منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتوفون در یک نگاه

مدتی‌ست که قصد نوشتم مطلبی در باب معرفی سیستم عامل اوبونتوفون را داشته‌ام، اما به دلیل کمبود وقت و گرفتاری‌های روزمره قادر به انجام این مهم نشده‌ام. امیدوارم این معرفی بابی باشد در جهت آشنایی هر چه بیشتر کاربران با این سیستم‌عامل.

در حال حاضر در حوزه سیستم‌عامل دستگاه‌های قابل حمل اندروید و iOS حکمرانی می‌کنند و هر کدام سهمی از بازار را در اختیار دارند، کمی دور از ذهن است که سیستم‌عامل جدیدی بتواند در این حوزه دوشادوش آنان حرکت کند و یا حتی آنان را پشت سر بگذارد.

حال حاضر اوبونتو‌فون بر روی دستگاه‌های زیر به صورت رسمی پشتیبانی می‌شود.

Nexus 4
(Nexus 7 2013 (WiFi only
Nexus 10
BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition
Meizu MX4 Ubuntu Edition
BQ Aquaris E5 Ubuntu Edition

متاسفانه از لیست بالا تنها گوشی نکسوس ۴ به صورت دست دوم و تبلت نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۳ در بازار ایران یافت می‌شوند. نکسوس ۱۰ طی همین چند روز گذشته در اعلام لیست ایمیل تیم توسعه اوبونتو‌فون از لیست پشتیبانی رسمی این تیم کنار گذاشته شد. من یک گوشی نکسوس ۴ تهیه کردم و اوبونتو‌فون را  بر روی آن نصب کردم. برای نصب این سیستم‌عامل بر روی گوشی خود نیاز به توزیع اوبونتو یا یکی از مشتقات آن را دارید.بسته‌های لازم را جهت ارتباط گوشی با توزیع اوبونتو نصب و مراحل را مطابق با آنچه در زیر آمده دنبال کنید تا اوبونتو‌فون روی نکسوس ۴ شما نصب شود.

اخطار تمام مسئولیت خرابی احتمالی گوشی در حین عملیات نصب بر عهده شخص کاربر خواهد بود

ابتدا برنامه های زیر را نصب نمایید. (مخزن universe را فعال کنید)

sudo apt-get install ubuntu-device-flash phablet-tools android-adb-tool android-fastboot-tool

سپس گوشی خود را به حالت fastboot ببرید و در ادامه دستور نهایی برای نصب شدن اوبونتو‌فون: ( با اجرای این دستور کل اطلاعات موجود بر روی گوشی از بین خواهد رفت)

ubuntu-device-flash touch —channel=ubuntu-touch/stable/ubuntu —bootstrap

بعد از پیکره‌بندی اولیه که در همه سیستم‌عامل‌های بازار رایج است شما با این تصویر روبرو خواهید شد.

تبریک! شما در اوبونتو‌فون هستید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید خبری از عکس پس‌زمینه و دسکتاپ نیست. اوبونتو‌فون برای مدیریت میزکار یونیتی ۸ تمرکز خود را بر روی ژست‌های حرکتی بنا نهاده است. با سویپ از چهار جهت نمایشگر خود شاهد تغییراتی در میزکار خواهید بود. برای سوئیچ کردن بین برنامه‌های باز در اوبونتو‌فون از سمت راست صفحه نمایشگر خود به سمت چپ سویپ کرده تا لیست برنامه‌ها نمایش داده شوند.

برای دسترسی به برنامه‌هایی که علاقه دارید همیشه به سرعت آنها را اجرا کنید تیم توسعه دهنده اوبونتو‌فون یک لانچر در نظر گرفته است که برای مشاهده آن از سمت چپ نمایشگر به سمت راست سویپ کنید تا آن را مشاهده نمایید.

برای افزودن برنامه‌های مورد علاقه خود به لانچر ابتدا برنامه را اجرا کرده سپس  آیکن برنامه را بر روی لانچر لمس کرده و کمی مکث نمایید تا یک پنجره کوچک جهت Pin کردن آیکن برنامه ظاهر شود سپس می‌توانید برنامه را Pin کنید.

با جستجو در میان برنامه‌ها به Ubuntu Store خواهید رسید. با جستجو در این فروشگاه برنامه مورد نظر خود را یافته و نصب نمایید.

با حرکت از پایین به بالای  روی صفحه نمایش با صفحه‌ای روبرو خواهید شد که توسط آن می‌توانید مدیریت Scope را انجام دهید. یکی از آن‌ها را انتخاب کنید تا کنار صفحه اصلی اضافه شود.

با حرکت از بالا به پایین روی صفحه نمایشگر به Status Bar می‌رسیم در این قسمت مدیریت Wifi،GPS و میزان روشنایی و مدیریت نوتیفیکیشن‌ها را اختیار دارید.

 

در قسمت گالری می‌توانید بر روی تصاویر و ویدئوهای موجود در گوشی خود کنترل کاملی داشته باشید.

ویدئوپلیر اوبونتو‌فون بسیار ساده بوده و تا این لحظه قادر به پشتیبانی از زیرنویس نمی‌باشد. قابل ذکر است که کدک x264 در این پلیر پشتیبانی می‌شود.

با انتقال کلیه موزیک‌ها خود به دایرکتوری Music موزیک‌پلیر اوبونتو‌فون به راحتی آنها را شناسایی کرده و کاربر قادر به پخش موزیک دلخواه خود می‌باشد.

تصویر زیر برای کاربرانی که گنو/لینوکس را درک نکرده‌اند همانند کابوس است اما برای عاشقان این سیستم‌عامل موهبتی غیرقابل جایگزین.

امولاتور ترمینال اوبونتو‌فون بسیار بسیار کامل و جامع است و نمونه آن را نمیتوان در بین برنامه‌های سیستم‌عامل اندروید پیدا نمود. این امولاتور با داشتن کلیه میانبر‌ها و دستورات پر کاربرد خط فرمان استفاده از ترمینال را بدون داشتن صفحه کلید فیزیکی بسیار آسان و دلپذیر کرده است.

فایل منیجر موجود در اوبونتو‌فون جوابگوی نیاز‌های اولیه کاربران هست. اما متاسفانه همچنان کمبود‌هایی دارد که به مرور‌ زمان کامل خواهد شد.

.

در قسمت تنظیمات سیستم‌عامل با بخش‌های مختلفی روبرو هستیم. از بروزرسانی سیستم‌عامل تا بازگشت به تنظیمات کارخانه و تنظیم حجم صدا و تعیین نوع زنگ و غیره.

.

.

.

در قسمت Accounts می‌توانید حساب دلخواه خود را به اوبونتو‌فون اضافه کنید.

.

حال به قسمت شماره‌گیر و پیغام رسان اوبونتو‌فون می‌رسیم.

.

صفحه کلیدی که برای تایپ در اوبونتو‌فون در نظر گرفته شده در حال حاضر قابلیت‌های ابتدایی را به همراه خود دارد. متاسفانه این صفحه کلید از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. کاربران به ناچار تا رفع شدن این مشکل باید از زبان عربی استفاده کنند.

حال به مرورگر اینترنت می‌رسیم. متاسفانه فعلا خبری از فایر‌فاکس و یا کروم در اوبونتوفون نیست (هرچند اوبونتوفون قابلیت اجرای برنامه های دسکتاپ بر روی مانیتورهای بزرگ‌تر را دارا می‌باشد ولی کار با آنها روی صفحات کوچک چندان دلچسب نیست). این مروگر کمی کند عمل می‌نماید اما کار راه‌انداز است. در‌ آخرین آپدیت OTA-9 طبق قول تیم توسعه دهنده اوبونتوفون قسمت دانلود منیجر به این مرورگر اضافه گردید.

.

با برنامه Document Viewer قادر خواهید بود فایل‌های PDF ,ODT ,TXT و… خود را مطالعه نمایید.

.

برای انتقال فایل توسط Wifi می‌توانید از برنامه WifiTransfer کمک بگیرید.

.

در حال حاضر دو ایراد بزرگ را می‌توان برای اوبونتو‌فون بر روی نکسوس ۴ می‌توان برشمرد ، اول اینکه متاسفانه بلوتوث دستگاه علیرغم اینکه با دستگاه مقابل جفت می‌شود اما امکان دریافت و ارسال فایل وجود ندارد. ایراد دوم نیز همان عدم وجود پشتیبانی زبان فارسی برای صفحه کلید می‌باشد.لازم است توجه داشته باشید که اکثر نرم‌افزارهای موجود بر روی اوبونتو‌فون در فاز بتا هستند و دارای باگ و این بدین معنی است که شرایط پایداری سیستم‌عامل گاهی اوقات دچار مشکل می‌شود. اما این شرایط به گونه‌ای نیست که کاربر را از استفاده از سیستم‌عامل زمین‌گیر نماید.امیدوارم با کمک جامعه کاربری در شناسایی و گزارش باگ‌های این سیستم‌عامل و تیم توسعه آن جهت فیکس کردن باگها و ارائه آپدیت‌های جدید این مشکلات برطرف گردد و شاهد سیستم‌عاملی پایدار باشیم.



برچسب ها : , , ,