منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو و طراحی وب: هر آنچه لازم داریم

دقیقا از ۴ ماه و ۲۳ روز گذشته به صورت کامل از ویندوز به سیستم عامل اوبونتو مهاجرت کردم. قبل از این بارها سعی کرده بودم از شر ویندوز خلاص بشم 😀  اما باید متاسفانه جایگزین خوبی براش پیدا نمی‌کردم. حتی نسخه‌های قبلی اوبونتو هم اصلا پایدار و قابل استفاده نبودند. اما خوشبختانه از نسخه ۱۴٫۰۴ که ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ منتشر شد به پایداری فوق‌العاده خوبی رسید که باعث شد بتونم بدون هیچ مشکلی ازش استفاده کنم.

توی این نوشته می‌خوام تجربه خودم توی این ۴ ماه رو توی کار با اوبونتو و نرم‌افزار‌های جایگزین اون، برای کار تخصصی خودم که طراحی وب هست رو باهاتون به اشتراک بذارم. اگه دوست دارید شما هم به یه دنیای فوق‌العاده جذاب وارد بشید، فکر می‌کنم خوندن این مطلب به دردتون بخوره 🙂

کار اصلی من طراحی و پیاده سازی وبسایت‌های مختلف با استفاده از سیستم وردپرس هست. توی ویندوز نرم‌افزار اصلی که استفاده می‌کردم و یه جورایی عصای دستم Adobe dreamweaver و Notepad++ بود که همه کارهام رو با این دوتا انجام می‌دادم که متاسفانه هیچ کدوم نسخه لینوکس ندارند. در کنار این دو، از XAMPP هم برای ایجاد لوکال هاست استفاده می‌کردم. اما توی اوبونتو از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنم ؟

Sublime Text

sublime-text-3

Sublime Text بدون شک یکی از بهترین ویرایش‌گرهای متن هست که خوشبختانه علاوه بر نسخه ویندوز و مک، نسخه لینوکس اون هم موجود هست. نرم‌افزاری که به شدت برای کار برنامه‌نویس‌ها مناسب هست و اکثر زبان‌های برنامه نویسی رو هم پشتیبانی میکنه و تقریبا تمام کارهام رو با سابلایم انجام میدم.

سابلایم رو می‌تونید از اینجا دانلود کنید. و خیلی راحت نصبش کنید.

Brackets

brackets

Brackets نرم‌افزاریه که توسط شکت Adobe و به صورت اوپن سورس طراحی شده و مخصوص طراحی رابط کاربری وب هست. این به این معنیه که اگه نیاز به نوشتن کدهایی غیر از HTML، CSS و Java Script دارید (مثلا PHP) نمی‌تونه گزینه مناسبی باشه و نیاز به یه نرم‌افزار دیگه خواهید داشت. اگه غیر از این سه موردی که اشاره کردم، کد دیگه‌ای نمی‌نویسید تلفیق براکت و Emmet خیلی می‌تونه جذاب باشه

ویرایشگر‌های متنی زیاد دیگه‌ای هم برای لینوکس و اوبونتو وجود داره که می‌تونید استفاده کنید. اما چیزی که من استفاده می‌کنم این دو تا بود.

XAMPP

xampp

جایگزین XAMPP توی اوبونتو خودش هست 😀 خوشبختانه XAMPP هم نسخه اوبونتو رو داره و به صورت کامل ساپورت می‌کنه، طریقه نصبش روی اوبونتو رو می‌تونید اینجا ببینید.

FileZilla

FileZilla

برای مدیریت فایل‌ها با استفاده از ftp هم من FileZilla رو پیشنهاد می‌کنم. که تقریبا برای همه سیستم عامل‌ها ارائه میشه و خیلی هم ساده و کاربردی هست.

اما در پایان:

Adobe photoshop

Adobe-Photoshop-CC

فوتوشاپ جزو جدایی ناپذیر طراحی وب هست و کسانی که طراحی گرافیک وب رو انجام می‌دن بدون شک نیاز به کار با این نرم‌‌افزار رو دارند. متاسفانه اگه  شما هم جزو این دسته از آدم‌ها هستید و فوتوشاپ جزو نرم‌افزارهای اصلی و کاربردی‌تون هست نمی‌تونید از اون توی اوبونتو استفاده کنید و از اون بدتر اینکه نرم‌افزار مشابهی که با این قدرت بتونه کار کنه رو هم توی لینوکس نداریم.

اما اگه مثل من گه‌گداری به فوتوشاپ نیاز پیدا می‌کنید می‌تونید با استفاده از VirtualBox کارتون رو راه بندازید 😀 فقط کافیه یه ویندوز روی ویرچوال باکس‌تون نصب کنید و روی اون یه فوتوشاپ نصب کنید تا درمواقع ضروری نیاز به ریبوت کردن سیستم نداشته باشید.

در آینده بیشتر از اوبونتو و جذابیت‌هاش خواهم نوشت. اگه شما هم برنامه‌نویس هستید و از اوبونتو استفاده می‌کنید خوشحال میشم پیشنهادهای شما رو هم بشنوم 🙂

نوشته اوبونتو و طراحی وب: هر آنچه لازم داریم اولین بار در مجتبی درویشی پدیدار شد.



برچسب ها : , , , , , , ,