کاربر ویندوزی که قصد دسترسی به اشتراک های آن را دارید، را وارد کنید.

\"\"

پنجره زیر باز می شود و می توانید فایل ها را ببنید.

\"\"

دسترسی به فایل های مکینتاش از ویندوز یه واسطه smb و سامبا

  • برای اینکار ابتدا کلید های Windows Key + R را در سیستم عامل ویندوز کلیک کنید و آدرس ماشینی که سیستم عامل مکینتاش روی آن نصب است را وارد کنید. فرمت آن به صورت زیر است.

IP_ADDR_FOR_MAC\\

\"\"

  • پنجره ای مانند شکل زیر باز خواهد شد که باید نام کاربری/پسورد کاربری در ماشین مکینتاشی را که قصد دسترسی به فایل های آنرا دارید را وارد کنید.

\"\"

پنجره زیر باز می شود و می توانید فایل ها را ببنید.

\"\"

ممکن است در ویندوز وقتی فایل های مکینتاش را می بینید فایل هایی که ابتدایشان یک نقطه و DS_STORE. نام دارند را ببنید. این فایل ها برای سیستم فایل مکینتاش نرمال بوده و هیچ چیز مشکل داری نیستند. در صورتی که یم خواهید آنها را در ویندوز نبینید از دستور زیر در مکینتاش برای غیر فعال کردنشان استفاده کنید.

defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true



برچسب ها : , , , , , , , , ,