منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اقدام جدید مایکروسافت : پیش بسوی انحصار بیشتر…

از مدتی پیش خبرهایی مبنی بر تصمیم جدید شرکت مایکروسافت برای افزودن ویژگی موسوم به Secure Boot به سیستم‌عامل جدید این شرکت یعنی Windows 8 شنیده می‌شود. این اقدام که باید با همکاری تولید‌کنندگان سخت‌افزار صورت بگیرد با استفاده از UEFI به جای BIOS امکان‌پذیر خواهد بود؛ بدین شکل که دستگاه‌هایی که از UEFI به‌جای بایوس استفاده می‌کنند امکان Secure Boot داشته و می‌توانند از بوت شدن (و در نتیجه نصب) هر سیستم‌عامل دیگری جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که این ویژگی دو جانبه خواهد بود و درایور سخت‌افزار نیز باید با کلید امنیتی ویندوز همخوانی داشته باشد. مایکروسافت اعلام کرده که سازندگانی که مایل به استفاده از لوگوی سازگاری با ویندوز هستند ملزم به همکاری با مایکروسافت برای پیاده سازی این طرح خواهند بود.

به نظر می‌رسد اندیشه‌های ناب! استیو جابز برای ساخت زندانی زیبا (و به زعم خودشان دنیایی بهتر! و در نتیجه تبدیل کردن دنیا به زندان)  برای کاربران به مدیران مایکروسافت نیز منتقل شده و روز به روز طمع چنین شرکت‌هایی برای انحصار و اجبار کاربر (شاید حتی بصورت نامحسوس!) شدت می‌یابد.

البته مسلما همیشه دلیلی توجیه کننده برای این‌گونه اقدامات ارائه می‌شود که تامین امنیت کاربران از جمله متداول‌ترین و کلیشه‌ای‌ترین آن‌هاست… نکته جالب توجه اینجاست که لایه‌های امنیتی در ویندوز از قلب سیستم (رجیستری) گرفته تا لایه‌های ارتباطی کاربر سراسر مملو از ایراداتی است و کاربران را در سراسر دنیا با بزرگترین معضل امنیتی که ممکن است در یک سیستم‌عامل پیدا شود مواجه می‌کند؛ انواع ویروس‌ها و برنامه‌های جاسوسی که هر روزه بر تعداد بی‌شمارشان افزوده می‌شود و نان شرکت‌های امنیتی و سازنده ضد ویروس‌ را در روغن می‌خواباند!

تصویر زیر تا حدود زیادی شما را با طرز کار این فناوری (که از پیش هم وجود داشته) آشنا می‌کند…

\"\"

حتی اگر این اقدام به مرحله عمل نرسد و عوامل بسیاری از جمله نارضایتی کاربران و اقدامات کمیسیون حق رقابت اتحادیه اروپا مانع از عملیاتی کردن آن شوند، آیا فکر نمی‌کنید وقت آن رسیده که یک‌بار برای همیشه حقوق خود را بهتر بشناسیم و بیش از این اجازه ندهیم کمپانی‌ها به جای ما تصمیم بگیرند؟ وقت آن نرسیده که بالاخره با مفاهیم انحصار و آزادی نرم‌افزار آشنا شویم و حداقل با چشم باز انحصار را انتخاب کنیم؟ در سال‌های اخیر با مفاهیم جدید انحصار از جمله Tivo مواجه شدیم که حتی توانست نرم‌افزارهای آزاد را نیز هدف بگیرد. جالب توجه است که نام مایکروسافت در لیست بزرگترین مشارکت کنندگان توسعه لینوکس (کرنل) دیده می‌شود و هیچ کس حتی از خود نمی‌پرسد چرا؟ قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ حمایت از لینوکس و ارسال ویدئو تبریک تولد ۲۰ سالگی از سوی مایکروسافت  را باور کنیم یا Secure Boot را؟

این اقدام مایکروسافت مسلما نمی‌تواند نقشی در افزایش محبوبیت این کمپانی داشته باشد و مخالفان زیادی را به همراه داشته که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بنیاد نرم‌افزارهای آزاد اشاره کرد که با ایجاد یک کمپین و درخواست عضویت از کاربرانی که برای آزادی خود ارزش قائل هستند سعی در جلوگیری از ایجاد توافق بین مایکروسافت با سازندگان سخت‌افزار و رایانه‌های شخصی دارد.

\"\"

توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را در وب‌سایت بنیاد نرم‌افزارهای آزاد مطالعه نمایید.

شما با مراجعه به این لینک و امضای بیانیه مربوطه می‌توانید حداقل اقدام اعتراضی ممکن را در این زمینه داشته باشید.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , ,