منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

انتشار کتاب “درآمدی بر رایانش ابری و کاربرد آن در سازمان‌ها”

\"\"بالاخره بعد از ماه ها تلاش کتاب “درآمدی بر رایانش ابری و کاربرد آن در سازمان‌ها” توسط انتشارات مجتمع آموزشی متاکو منتشر شد. این کتاب توسط دوست خوبم بابک خسروی تالیف و ترجمه شده که به صورت کامل به معرفی و کاربرد رایانش ابری و سرویس های مرتبط به آن پرداخته شده است و من این افتخار را دارم به عنوان عضوی کوچک در این مجموعه, این کتاب را که اولین کتاب منتشر شده از سوی بخش پل دانش مجتمع آموزشی متاکو است, برای اولین بار بر روی دنیای مجازی و این وبلاگ معرفی کنم . این کتاب شامل ۲۱۵ صفحه است که به همراه آن کتاب صوتی آن هم بر روی CD ارائه خواهد شد.

جا دارد از همین جا از تمامی دست اندر کاران این کتاب در بخش “پل دانش” مجتمع آموزشی متاکو که تعدادشان هم کم نیست علی الخصوص جناب آقای مهندس مجید کرباسچی مدیر عامل مجموعه متاکو کمال تشکر را داشته باشم و این مژده را بدهم که در آینده ای خیلی نزدیک شاهد انتشار کتاب هایی از این دست در زمینه IT از سوی مجتمع آموزشی متاکو خواهید بود که از جمله‌ی آنها می توانم کتاب هایی با موضوع و محوریت لینوکس و نرم افزار آزاد (موضوع مورد علاقه دنبال کنندگان این وبلاگ) هم اشاره کنم.

برای معرفی این کتاب مقدمه ای که مهندس بابک خسروی در اختیار من گذاشته اند فکر می کنم بیشتر گویای موضوع و محوریت کتاب باشد:

.

تقریباً هر ده سال، دنیای IT شاهد شکوفایی فناوری است که حداقل بخشی از این صنعت را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند؛ ظهور و گسترش کامپیوترهای شخصی یا PCها و اینترنت، بزرگترین این موارد در ۵۰ سال گذشته بوده است که همچون موجی دنیا را درنوردیده و تمام ابعاد و جوانب جوامع بشری را تحت تأثیر قرار داده است. در اواخر اولین دهه قرن ۲۱، شاهد توسعه و گسترش بسیار سریع Cloud Computing یا ’رایانش ابری‘ بوده‌ایم؛ فناوری که به طور کلی مدل متفاوتی برای رایانش ارائه می‌کند.

در این مدل، به جای سیستم‌های متمرکز محلی، منابع و قابلیت‌های رایانشی – از جمله پردازنده‌ها، رسانه‌های ذخیره‌سازی، و شبکه‌های کامپیوتری – به عنوان یک سرویس، از طریق اینترنت، به صورتی که بتواند بنابه‌تقاضا، به سرعت تدارک دیده شده و به‌آسانی، متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان، با حداقل نیاز به دخالت مستقیم تأمین‌کنندگان خدمات، افزایش یا کاهش یابد، (اغلب) به صورت مشترک، در معرض استفاده مصرف‌کنندگان بالقوه قرار داده می‌شود. به این ترتیب، مصرف‌کنندگان خدمات رایانشی و IT، صرفاً به کمک یک مرورگر وب، با اتصال به اینترنت و با تعامل با سیستم‌های تحت وب، از راه دور به منابع رایانشی که ممکن است در نقاط جغرافیایی مختلفی وجود داشته باشند دسترسی یافته و از آن‌ها استفاده می‌کنند، آنچنان که گویی منابع ظاهراً نامحدودی را در کامپیوتر شخصی یا شبکه محلی محل کار خود، در اختیار دارند.

رایانش ابری، موج فناوری بعدی قلمداد می‌شود که در حال حاضر در سطح دنیا در حال پیشروی است؛ علیرغم نگرانی‌ها و مخاطرات غیرقابل‌انکاری هم که در به‌کارگیری و استفاده از خدمات به‌اصطلاح ابری! وجود دارد، بسیاری از سازمان‌ها به سمت به‌کارگیری و استفاده از این خدمات به جای خدمات سنتی IT، حرکت نموده‌اند؛ شرکت‌های بزرگی همچون Amazon، Google، Microsoft، Hewlet-Packard (hp)، IBM، Dell، و VMware سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این زمینه انجام داده‌اند و هر روز هم شرکت‌های بیشتری به این عرصه روی می‌آورند. در کشور ما نیز طی یک سال گذشته کوشش‌هایی در راستای معرفی و به‌کارگیری این فناوری به عمل آمده است.

کتاب حاضر تلاشی است برای معرفی رایانش ابری به صورتی خلاصه و کاربردی، به زبانی ساده، و ارائه چارچوبی اجرایی در به‌کارگیری خدمات اصطلاحاً ’ابری‘. کتاب به دو بخش تقسیم شده است؛ بخش نخست، کلیات مربوط به رایانش ابری شامل تعریف موضوع و توضیح مفاهیم وابسته (فصل اول)، مزایا و منافع این فناوری (فصل دوم)، و خطرات و نگرانی‌هایی که در این باره وجود دارد (فصل سوم) را در بر می‌گیرد. همچنین نمونه‌هایی از سازمان‌های بزرگی که به این فناوری روی‌آورده‌اند و از خدمات ابری به‌جای خدمات سنتی استفاده می‌کنند معرفی خواهند شد (فصل چهارم) بخش دوم، چارچوبی برای به‌کارگیری این فناوری و استفاده از خدمات به‌اصطلاح ابری ارائه می‌کند؛ انتخاب تأمین‌کننده خدمات (فصل پنجم) و فرآیند به‌کارگیری فناوری رایانش ابری و جایگزین کردن آن به‌جای خدمات سنتی IT (فصل ششم). کتاب با دو پیوست به پایان می‌رسد؛ پیوست نخست، مرور خلاصه‌ای دارد بر خط سیر تکامل این فناوری از گذشته تا کنون، نگاهی سریع به وضعیت حاضر خواهد داشت و در نهایت آینده این موج فناوری را مورد بررسی قرار خواهد داد. پیوست دوم، مجموعه‌ای از اصطلاحات مربوط به رایانش ابری را در بر می‌گیرد که همراه با واژه‌نامه فارسی به انگلیسی پایان کتاب، می‌تواند به یافتن معادل انگلیسی کلمات و اصطلاحات به‌کاررفته در کتاب و درک بهتر مفاهیم تخصصی IT کمک نماید.

بابک خسروی

توزیع این کتاب در بازار به زودی آغاز خواهد شد و آنرا می توانید با قیمت ۵۰۰۰ تومان تهیه کنید ولی قبل از آن هم دسترسی به این کتاب امکان پذیر است. تعدادی محدودی از این کتاب در اختیار من و این وبلاگ قرار گرفته که می توانید با ۲۰ درصد تخفیف  با ارسال ایمیل به آدرس RoozbehOnline بر روی جیمیل و ذکر آدرس و شماره تلفن از طریق دریافت پستی آنرا خریداری نمایید.

\"Add



برچسب ها : , , , , , ,