منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اندازه swap چه قدر باید باشه ؟

  • احتمالا شنیدید که میگن اندازه swap باید دو برابر میزان رم باشه یا همچین قانون هایی، اما خوبه آدم یکم به ساز و کار swap فکر کنه و کمی منطقی باشه. فرضا یک سیستم 16 گیگ رم داره . پس طبق این قانون باید 32 گیگ از هارد رو به swap اختصاص داد ؟ یا بهتر بگیم، یک سرور 128 گیگ رم داره اون وقت باید 256 گیگ از هارد رو به swap اختصاص داد ؟ طبیعتا نه !

 

  • swap برای این هست که اگر رم کم اومد از یک مقدار مشخصی از هارد به نام swap به عنوان رم استفاده بشه تا زمانی که مدیر سیستم بیاد و به داد حجم بالای رم برسه ! فرقی نمی کنه هاردتون ssd باشه یا معمولی یا فرقی نمی کنه از لپ تاپ استفاده می کنید یا سرور مجازی. مهم این جاست که نوشتن و خواندن بر روی هارد اونم مثل رم کاری بسیار خطرناک و مضر برای هر نوع هاردی است و این میزان در نظر گرفته شده ( به عنوان swap ) هر چه قدر کمتر باشه بهتره.

 

  • فرضا دیده میشه که رم یک لپ تاپ 8 گیگ هست و میزان swap رو 16 گیگ میزنن. واقعا قراره ۱۶ گیگ از یک هارد مثل رم استفاده بشه ؟ طبیعتا تو همچین شرایطی اون هارد خراب میشه !
  • حالا یک بحثی پیش میاد که ممکنه یک سرور یا یک سیستم این قدر درگیر باشه و این قدر بار روش باشه که باید حتما از swap استفاده بشه . در جواب این سوال باید گفت که اصولا تخصیص بار زیاد به سروری که منابع کافی نداره کار درستی نیست !

 

  • این موضوع زمانی خودش رو نشون میشه که سرور مجازی داشته باشید و از swap به میزان بالا استفاده کنید. شک نکنید که ابیوزی با مضمون استفاده نادرست از هارد دریافت خواهید کرد.
  • حال به سوال اصلی برگیدیم . اندازه swap چه قدر باید باشه ؟ بیش ترین میزانی که خودم استفاده میکنم MB 1024 هست.



برچسب ها : , ,