منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

انتشار Wayland 1.0 نزدیک است

توسعه‌دهندگان Wayland در حال نهایی کردن نسخه ۱.۰ کتابخانه‌های پروتکل Wayland و compositor مرجع Wayland به نام Weston هستند. در یک مصاحبه با برگذارکنندگان کنفرانس FOSDEM، سازنده و توسعه‌دهنده اصلی Wayland آقای کریستین هوگزبرگ گفت، با انتشار این اجزا، سیستم نمایشگر، که جایگزینی برای X11 محسوب می‌شود، از وضعیت آزمایشی خود خارج می‌شود. هوگزبرگ یک ارائه در خصوص وضعیت توسعه Wayland در این کنفرانس برگذار خواهد کرد (در ۴ و ۵ فوریه).

\"\"

این توسعه‌دهنده اعلام کرد که با انتشار نسخه ۱.۰، هسته‌ی Wayland و API مخصوص توسعه‌دهندگان از این پس پایدار محسوب می‌شوند. در این مصاحبه، هگزبرگ همچنین خاطر نشان کرد، در حالی که Qt و GTK هم‌اکنون هم Wayland از پشتیبانی می‌کنند، این پشتیبانی هنوز نهایی نشده است؛ برای مثال توسعه‌دهندگان هنوز در حال کار هستند تا تعدادی از مشکلات Wayland را در GTK برطرف کنند. هوگزبرگ که برای اینتل کار می‌کند، در خصوص اینکه چرا گواهینامه MIT را انتخاب کرده است در حالی که کدها پیش از این تحت گواهینامه‌ی GPLv2 و LGPLv2 بوده‌اند گفت «استفاده از یک گواهینامه آزادتر اقتباس از کار را راحت‌تر می‌کند».

حدود یکسال پیش، توسعه دهندگان فدورا، اوبونتو و تعدادی از توزیع‌های دیگر از قصد خود برای مهاجرت به سمت Wayland از X11 در یک بازه طولانی مدت خبر دادند. با این حال هنوز چگونگی استقبال شرکت‌هایی مثل AMD و NVIDIA در خصوص تمرکز بیشتر توزیع‌ها به سمت Wayland نامشخص است. راه‌اندازهای گرافیکی این شرکتها در حال حاضر تنها بر روی X11 کار می‌کند و نه Wayland. با این حال، نسخه‌ی فعلی هسته لینوکس، Mesa 3D، راه‌اندازهای گرافیکی کدباز مربوط به سخت‌افزارهای شرکت AMD، اینتل و NVIDIA بر روی Wayland به خوبی کار می‌کنند.

(منبع)



برچسب ها : ,