منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اندروید، باز بودن، اجبار و اختیار

اگر اخبار IT رو دنبال کنین، حتما خبر به تعویق افتادن انتشار سورس کد اندروید 3 رو شنیدین! و بحثهایی که در جامعه پیرامون اینکه اندروید دیگر متن باز نیست…

مطلب جالبی تو سایت osnews.com خوندم، که سوالات و شبهاتی در مورد اندروید و آزاد/متن باز بودنش برای من رفع کرد، خلاصه ای از اون رو براتون میارم.

از نظر مجوز انتشار میشه گفت اندروید از دو قسمت تشکیل شده کرنل لینوکس که تحت GPL v2 منتشر میشه، و بخشهای دیگه ای که تحت Apache v2 منتشر میشن! و مجوز Apache یک BSD Like License هست! پس در اون اصلا اجباری به انتشار سورس نیست!

پس میمونه کرنل لینوکس یا تغییراتی که مخصوص اندروید در کرنل لینوکس داده شده.

اما مجوز GPL هم اجباری نداره به اینکه شما مجبورید سورس کد تغییریافته را در اینترنت و فلان سایت منتشر کنید! و در واقع تنها کسانی که استفاده کننده برنامه هستند، یا بهتر بگیم خریدار برنامه هستند، حق درخواست سورس کد رو از شرکت توزیع کننده دارند.

همینطور مجوز GPL اجباری به انتشار سورس در زمان توسعه هم نداره، و تنها در زمان انتشار نهایی یا عمومی هست که سورس کد باید در دسترس قرار بگیره.

پس اگر کسی سورس کد رو میخواد باید یک دستگاه که روش اندروید 3 هست رو خریداری کنه و بعد در خواست داشتن سورس اون هم فقط سورس کرنل رو بده! چون طبق مجوز آپاچی اجباری برای در اختیار مصرف کننده گذاردن سورس قسمتهای دیگه وجود نداره!

اینطور میشه که اندروید هم متن باز/آزاد هست هم نیست! و میزان باز بودن امروزش فرقی با نسخه های دیروزش نداره.

خوشکل نیست، خوشم نمیاد!


دسته‌بندی شده در: لینوکس, اخبار



برچسب ها : ,