منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۲.۱۰ منتشر شد

Quantal Quetzal امروز و پس از ۶ ماه توسعه منتشر شد!
اولین نکته مورد توجه، شیوه انتشار اوبونتو است که از نسخه ۱۲.۱۰ تغییرات گوناگونی یافته است. به عنوان مثال ایزوهای Alternate و DVD حذف شده و جای خود را به یک ایزوی ۸۰۰ مگابایتی داده‌اند. همچنین کاربرانی که در گذشته از Alternate CD برای نصب و راه‌اندازی LVM و کدگذاری کامل هارد استفاده می‌کردند، می‌توانند در نصاب گرافیکی اوبونتو در نسخه فعلی، از این تنظیمات به راحتی استفاده کنند.

\"\"

رابط میزکار

یونیتی نسخه ۶.۸.۰ به همراه اوبونتو ۱۲.۱۰ ارائه می‌شود. این نسخه با ویژگی جدید «پیش‌نمایش» همراه است؛ به این صورت که می‌توانید پیش‌نمایشی از یک برنامه یا یک فایل را در dash مشاهده کنید.

\"\"

لنز‌های جدیدی برای مشاهده عکس‌ها و سوشال کلاینت Gwibber نیز در dash مشاهده می‌شوند.
همچنین برنامه‌های اینترنتی در این نسخه به راحتی قابل نصب هستند. برای مثال با باز کردن فایرفاکس و رفتن به جیمیل، نصب برنامه اینترنتی جیمیل به طور خودکار پیشنهاد می‌شود که می‌توانید با پذیرفتن آن، نصبش کنید.

\"\"

نشست ۲D یونیتی در این نسخه حذف شده است و در مخازن نیز موجود نمی‌باشد. اما کاربرانی که کارت گرافیک‌های مجهز به شتاب‌دهنده‌های سه بعدی ندارند نیز می‌توانند به علت وجود بسته llvmpipe نشست سه بعدی یونیتی را اجرا کنند.

برنامه‌های میزکار

از برنامه‌های موجود در این نسخه اوبونتو می‌توان به Firefox 16.0.1, Thunderbird 16.0.1 ، سوئیت اداری لیبره‌آفیس ۳.۶.۲ و مرکز نرم‌افزاری اوبونتو نسخه ۵.۴.۱.۲ اشاره کرد.
نکته قابل توجه در این قسمت، مدیر پرونده ناتیلوس است که هنوز در نسخه ۳.۴.۲ خود به سر می‌برد و به نسخه ۳.۶ ارتقا نیافته است.
گنوم شل نسخه ۳.۶.۱ به همراه نشست فالبک آن نیز در مخازن اوبونتو قرار دارد و از طریق مرکز نرم‌افزاری به راحتی قابل نصب است.

تغییرات درونی

اوبونتو ۱۲.۱۰ با لینوکس نسخه ‎۳٫۵٫۰-۱۷٫۲۸ ارائه می‌شود که بر پایه هسته ۳.۵.۵ نسخه اصلی است. Mesa به نسخه۹.۰ وXorg به نسخه ۱.۱۳ ارتقا یافته است. این نسخه از Xorg با باگ‌فیکس‌ها و ویژگی‌های بسیاری از قبیل پشتیبانی از نشست‌های چندگانه و درایور ATI جدید همراه است. درایور انحصاری nvidia نیز از استاندارد RANDR هنگام تنظیم مانیتور پشتیبانی می‌کند.

میزکار اوبونتو مهاجرت از پایتون ۲ به پایتون ۳ را شروع کرده است. اکثر برنامه‌های پایتون میزکار و وابستگی‌های آن‌ها به پایتون ۳ پورت شده‌اند که برای بیشتر آن‌ها، معادل‌های پایتون ۲ نیز وجود دارند. با این حال برنامه‌های پورت شده فقط از پایتون ۳ استفاده می‌کنند. این کار در اوبونتو ۱۳.۰۴ نیز ادامه خواهد یافت.

برنامه‌های گنو نیز ارتقا یافته‌اند که از میان ‌آن‌ها می‌توان به GCC 4.7.2 ، binutils 2.23 ، eglibc 2.15 و gdb 7.5 اشاره کرد.

لازم به ذکر است که OpenJDK7 نیز به عنوان مجری جاوا در سیستم عمل می‌کند.

نکته دیگر در این قسمت، مسئله بوت امن (UEFI) است که اوبونتو با گنجاندن کلید مخصوص خود، این مشکل را حل کرده است. اما در حال حاضر این کلید فقط با نسخه اصلی اوبونتو، نسخه سرور اوبونتو و Edubuntu ارائه می‌شود. تیم اوبونتو امیدوار است که در نسخه ۱۳.۰۴، تمامی نسخه‌ها را از این قابلیت برخوردار سازد.

اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد این نسخه، و روش به روز رسانی به این نسخه را با مراجعه به نکات انتشار اصلی خواهید یافت.

83 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'Martin:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    اوبونتو ۱۲.۰۴ که خیلی باگ داشت طوری که مجبور شدم به مینت ۱۲ برگردم. معلوم نیست این نسخه ارزش دانلود داره یا نه ؟!
  2. \'\'eMan:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    من دلم میخواد آپگرید کنم ولی حسش نیست :))
  3. \'\'علی:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    خیلی دوست دارم یکی بیاد و مقایسه ای بین یونیتی ۲بعدی و یونیتی ۳بعدی با llvmpipe انجام بده و بگه آیا ۳بعدی با llvmpipe به همون نرمی و راحتی ۲بعدی روی سیتم های ضعیف اجرا میشه یا نه؟
  4. \'\'زندگی بدون ماکروسافت:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    سوال :

    چطور میتونم حالت قدیمی dash home در اوبونتو ۱۱.۱۰ را در نسخه های جدیدتر داشته باشم؟؟؟؟ (۴ برنامه پیشفرض – دسته بندی بخشها )

  5. \'\'سیاوش:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    جالب اینجاست که در ساعت اول انتشار این نسخه، در صفحه اول سایت اوبونتو نوشته شده بود:
    Avoid the Pain of Windows 8, Ubuntu 12.10 Is Out Now!
    و دو ساعت بعد که مجددا همون صفحه رو باز کردم، اون جمله رو برداشته بودن و بجاش نوشته بودن:
    your wish is our command. the all-new 12.10 is out now!
    احتمالا جمله اولی اعتراضاتی رو در پی داشته که باعث شده فورا برش دارن! :)
  6. \'\'mojvar:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    ممنون عرفان
    ولی من فعلا یک هفته دارم از آریوس استفاده می کنم راضی ام ازش
    بدون اینکه حتی یک بار ویندوز اجرا کنم
  7. \'\'mastershot:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    من که دانلودش کردم و الان توو محیط لایو دارم گذارش می دم :)
    با یه اشتباه مسخره و خنده دار زدم جنتوی به اون گُلی رو با خاک یکسان کردم! فعلا اصلا حوصله ندارم جنتو رو دوباره نصب کنم. پس فعلا رفتیم به سمت همین اوبونتو

    مرسی عرفان جان بابت خبر انتشار

  8. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    خواهش می‌کنم ;-)
    آره آریوس توی این نسخه خیلی خوب شده
    دوست دارم بدونم برنامه‌ای برای این نسخه از اوبونتو دارن یا نه
  9. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    :))))

    آپدیت هم نکنی بهتره الان چون ظاهرا یکی دو تا باگ مشخص داره…
    یکی دو ماه از روش بگذره پایدارتر میشه

  10. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    خواهش می‌کنم حسین جان ;-)

    هی وای من!
    چطور دلت اومد جنتوی به اون ماهی رو پاک کنی :دی
    آره قبول دارم نصبش خیلی وقت گیره و حوصله می‌خواد… مخصوصا اگر بخوای همه چیش رو خودت تنظیم کنی.

  11. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    یونیتی در این نسخه کاملا آپدیت شده و ورژنش به ۶.۸ رسیده.
    اگر اشتباه نکنم توی اوبونتو ۱۱.۱۰ ورژن ‎4.x رو داشت.

    فکر نمی‌کنم بشه این کار رو کرد… اما احتمالا میشه از طریق تنظیمات Privacy مشخص کرد که چه چیزایی در لنز هوم نمایش داده بشن.

  12. \'\'میلاد:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    بلاخره اوبونتو به نسخه ای رسید که کل درایورای سیستمم رو بشناسه و روانی یونیتی طوری هست که من که با گنوم ۲ کار میکردم تونست نظرم رو جلب کنه تا حالا باگی هم ندیدم فعلا ازش راضیم
  13. \'\'زندگی بدون ماکروسافت:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    جناب طباطبایی از بذل توجه شما سپاسگذارم
  14. \'\'مهدی بیگی:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    توسعه‌ی نسخه‌ی جدید آریوس حدود یکی دو ساعت بعد از انتشار اوبونتو شروع شده و احتمالا خیلی زود شاید حدود یک ماه دیگه نسخه‌ی اصلی آماده بشه
  15. \'\'mojtaba:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    با سلام
    دو سوال
    1- اگه ابونتو 12.10 نسخه دی وی دی نداره این لینکی که پایین می ذارم چیه؟
    http://cdimage.ubuntu.com/dvd/current/
    2-فرق نسخه دی وی دی 1.4 گیگی لینک بالا با نسخه 750 مگی سایت ابونتو چیه؟
  16. \'\'eMan:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    این نسخه (DVD) همراه یه سری بستهٔ زبانی هست.
  17. \'\'mojtaba:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    آخه قبلا نسخه سی دی مثلا بسته سامبا رو نداشت اما تو نسخه دی وی دی وجود داشت
    الان یعنی تنها تفاوت نسخه 1.4 گیگ با 735 مگ فقط و فقط تو داشتن زبان های بیشتره؟
  18. \'\'shadkam:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    من هم واقعا فرق نسخه سی دی و دی وی دی رو نفهمیدم؟؟؟؟؟
  19. \'\'hamed:

    ۲۸ مهر ۱۳۹۱
    یک پیشنهاد :

    لطفا نهضت مقاله هایی مانند \”کارهایی که بعد از نصب اوبونتو ۱۲.۰۴ می‌توانید انجام

    دهید\” و یا \” ۲۲ کاری که بعد از نصب اوبونتو ۱۱٫۱۰ باید انجام دهید\” که واقعا مورد

    استقبال کاربران قرار گرفت رو به صورت pdf ادامه بدید ,واقعا عالی بودنند .دوستان

    نظر خودشون رو در مورد این پیشنهاد بزارند .

  20. \'\'هادی:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    عزیزم میشه بگی این آدرسو از کجا پیدا کردی؟! من این لینک رو چند مرتبه باز کردم ولی چنین صفحه ای وجود نداشت! یا اگه وجود داشته برش داشتن. این آدرسی که شما دادی داره میگه که در صفحه http://cdimage.ubuntu.com یک دیرکتوری با عنوان dvd وجود داره، در صورتی که اینطور نیست! شما به آدرس: http://cdimage.ubuntu.com برو ببین دیرکتوری dvd اونجا میبینی؟! یا به این آدرس: http://releases.ubuntu.com برو و ببین که دیرکتوری با نام dvd وجود نداره.
    اصلا شاید یه صفحه قلابی بوده! اول کش بروسر رو بطور کامل پاک کن بعد با فیلتر شکن امتحان کن، ببین اون آدرسی رو که گفتی باز میکنه یا نه، اگه باز نکرد بدون که یک صفحه قلابی بوده!
  21. \'\'مهدی حاتمی:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    اوبونتو استیبل نیست. و متاسفانه همیشه بعد از ریلیز هر نسخه باگ های متعددی داره تا میای باگ هاشو رفع کنی ورژن جدیدش میاد. یا هم که به کلی از پروژه هات آسیب میزنه…
  22. \'\'mrmrn:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    این باگها چیان؟
    کامپیز بنظر من اوضاش خیلی خرابه.یعنی داغونه اصلا.وقتی میرم رو dash home کلیک میکنم گاه چند دقیقه رو همون میمونه و حتی با کنسل هم نمیره!!
  23. \'\'MO:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    درسته اون صفحه الان NOT FOUND میده
  24. \'\'سیاوش:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    حق با توئه مهدی جان. بخدا من خودم هم گیج شدم، آخه اوبونتو که قبل از ریلیز نهایی ماشاالله چندتا ریلیز آلفا و چندتا ریلیز بتا داره و اینهمه تستر! پس این باگهای پیش پا افتاده و مضحک دیگه واسه چی روش میمونه؟! بخدا این واسم سواله! اگه کسی جوابشو میدونه به من هم بگه! مثلا من یادمه از ورژن 10 اوبونتو و ورژن 11 فدورا (و چندتا توزیع دیگه)، اگه توی help کلمه ای رو وارد کنید که در فایلهای شما چنین چیزی وجود نداشته باشه و enter رو بزنید، help کرش میکنه! یا مثلا ماشین-حساب، اگر دو تا عدد بزرگ رو در هم ضرب کنید، بجای اینکه به شما پیغام عدم توانایی در نمایش حاصل ضرب رو بده، هنگ میکنه و باید از طریق task manager بسته بشه! از همون ورژن 10 اوبونتو این مشکلات بوده و هنوز هم که هنوزه روش مونده! من فکر نمیکنم رفع این مشکلات چندان پیچیده باشه! و این در حالیه که اوبونتو جامع ترین و پاپیولارترین توزیع لینوکسه! به نظر من همون دبیین راکد که دو سال یک بار هم آپگرید نمیشه شرف داره به اوبونتو! (گرچه دبیین هم متاسفانه تکنولوژیها و درایورهای جدید رو به همراه نداره و قطعات جدید رو نمیشناسه).
    من پیشنهاد داده بودم دولوپرهایی که برای ساخت گنو-لینوکس مخصوص کامپوترهای شخصی فعالیت میکنن، موازی-کاری رو کنار بزارن و بیایند و همگی بر روی یک پروژه واحد برای ساختن یک سیستم عامل خوب فعالیت تمرکز کنن. مثلا فدورا رو داریم که برای دسکتاپه، یا اوبونتو نسخه دسکتاپ رو داریم، یا اپن سوس همینطور، من میگم بجای اینهمه توزیع که مخصوص دسکتاپ ساخته میشه، بجای اینهمه موازی-کاری، همه این دولوپرها با هم متحد بشن و یک پروژه رو برای ساختن سیستم عامل دسکتاپ در نظر بگیرن و همگی بر روی همون کار کنن. اینطوری قطعا نتیجه بهتری خواهند گرفت!
    من این پیشنهاد رو توی همین سایت در صفحه http://linuxreview.ir/1391/07/new-features-in-cinnamon1-6 مطرح کرده بودم، ولی با بی اعتنایی دوستان مواجه شدم!!!
    متاسفانه دوستان گنو-لینوکسی ما در مورد این مسائل یا سکوت میکنن یا غیر واقع بینانه نظر میدن! یک بار من ندیدم انتقادی رو به گنو-لینوکس بپذیرن! من خودم از ویندوز متنفرم و طرفدار گنو-لینوکس، ولی زندگی به من آموخته که انتقاد پذیری و روبرو شدن با واقعیت، اولین مرحله پیروزیه!
  25. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    دوست عزیز ما بی اعتنا نیستیم…
    فقط یه کم از پاسخ دادن به این جور سوال‌ها خسته شدیم!
    اگه شما یه جستجوی کوچیک بزنی توی مطلب‌های سایت، میبینی که خیلی‌ها مثل شما نظر دادن و خیلی از بچه‌های ما هم جوابشون رو دادن.

    اما نمی‌دونم چرا ما هرچی جواب میدیم یه چیز دیگه در میارن…
    مثلا توی موضوع خبر انتشار چاکرا، یکی نوشته بود که لینوکس قابلیت اجرای برنامه‌های ویندوز رو نداره. بعد من بهش گفتم حتما تا حالا چیزی راجع به واین نشنیدی. بعدش یکی دیگه اومد گفت واین یعنی یک ننگ بزرگ برای لینوکس!
    والا ما نمی‌دونیم به کدوم ساز شما باید برقصیم!

    فکر کنم واجب شد یه مطلب در این مورد در سایت بذارم و لینوکس رو از ویندوز به خوبی تفکیک کنم!

  26. \'\'سیاوش:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    عرفان جان به شما حق میدم، از اینجور حرفها و انتقادات زیاده، ولی من خودم شخصا آدمی نیستم که فکر نکرده و الکی تا یه چیزی جلوی ذهنم اومد فورا بپرونم، خودت هم میبینی که حرفها و انتقادهام کاملا درست و مستند هست و برای ادعاهام مثال زدم. اتفاقا از بازدیدکننده های سایت شما هستم، انتقادات دوستان و پاسخ شما رو هم زیاد خوندم، ولی این چیزهایی که بنده مطرح کردم (مثل پیشنهاد اتحاد دولوپرها بر روی یک پروژه) فکر میکنم جدید باشه چون در سایت شما تابحال با چنین پیزی برخورد نکردم. بهرحال شما باید بین کسانی که الکی حرف میزنن و کسانی که مستند حرف میزنن تفاوت قائل بشین و حرف حق رو هم بپذیرین. این به نفع پروژه نرم افزارهای آزاد خواهد بود.
    باز هم از شما ممنونم.
  27. \'\'ali:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    با سلام
    شما گفتید که یونیتی 2بعدی را این نسخه ندارد من هم مشکلم همینه
    چی طوری میتونم یونیتی 2 بعدی را نصب کنم؟
  28. \'\'sadiq:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    سلام
    پیشنهاد ماهیه
    احسنت
  29. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    یونیتی ۲بعدی به صورت کامل حذف شده، یعنی دیگه در مخازن اوبونتو نیست.
    اما همونطور که گفتم میشه به دلیل وجود بسته llvmpipe ، یونیتی ۳ بعدی رو اجرا کرد.
  30. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    مثلا نصب درایورهای گرافیک با شکست مواجه میشه، برنامه‌ها موقع ذخیره کردن کرش می‌کنن، یونیتی وقتی که قابلیت جستجوی آنلاین فعال باشه خیلی کند میشه و …

    خیلی مأیوس کننده هستش…

  31. \'\'نام hamed.asl:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    سلام…

    این ادرسه نسخه ی دی وی دیه :

    http://cdimage.ubuntu.com/ubuntustudio/releases/12.10/release/ubuntustudio-12.10-dvd-amd64.iso

    یا اینکه من اشتباه میکنم؟! یعنب فقط نسخهی ۷۵۰ مگی هست؟

  32. \'\'علی:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    متاسفانه این نظرات رو باید در سایتهای توزیع ها مطرح کرد تا شاید به گوش توسعه دهندگان برسه. لینوکس ریویو رو که اونا نمی خونن.
    من خودم تو انجمن اوپن سوزه مطرح کردم که بیان و فقط روی یه میزکار تمرکز کنن. یه عده که کلا مخالفت کردن و یکی 2 نفر هم با مدرک و دلیل مخالفت کردن. یه جورایی هر توسعه دهنده روی توزیعش تعصب داره و حاضر نیست اون رو ول کنه و مثلا بیاد روی توزیع یه گروه دیگه کار کنه.
    البته از این نوع مقالات که در مورد تنوع بیش از حد توزیع های لینوکس گله کرده تو اینترنت زیاده. شاید دلیلش هم اینه که بیرون دادن یه توزیع از روی یک توزیع دیگه خیلی راحتتر و بی درد سر تر و پیش پاافتاده تر از کار کردن اساسی بر روی یک توزیع موجود و ارتقاء اون و حتی توسعه یک نرم افزار کوچیکه.
    در واقع به نظر من اونی که یک توزیع فورک شده رو توسعه میده به هیچ عنوان سواد کارهای بزرگ رو نداشته که اومده به این سمت.
  33. \'\'وب نوشت:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    بسم الله…اینی که شما آدرس دادین نسخه ubuntu studio هست نه خود اوبونتو همونجوری که گفتن فقط یک نسخه 750مگی داره
  34. \'\'mrmrn:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    من چیزی دیدم که شما ندیدین.
    فکر میکنم بر میگرده به کامپیز.
    وقتی میزنم رو dash home یهو میبینی چند دقیقه همینطور الکی بازه هرچی هم کنسل میکنم نمیره!!
  35. \'\'hasib:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    دوست عزیز این بر میگرده به نسخه compiz شما نه به نسخه اوبنتو
  36. \'\'GImp:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    من به زوبونتو ۱۲.۱۰ آپگرید کردم.آیکن ها خوشگل تر شدن. مشکلی که من برخوردم اینه که درایوهای فات ۳۲ رو به صورت اتوماتیک نمی تونم مونت کنم
    باید برم ترمینال دستور زیر را اجرا کنم:
    sudo mount /dev/sda6/ /mnt/sda6/
    بعدم برا کپی پیست تونار رو باید با سودو ران کنمsudo thunar
    برای رفع این مشکل چه کار کنم.
  37. \'\'سیاوش:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    علی جان حرف شما درسته، اونها از این سایت دیدن نمیکنن، ولی بهرحال شما همکار اونها هستید، میتونید از طریقی این پیام رو به اونها برسونید. مثلا از طریق ای-میل این پیشنهاد رو به اونها منتقل کنید، من خودم والا نمیدونم اونها دقیقا کی هستن و آدرس ای-میلشون چیه وگرنه خودم یه کاری میکردم.
    در اون مورد هم که گفتی بعضی از توسعه دهنده ها روی توزیع خودشون تعصب دارن، باید بگم اولا تعصبی که باعث کند شدن پیشرفت و محبوبیت گنو-لینوکس و دور ماندن اون از عامه مردم و همچنین هدر رفتن انرژی و استعدادها بشه، این تعصب رو باید انداخت سطل آشغال! اصلا من پیشنهاد میکنم همه اونها بیان روی پروژه ای کار کنن که نام اون پروژه کاملا جدید و متفاوت باشه و شبیه هیچکدام از پروژه های قبلی نباشه، یا اصلا نامی انتخاب بشه که تلفیقی از همه اون پروژه ها باشه تا عدالت رعایت بشه. حالا چطور؟! پیشنهاد خوبی نیست؟!
    در ضمن، اتحاد دولوپرها بر روی یک پروژه ناقض هیچیک از اصول و آرمانهای نرم افزار آزاد نخواهد بود، منظورم اینه که اگر دولوپرها تصمیم بگیرن روی یک پروژه کار کنن، به این معنا نیست که اونها مخالف تنوع در توزیع هستن، بلکه اونها به این دلیل متحد شدن که بتونن محصول بهتری رو ارائه بدن! این چیزیه که یه بچه 5 ساله هم میتونه درک کنه! پس اون کسایی که با اتحاد دولوپرها بر سر یک پروژه مخالفن، در واقع دارن در جهت منافع شرکتهای انحصارطلبی همچون مایکروسافت تلاش میکنن و خودشون هم خبر ندارن!
  38. \'\'علی:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    این بحث رو میشه تو انجمن دنبال کرد. اما فقط بگم که من همکارشون نیستم و فقط به عنوان یه کاربر در انجمن پیشنهاد داده بودم. اما ایمیل ها رو میشه از داخل سایت بدست آورد.
  39. \'\'سیاوش:

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    بله، من هم منظورم تنها شخص شما نبود علی جان، منظورم کل دست اندرکاران این سایت و مخصوصا مدیر سایت بود که اگر با مدیران پروژهای اوبونتو، فدورا و … در ارتباط هستن پیشنهاد ما رو هم با اونها در میان بگذارن. ولی اگه ما به عنوان یک کاربر عادی هرکدوم به سهم خودمون این ایده رو بین کاربران لینوکس مطرح کنیم فکر میکنم نتایج خوبی داشته باشه، چون فضا کم کم آماده میشه و مدیران پروژه های بزرگ ناچارن خواسته کاربرا رو در نظر بگیرن.
  40. \'\'علی:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    من که تو این چند روز باگی ندیدم. مثل ساعت کار می کنه
  41. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    نظرات شما محترمه ولی شخصا کاملا با چنین موضعی مخالفم…
    دنیای گنو/لینوکس مثل دنیای طبیعی و روال رشد در اون مثل نظریه انتخاب طبیعی داروین میمونه!
    توزیعی به حیاتش ادامه میده که انتخاب بشه و توزیعی که نتونه خودش رو با شرایط وفق بده نابود میشه…
    الان طبق پیشنهاد شما بیاید در نظر بگیریم یه توزیع ساخته بشه که یه آش شوربای تمام معنا باشه و همه امکانات همه توزیع ها توش جمع بشن… یاست از سوزه… سی لینوکس از فدورا… سافتور سنتر از اوبونتو… با هزار تا چیز دیگه…
    تکلیف من که حتی یه پکیج اضافی رو سیستم رو نمیتونم تحمل کنم و آرچم رو دوست داشتم خودم پیکربندی کنم با حداقل پکیج چیه؟
    باید به اجبار توسعه دهنده ها فقط از چیزی استفاده کنم که اون‌ها میگن؟
    تکلیف مدیران پروژه چاکرا که دلشون میخواد یه توزیع خالی از جی تی کی و غنی از کیوت داشته باشن چیه؟ باید با توسعه دهنده های پاپی که فقط به فکر اجرا بصورت پورتیبل هستند همکاری کنن طبق قاعده ای که شما میگید؟
    یا تکلیف توسعه دهنده های مینت که معتقدن توزیع باید اوت آف باکس باشه چیه آیا باید توسعه دهنده های فدورا رو قانع کنن که آزادی نرم افزار رو بیخیال شین؟

    اینجا بحث عقاید و اهداف و همینطور حق انتخاب ما هست… هر کدوم تغییر کنه این دنیا دیگه دنیای گنو/لینوکس نیست و میشه چیزی مثل ویندوز که مایکروسافت به زور مردم رو وادار میکنه خودشون رو وفق بدن با سلیقه اون ها چون معتقدن از خود مردم بهتر نیازشون رو تشخیص میدن!
    خوب اگر چنین بشه شخصا توی این دنیا نمیمونم

    ببخشید بابت پرگویی… :)

  42. \'\'امیر حسین:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    ممنون از خبر!
    گذاشتم دانلود بشه انشاالله تو این چند روزه نصبش می کنم!
  43. \'\'سیاوش:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    مسعود جان، شما تعدد در توزیعهای لینوکس رو با انتخاب طبیعی داروین مقایسه کردی، پس حتما میدونی که در انتخاب طبیعی، گونه هایی باقی میمونن که خصوصیات خوب و مطلوب رو داشته باشن، حالا من از شما میپرسم: آیا برای یک سیستم عامل، نداشتن باگ (یا کم باگ بودن) صفت خوبی نیست؟! آیا سهولت در استفاده صفت خوبی نیست؟! آیا قابلیت استفاده سیستم عامل و نرم افزارهاش بصورت آفلاین (در کنار استفاده آنلاین) صفت خوبی نیست؟! قطعا این موارد صفات بسیار بسیار خوب و مطلوبی هست که متاسفانه اتفاقا گنو-لینوکس در این موارد بشدت مشکل داره! من نمیگم وینوز باگ نداره، زیاد هم داره، ولی دیگه باگهاش اینقدر وحشتناک نیست! توی اوبونتو و فدورا و امثال اینها آدم حتی جرات نمیکنه توی ماشین-حساب دوتا رقم بزرگ رو در هم ضرب کنه! چون میدونه که کرش میکنه! یا help همینطور، و خیلی موارد دیگه خودتون بهتر از من میدونید!
    الان شما فایرفاکس رو ببینید، چند سال پیش اکثر دولوپرهایی که در نوشتن browser تخصص داشتن اومدن و بر سر یک پروژه متحد شدن و مرورگری رو به نام فایرفاکس نوشتن و تمام حم و غم خودشون رو روی همون گذاشتن و از این شاخه به اون شاخه هم نکردن، نتیجش این شد که همین فایرفاکس تبدیل شد به بهترین مرورگر وب! تا جایی که IE و safari رو له کرد! الان حتی یه کاربر متعصب ویندوز هم فایرفاکس رو به IE خود ویندوز ترجیه میده! کاربران مکینتاش هم فایرفاکس رو به safari ترجیح میدن! میبینید دوستان، نتیجه اتحاد اینه! ولی اگر قرار بود همین دولوپرها چند گروه بشن و هرکی بره واسه خودش یه browser بنویسه، دیگه چیزی به نام \”فایرفاکس بزرگ\” وجود نداشت و میشد حکایت همین گنو-لینوکس که افراد عام و تازه-کار ازش فرار میکنن و قربون-صدقه ویندوز میرن!
    در ضمن اگر یک پروژه مشترک جهانی برای گنو-لینوکس شکل بگیره قرار نیست که همه پکیجها رو به زور به خورد کسی بدن، میشه حالت انتخابی قرار داد که هرکی هر پکیجی رو دلش خواست نصب کنه. مثلا همین فایرفاکس، هرکس هر پلاگینی رو که دلش میخواد نصب میکنه. پس اون موردی رو که شما اشاره کردی، درواقع بی مورد بود!
    آقا مسعود از شما بعید بود که یه موضوع ساده رو درک نکنی! اتحاد دولوپرها بر روی یک پروژه به معنای نفی آزادی نرم افزار نیست! همونطور که ساختن فایرفاکس به معنای نفی اون نبود. الان اگر من کد ویندوز رو داشته باشم به زندان خواهم افتاد ولی اگر کد لینوکس رو داشته باشم نتنها منو به زندان نمیندازن، بلکه یه آب نبات هم بهم میدن! قوانین اینها مکتوب هست و مشخص.
    بله دوست من، اون سه موردی رو که اشاره کردم صفات بسیار خوب و مطلوبی هست که در بقای یک سیستم عامل خیلی اثر داره! تابحال که به سیستم توسعه گنو-لینوکس بر پایه \”تعدد زیاد توزیعها\” استوار بوده و نتیجش رو هم داریم میبینیم (متاسفانه)! حالا اجازه بدید یه مدت هم سیستم \”اتحاد و تمرکز بر روی یک پروژه\” در گنو-لینوکس اجرا بشه، اونوقت نتیجش رو بینید!
  44. \'\'سیاوش:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    در تکمیل توضیحاتم:
    شما که بحث انتخاب طبیعی رو پیش کشیدید پس لابد متوجه شدید همون لینوکس مینت که شما بهش انتقاد دارید و از پلاگینهای غیر آزاد استفاده میکنه، تبدیل شده به محبوبترین توزیع لینوکس و مدتهاست در صدر فهرست distrowatch با اختلاف امتیاز بسیار زیاد از رقبای خودش جلو افتاده! بفرمایید این هم از انتخاب طبیعی! و قطعا این موفقیت افتخاری برای نرم افزارهای آزاد محسوب نمیشه چون همون پلاگینهای غیر آزاد بودن که مینت رو اینقدر کشیدن بالا! ولی اگر همین پلاگینهای مورد نیاز مینت رو دولوپرهای اپن-سورس میساختن، اونوقت میشد این موفقیت رو به پای پروژه گنو-لینوکس نوشت!
    بخاطر همینه که بنده معتقدم دولوپرهای گنو-لینوکس باید تعصب های بی فایده و بی جا و بی توجیه رو کنار بگذارن و از موازی-کاریهای بیهوده دست بردارن و استعدادهاشون رو متمرکز کنن تا نتیجه بهتری بگیرن.
  45. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    یه متن طولانی بعنوان پاسخ نوشته بودم ولی ترجیح دادم ارسالش نکنم. عقاید شما اساسا گره خورده به دیدگاه اکوسیستم های بسته و عقاید بنده نقطه متقابلش هست. بنابراین این بحث که اتفاقا بارها توی محیط های گوناگون کیبرد فرسایی! کردم بخاطرش نتیجه نداشته.
    بنده به مینت کوچکترین انتقادی ندارم چون معتقدم اونم یه انتخاب هست برای اشخاصی که سلیقه‌شون با بنده فرق داره…
    در تضاد حرف های شما به آرچ نگاه کنید که با اینکه بجز مخازن عظیم و یه عالمه به اصطلاح دردسر هیچی نداره و حتی نصاب هم نداره چطور جایگاهش اینجاست و از بسیاری توزیع های همه چیز تمام بالاتره؟
    عقاید شما محترم هست ولی مسلما در تضاد با دیدگاه های اکوسیستم گنو/لینوکس هست. پس انتظار نداشته باشید عملی بشه…
  46. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    در مورد مبحث انتخاب طبیعی دوست من…
    در انتخاب طبیعی یک گونه فقط به بقاش ادامه نمیده بلکه برعکس همه گونه ها به بقا ادامه میدن مگر اینکه صفات مساعد رو نداشته باشن که در اون حالت اون گونه که صفاتش نامساعد هست حذف میشه فقط…
    شما معتقدی برای رسیدن به یک انتخاب باید سلیقه بقیه رو نادیده گرفت. خوب پس ویندوز و یا مک انتظارات شما رو بهتر برآورده میکنه.
  47. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۰۱ آبان ۱۳۹۱
    من استفاده کردم. واقعا unity عالی شده. فکر نکنم بتونم ازش دل بکنم دیگه. هم قشنگه، هم سریعه هم اجازه‌ی تمرکز می‌ده.
    اول نصبش یکم compize ارور می‌داد که بعد آپدیت درست شد.
    نکته‌ای که من رو خیلی اذیت می‌کنه اینه که دو روزه که آپدیت جدید نیومده و با تجربه‌ی قبلیم روی ubuntu 12.04 یکم سازگار نیست :دی

    سرعتش تا حدودی خوبه. برای خوره‌های شبکه‌های اجتماعی و اینترنت مثل من واقعا جذابه.

    توی اوبونتوی ۱۲.۰۴ می‌گفتم یونیتی پتانسیل این رو داره که یک دسکتاپ خوب بشه. اما الان یونیتی یک دسکتاپ عالیه. و توی انتظار دارم در ورژن ۱۳.۰۴ رسما یک انقلاب ایجاد کنه :دی (اغراق)

    نصبت به ورژن‌های قبلی یک نکته‌ای که توجهم رو جلب کرد این بود که پوشش بهتری نسبت به فونت‌های فارسی می‌داد. و خیلی از فونت‌ها که قبلا باید دستی وارد می‌شد تا در صفحات اینترنت به مشکلی نخورم، الان به طور پیش‌فرض نصبه که به نظر من یک امتیاز خیلی مثبتیه.

    در کل من می‌تونم بگم که این ورژن به نظرم بیشتر حقش بود که LTS باشه. اما خب…

  48. \'\'سیاوش:

    ۰۲ آبان ۱۳۹۱
    عزیزم اولا مقایسه بین انتخاب طبیعی داروین و بقای سیستم عامل رو شما مطرح کردی و من فقط خواستم با مقایسه خودت بهت ثابت کنم که سیاست فعلی گنو-لینوکس مشکل داره، در ضمن من هم قبول دارم که در سیستم عامل حذف مطلق وجود نداره چون سیستم عامل مثل موجود زنده نیست، کد سیستم عامل در آرشیو باقی میمونه و هر لحظه میتونه زنده بشه، پس منظور ما از حذف، همون حذف نسبیه! مثلا توی خود دنیای گنو-لینوکس، همینکه توزیعی زمانی 80% بین کاربران لینوکس طرفدار داشته ولی تدریجا محبوبیتش کاهش پیدا میکنه و میرسه به 20%، این یعنی حذف! یا توزیعی که عکس این حالت رو طی میکنه، این یعنی زنده شدن! اگه بخوایم موضوع رو بصورت کلی در نظر بگیریم باید بگیم اگر زمانی گنو-لینوکس بتونه در بین کل کاربران رایانه، سهمی حدود 70-80 درصد رو به خودش اختصاص بده و سهم ویندوز رو به 20-30 درصد تقلیل بده، میشه گفت ویندوز دیگه مرده! و این حذفها و زنده شدنها الکی و اتفاقی رخ نمیده، بلکه به عوامل کاملا مشخصی وابسته هست که یکی از اون عوامل سیاست تیم توسعه دهنده هست.
    ثانیا من هم مثل شما هیچ دلبستگی ای به مینت ندارم، شما گفتی باید صبر کرد و دید که انتخاب طبیعی کدام توزیع رو برمیگزینه، من هم گفتم یه سر به سایت ditrowatch و دیگر سایتهای رده بندی بزن و خودت ببین که انتخاب طبیعی کدام توزیع رو برگزیده، همون توزیعی رو که کاربر رو کمتر زجر میده! در ضمن من فکر میکنم نیازی به توضیحات طولانی نیست، من معذرت میخوام که با صحبتهای طولانیم سر شما رو درد آوردم، موضوع کاملا مشخصه، هرموقع توسعه دهنده های گنولینوکس باهم متحد شدن و انرژی و استعدادشون رو متمرکز کردن، اونوقت میتونن پوز مایکروسافت و امثال اون رو به خاک بمالن و بین عموم مردم طرفدار پیدا کنن، ولی اگه نه، بخوان به همین سیاست بی هدف خودشون ادامه بدن، تا قیامت همین آشه و همین کاسه و باید بنشینن و به همدیگه روحیه بدن و بگن که ما n تا توزیع داریم و خط فرمان داریم و …
    موضوع کاملا مشخصه، بحث سرور و شبکه که یه مقوله جداست، ولی اگه منظورمون کاربر شخصی باشه، کاربر شخصی راحتی میخواد نه زجر! حالا اینجا توسعه دهنده های لینوکس دو راه دارن، یکی اینکه با اتحاد خودشون این آسایش و راحتی رو واسه کاربرانشون تامین کنن، و یا اینکه اندرخم سیاست بی سر و ته فعلیشون بمونن و شرکتهای انحصار طلب همون سهولت رو برای مردم ایجاد کنن و مردم رو برده خودشون کنن!
  49. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۰۲ آبان ۱۳۹۱
    ببین دوست من، رتبه دیستروواچ چیزی جز شمردن کلیک‌ها نیست… به هیچ وجه گویای این نیست که یک توزیع محبوب‌ترینه.
    بعدم کی گفته که گنو/لینوکس قصد داره پوز کسی یا شرکتی رو به خاک بماله؟ ویندوز و گنو/لینوکس هر کدوم راه خودشونو میرن و هر کس یا شرکتی مطابق با نیازش میاد سیستم‌عاملشو انتخاب می‌کنه. ما منکر این نیستیم که ویندوز سهم بیشتری داره، اعتراف هم می‌کنیم به این امر. اما دلیل اینکه مردم طرف گنو/لینوکس نمیان فقط این نیست که میبینن باگ داره یا کرش می‌کنه. مگه همه مردم امتحانش کردن که ببینن باگ داره یا نه؟ خیلی‌هاشون فکر می‌کنن فقط یه سیستم‌عامل تو دنیا وجود داره و اونم ویندوزه. اگه بری از بعضیاشون بپرسی درباره گنو/لینوکس، فکر می‌کنن داری در مورد یه نسخه از ویندوز حرف می‌زنی! اوناییشون هم که یه اسمی ازش شنیدن فکر می‌کنن همش همینه که با خط فرمان سروکار داشته باشی و خبری از محیط گرافیکی نیست. خیلی از کسایی که اومدن به دنیای گنو/لینوکس به دلیل فلسفه آزادی نرم‌افزار و آزاد بودن اومدن؛ اما این حرف توی ایران زیاد طرفدار نداره، چون اولا هیچ‌کس با این فلسفه آشنایی نداره و همه فکر می‌کنن نرم‌افزار آزاد همون نرم‌افزار مجانیه، ثانیا چون همه چی مفت و مجانی در اختیارشون هست و خبری از قانون کپی‌رایت نیست، هیچ نیازی نمی‌بینن که به سمتش بیان. اونایی که اومدن به گنو/لینوکس، حاضرن با این باگ‌ها و کرش‌هایی که شما گفتی (که من هیچ کدومشو تا حالا ندیدم) بسازن ولی طرف ویندوز نرن.
    یه مورد دیگه اینکه تمامی تمامی برنامه‌ها و درایورها رو بنیاد لینوکس و گنو نمی‌نویسن. اون درایورهایی هم که تا حالا نوشته شده نسبت به این همه محدودیت واقعا شاهکار بوده. شما فکر می‌کنی سازنده‌های سخت‌افزار میان راحت این اجازه رو میدن که برای محصولشون درایور جدا بنویسی؟ خیلی‌هاشون انقدر محدودیت اعمال کردن که اصلا برنامه‌نویس دستش از ده جا بستس و نمیتونه هیچ آزمایشی برای نحوه عملکرد سخت‌افزار انجام بده. حتی حق نداره یه مهندسی معکوس کامل انجام بده. این چیزا به اون آسونی هم که شما میگی نیست دوست من.
    در مورد تعدد توزیع هم با مسعود موافقم. نیاز‌های مختلفی وجود داره و یک توزیع و برنامه‌نویسای پشتش به تنهایی نمیتونن اون کار رو انجام بدن. بد نیست به اینم توجه کنی که گنو/لینوکس علاوه بر اینکه یه نرم‌افزار آزاده، به صورت مجانی هم در اختیار مردم و جامعه قرار می‌گیره، پس برنامه‌نویسای پشتش برخلاف ماکروسافت پولی توی جیبشون نمیره که بخوان پروژه رو در اون حد توسعه بدن و از همه نظر هوای کار رو داشته باشن. خیلی از توزیع‌ها کاملا جامعه محور هستن و هیچ شرکتی نیست که حمایتشون بکنه. برنامه‌نویساشون هم از وقت آزادشون برای کار کردن روی پروژه استفاده می‌کنن و این کار شغل اصلیشون نیست. نیازهای متعددی هم برای یک توزیع وجود داره؛ بذار چندتاشو برات بگم: توزیع‌ مخصوص کامپیوترهای embedded (مثلا Turbo Linux)، توزیع مخصوص روتر و فایروال (IPCop, IPFire)، توزیع مخصوص سرور (Debian, Red Hat, Calculate, …)، توزیع مخصوص NAS ، توزیعی که روی میزکار خاصی تمرکز بکنه و اون رو توسعه بده (Chakra)، توزیعی که قابلیت کانفیگ از پایه رو داشته باشه (Arch, Gentoo, Sorcerer, LFS)، توزیعی که سورس بیس باشه به منظور هماهنگی هرچه بیشتر با سخت‌افزار (Gentoo, Sorcerer, Lunar, Source Mage)، توزیعی که شامل به روزترین بسته‌های نرم‌افزاری باشه (Arch, Gentoo)، توزیعی به روز که برای درست کردن یک نسخه سرور محکم و پایدار آزمایش بشه (Fedora)، توزیعی که بشه به محض نصب ازش استفاده کرد (Mint, Sabayon)، توزیعی که بشه روی انواع معماری‌ها و پلتفرم‌های مختلف ازش استفاده کرد (Debian)، و و و و … . به نظرت یه شرکتی که بابت محصولاتش از مردم پول نمیگیره (سرمایه کافی رو نداره)، میتونه همه اینا رو درست کنه؟ بله ما واقعا افتخار میکنیم که n تا توزیع داریم، چون برای هر منظور و نیازی یه توزیع داریم که پاسخگوی اون هست!
  50. \'\'سیاوش:

    ۰۲ آبان ۱۳۹۱
    آقا عرفان، مواردی رو که در مورد محدودیتهای توسعه لینوکس اشاره کردین بنده کم و بیش اطلاع داشتم و قبول هم دارم، اون توزیعهایی هم که مثال زدین بنده در جریانش هستم و میدونم که فلان توزیع برای سرور بهینه سازی شده و فلان توزیع برای فلان کاربر و …، من هرگز نگفتم کسی که داره لینوکس رو مثلا برای یک مرکز تحقیقاتی توسعه میده کارشو ول کنه و بیاد واسه ما نسخه دسکتاپ بزنه، خیر، بنده منظورم این بود که موازی-کاری صورت نگیره، ما تعداد زیادی توزیع داریم که فقط برای \”کاربر عادی خانگی\” توسعه داده میشه! دوباره تکرار میکنم، جمله رو دقت کنید: ما تعداد زیادی توزیع داریم که فقط برای \”کاربر عادی خانگی\” توسعه داده میشه! مثلا zorin os، مثلا mint، یا مثلا همین اوبونتوی دسکتاپ، و خیلی موارد دیگه، اینها تنها برای کاربران عادی خانگی توسعه داده میشه، هیچوقت یک کاربر حرفه ای سمت این توزیعها نمیره. من میگم دولوپرهایی که یک هدف مشترک دارن بیان بشکل داوطلبانه، (تاکید میکنم: بشکل داوطلبانه، نه اینکه کسی اونها رو مجبور کنه یا قانون نرم افزار آزاد بخواد دستخوش تغییر بشه)، بشکل داوطلبانه یک پروژه رو برای رسیدن هدفشون در نظر بگیرن و انرژی و استعدادشون رو روی همون پروژه متمرکز کنن، مثلا اونهایی که هدفشون کاربر عادی خانگی هست، تعصبهای پوچ و بی معنی رو کنار بذارن و همگی روی یک پروژه تمرکز کنن تا بتونن نتیجه بهتری بگیرن. یا مثلا کسانی که هدفشون کاربر حرفه ای هست یک پروژه رو مخصوص همین هدف در نظر بگیرن. و … . قطعا در دنیای گنو-لینوکس موازی-کاریهای زیادی داره اتفاق می افته که هیچکس نمیتونه منکر بشه!
    در ضمن شما داری با کلمات بازی میکنی، من اگر گفتم پوز مایکروسافت رو به خاک بمالند، منظورم این نبود که دعوا راه بندازن، کاملا مشخصه که منظورم رهایی مردم از انحصار طلبی بود، یعنی همون چیزی که هدف نرم افزارهای آزاد هست.
    در مورد سایت دیستروواچ هم یه مقدار کم لطفی کردید، یه مقدار که چه عرض کنم، کمی بیش از یه مقدار! تازه به فرض که دیستروواچ همونطور که شما گفتید باشه، در اینکه مینت به طرز عجیبی بین کاربران عمومی محبوب شده و حتی از اوبونتو پیش افتاده بر کسی پوشیده نیست! هرکسی یه مقدار توی حال و هوای گنو-لینوکس و اخبار اون باشه و یه سرچ کوچولو کنه متوجه میشه که مینت چقدر بین عوام محبوب شده. متاسفانه مینت با کمک قطعات غیر آزاد خودشو کشید بالا، ولی من میگم ای کاش دولوپرهای گنو-لینوکس به جای اینهمه موازی-کاری و اتلاف انرژی و استعداد، میومدن قطعات و پلاگینهای مورد نیاز لینوکس رو خودشون میساختن تا این موفقیت به پای شرکتهای انحصار طلب نوشته نشه.
    در مورد عدم استقبال عامه مردم از لینوکس، گرچه خیلیها از وجود سیستم عاملی غیر از ویندوز بی اطلاعند، ولی همونها رو اگر شما بیارید و پای سیستم عامل لینوکس بنشونیدشون، 90 درصدشون فرار میکنن و بر میگردن سمت همون ویندوز! متاسفانه این یک واقعیته. علتش رو هم بنده در این لینک در کامنت یکی به آخر شرح دادم:
    http://linuxreview.ir/1391/07/new-features-in-cinnamon1-6
  51. \'\'سیاوش:

    ۰۲ آبان ۱۳۹۱
    راستی اینو یادم رفت بگم، محیط گرافیکی لینوکس با محیط غیر گرافیکیش (یا همون تکست-بیس) چندان تفاوتی نمیکنه، چون توی همون محیط گرافیکی برای نصب یک فایل ناچارید از خط فرمان استفاده کنید و اکثر فایلها با دابل-کلیک قابل نصب نیستن! این یکی از مواردیه که باعث میشه تازه کارها از لینوکس فرار کنن. من این موضوع رو در همون لینکی که گذاشتم اشاره کرده بودم.
  52. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۲ آبان ۱۳۹۱
    شما طبق این کامنت لینوکسی میخواید که ویندوز باشه! با دابل کلیک نصب شه؟! عجب…
    بله کاربری که ذهنیت قبلی از ویندوز داره تا میاد میبینه لینوکس ویندوز نیست فرار میکنه! چون بلد نیست کارها رو به روال لینوکس انجام بده. وگرنه شما به من بگو نصب فایرفاکس توی اوبونتو مثلا راحت تره از طریق سافتور سنتر یا از طریق ویندوز که باید بری دانلودش کنی اکسترکتش کنی وایزارد نصب رو اجرا کنی و برای بروز رسانی اجزای سیستم هم تک تک بری سراغ ابزارهای بروز رسانیشون؟!

    تجربه شخصیه شما هم انجام بده… کسی که اصلا از کامپیوتر سر در نمیاره رو اول بشون پای ویندوز… اگر کلافه نشد شما درست میفرمایید… بعد بشونش پای گنوم شل… ببین چطور ارتباط برقرار میکنه با اجزا… اینو بنده خودم شخصا تجربه کردم چون کارم یاد دادن به ده ها نفر بوده.
    در مورد موازی کاری… بله توزیعی که هدف یکسان داره مثل بسیاری ریمسترها حتی وجودشون بی معنیه! ولی توزیعی مثل مینت هم یک ریمستره که کامل میشه از اوبونتو درش آورد! ولی وجودش بی معنی نمیشه… همه که دوست ندارن با سیاست های اوبونتو همسو باشن. همونطور که همه دوست ندارن با سیاست های KISS آرچ همسو باشن… پس وجود توزیع های هدفدار و منطقی بسیار هم عالیه.
    در مورد اینکه محیط های گرافیکی لینوکس رو به کلی زیر سوال بردید هم حرفی ندارم! فقط به یه جمله معروف اکتفا میکنم : محیط گرافیکی باعث میشه کارهای ممکن راحت تر بشن… ولی خط فرمان باعث میشه کارهای غیرممکن ممکن بشن.
    خط فرمان خیلی جاها یه میانبر هست برای کسی که نمیخواد وقتش رو تلف کنه و همینطور از این نظر که توی همه محیط ها و توزیع ها عملکرد یکسانی داره همه افراد حرفه ای وقتی میخوان مشکل شخص سوال کننده رو حل کنند یا راهی نشونش بدن راحت دستور خط فرمان رو بهش میدن بجای اینکه یه آموزش کامل با کلی عکس و اسکرین شات برای محیط گرافیکی بنویسن! وگرنه کاری نیست که نتونید بصورت گرافیکی انجام بدید.

  53. \'\'سیاوش:

    ۰۲ آبان ۱۳۹۱
    والا من دیگه نمیدونم به شما چی بگم! شما یه موضوع بسیار تابلو یعنی موازی کاری رو در دنیای گنو-لینوکس بطور کامل انکار می کنی! گوئی که اصلا ذره ای موازی کاری صورت نمیگیره! و از اون طرف حالت نصبی دابل-کلیک رو زیر سوال میبری! بابا نصب از طریق سافتور سنتر یا آپدیت سنتر خوب، عالی، 20، ولی اگر در کنار اون، نصب با دابل-کلیک هم وجود داشته باشه چه اشکالی داره؟! ببین دوست من، حتی اگر دابل-کلیک ابتکار خود ابلیس بوده باشه، باز هم کسی نمیتونه راحتی و سادگیش رو انکار کنه! حالت نصب از طریق آپدیت جای خود، ولی برای نصب یک فایل موجود در هارددرایو چی؟! کاربری که کار با خط فرمان رو بلد نیست به جای یک دابل-کلیک ساده باید بره دنبال فرمان مربوطه بگرده! بابا من نمیگم خط فرمان چیز بدیه، اتفاقا خیلی از ناممکن ها با خط فرمانه که ممکن میشه، من میگم خط فرمان باشه، قابلیت دابل-کلیک هم در کنارش باشه، هردو با هم. خوب این مشکلش کجاست؟! مگه دابل-کلیک ارث پدری ویندوزه که بخواد منحصر به همون ویندوز بمونه؟! خیلی از همین چیزهایی که الان در لینوکس وجود داره و ما به اون میبالیم (از جمله همین خط فرمان) قبل از اینکه گنو-لینوکس بوجود بیاد در سیستم عاملهای دیگه مثل داس و ویندوز وجود داشته، پس حالا ما بیایم بگیم چون قبلا چنین چیزی اونجا بوده ما باید ازش حذر کنیم؟! علت حذر کردن شما از دابل-کلیک چیه؟! میشه بفرمایید؟! مگه هدفتون حداکثر راحتی برای کاربر گنو-لینوکس نیست؟! پس به من بگید چه اشکالی داره اگه در کنار روشهای نصب رایج در گنو-لینوکس، حالت دابل کلیک هم وجود داشته باشه؟! این واقعا برای من سواله!
    خداییش من دیگه نمیدونم چی بگم، اینطور که من متوجه شدم، هم من و هم شما هیچکدوم از ویندوز خوشمون نمیاد، ولی در مورد شما (منظورم کل کاربران حرفه ای گنو-لینوکس هست) به نظر میرسه نفرت از ویندوز باعث شده که از هر چیزی که قبلا در ویندوز دیده بودید متنفر بشید و بشکل سمپاتیک و ناخودآگاه اون رو پس بزنید! حتی اگر اون چیز باعث راحتی کاربر باشه! و همچنین به نظر میرسه شما در دنیای گنو-لینوکس اونقدر برسر موارد ساده و کم اهمیت (مثلا همین باگها و کرشها و وارد کردن فرمانهای طولانی در خط فرمان) سختی و زجر کشیدید که دیگه شرطی شدید، یعنی سادگی و راحتی رو برای خودتون و سایر کاربران حرام میدونید و به جای اینکه عملا به سمت هدف حرکت کنید ترجیح میدید بنشینید و در آرزوهای خودتون غوطه ور بشید!
  54. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۲ آبان ۱۳۹۱
    من اساسا دیگه نمیفهمم حرفای شما چه ربطی به پاسخ های من داره!
    شما چقدر تجربه کار با گنو/لینوکس (نه گنو-لینوکس) داری دوست من؟ نصب دابل کلیک که جزء عادی و ساده‌ی توزیع‌هایی مثل دبین و اوبونتو هست! من میگم اصلا نصب بسته و برنامه نیازی به خط فرمان نداره سافتور سنتر یا مراکز نرم افزاری گرافیکی توی توزیع های دیگه رو پس برای چی گذاشتن. کسی نگفته ایرادی داره ولی قرار نیست لینوکس ویندوز باشه! خوب روش عملکرد اینجا اینطوریه! از اول هم بوده و حتی قبل از ایجاد قابلیت های مشابه تو ویندوز توی لینوکس داشتیم اینا رو ولی شما عادت کردی فرض میکنی روش استاندارد روش ویندوزیه.
    کی گفته من از ویندوز متنفرم؟! من میگم دید شما به گنو/لینوکس غلطه دوست من!
    در هر حال خواننده میتونه خوب قضاوت کنه… موفق باشید.
  55. \'\'حسیب:

    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    آخر من آپگرد کنم یا نه
  56. \'\'سیاوش:

    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    من چندتا توزیع رو تاحالا نصب و تست کردم، از جمله همین اوبونتو، مینت، فدورا، اپن سوس، دبیین و یکی-دوتا توزیع دیگه، و هر کدوم رو چند ساعت تست کردم، بهترینشون دبین و مینت و تا حدودی اپن سوس بودن چون باگی ندیدم، ولی هر دفعه که رفتم نرم افزاری رو از داخل هارد نصب کنم نیازمند خط فرمان شدم، مثلا همین اوبونتو، ظاهر گرافیکیش با یونیتی ورژن جدید فوق العاده زیبا شده، حتی زیباتر ویندوز! و برای کارهایی مثل اکسترکت کردن فایل فشرده یا همون سافتویر سنتری که شما اشاره کردید مشکلی نداره و کار رو بصورت ویزاردی برای کاربر انجام میده، ولی هر موقع ما رفتیم یک فایل رو (مثلا virtual box مخصوص اوبونتو رو) از داخل هاردمون نصب کنیم، گیر داد که باید روت بشم و فلان دستور رو در ترمینال وارد کنم و … حتی برای اجرای فایلهای باینری و portable (که نیاز به نصب ندارن) نیاز به خط فرمان بود!
    در هر حال من فکر میکنم مشکلی پیش نخواهد آمد اگر توسعه دهنده های لینوکس حالت نصب ویزاردی رو هم به اون اضافه کنن. باز هم میگم: حالت نصب ویزاردی ارث و میراث ویندوز نیست که بخواد در انحصار ویندوز بمونه، هر سیستم عاملی میتونه برای راحتی کاربرانش از اون بهره ببره.
    اون مواردی رو هم که در کامنتهای قبلی گفتم فکر میکنم درست و بجاست. بهرحال خوانندگان خودشون میخونن و قضاوت میکنن.
    با تشکر.
  57. \'\'سیاوش:

    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    راستی دبیین حدود بیست روز پیش آپدیت شد و به ورژن 6.0.6 ارتقاء یافت. وقتی تغییرات رو نگاه کردم دیدم خیلی مفصل آپدیت شده. حقش بود در مورد دبیین هم یک پست میگذاشتید.
    یه سوال هم داشتم:
    در صفحه http://cdimage.debian.org/debian-cd/6.0.6/amd64/iso-dvd ، فرق ایمیج debian-6.0.6-amd64-DVD-1.iso با debian-update-6.0.6-amd64-DVD-1.iso چیه؟! آیا ایمیج دوم رو میشه به تنهایی نصب کرد یا فقط یک آپدیته؟! آخه حجمشون خیلی زیاده، میخام قبل از دانلود مطمئن بشم.
    ممنون.
  58. \'\'سیاوش:

    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    به نظر میرسه حروف کامنتم در هم قاطی شده، سوالم اینه: در اون صفحه ای که عرض کردم، فرق ایمیج

    debian-6.0.6-amd64-DVD-1.iso

    با

    debian-update-6.0.6-amd64-DVD-1.iso

    چیه؟! خوب مشخصه که ایمیج دومی آپدیته، ولی میخوام بدونم خودش به تنهایی قابلیت نصب داره یا نه. (خودم هرچی توی راهنمای سایتشون گشتم چیزی در این مورد ننوشته بود)
    ممنون میشم اگه دوستان راهنماییم کنن.

  59. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    ظاهرا اونی که داخل اسمش آپدیت داره، شامل بسته‌های آپدیت شده هست و اونی که نیست شامل کل ست دی‌وی‌دی هستش.
  60. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    میل خودته دوست عزیز. ما هیچ ضمانتی نمی‌کنیم که برای شما کار می‌کنه یا نه.
    حقیقتش من هرچی بررسی ازش دیدم، هیچ‌کس اونقدر که باید راضی نبوده، و همه پیشنهاد کردن که یا اسپین‌های دیگه مثل زوبونتو یا کوبونتو رو انتخاب کنید یا با ۱۲.۰۴ بمونید.
  61. \'\'سیاوش:

    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    بله عرفان جان همینطوره، ولی منظور من این بود که اگه تنها همون ایمیج آپدیت یعنی
    debian-update-6.0.6-amd64-DVD-1.iso
    رو دانلود کنم، با همون ایمیج میتونم دبیین رو روی سیستمم نصب کنم؟ نصاب دببین داخلش هست؟!

    و یه سوال دیگه: مخازن اوبونتو رو از کجا میشه دانلود کرد؟! اگه لینک رسمی و معتبری رو بهم معرفی کنید که از خود اوبونتو باشه ممنون میشم.

  62. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۰۵ آبان ۱۳۹۱
    من مخالفم. اتفاقا من بسیار پیشنهاد می‌کنم که از ۱۲.۱۰ استفاده بشه. من تا الان سراغ آرچ بیس‌ها می‌رفتم بخاطر آسونی کار. اما یونیتی جدید بسیار بهم کمک کرده.
  63. \'\'سیاوش:

    ۰۵ آبان ۱۳۹۱
    خیلی ممنون که پاسخم رو دادید! سپاسگذارم.
  64. \'\'GIMP:

    ۰۵ آبان ۱۳۹۱
    مخازن اوبونتو را باید به software source تو ubuntu software center باید اضافه کنی بعد از طریق ترمینال نرم افزارت رو نصب کنی مثلا sudo apt-get install vlc
    اگه توزیح بیشتری می خوای بگو!
  65. \'\'سیاوش:

    ۰۵ آبان ۱۳۹۱
    نه میخوام از طریق همین ویندوزم بطور کامل دانلودشون کنم و بعدا که اوبونتو رو نصب کردم بصورت آفلاین از اون مخازن استفاده کنم. منظورم این بود.
  66. \'\'شهرام:

    ۰۶ آبان ۱۳۹۱
    سلام
    من هم از وقتی که ubuntu 11.10 را به ubuntu 12.04 ارتقاء دادم با این باگ ها دستو پنجه نرم می کنم
    دارم به دبیان کوچ می کنم که چند وقتیه روی vbox تستش کردم و ازش لذت می برم

    بچه های لینوکس ریویو مثل همیشه عالی و بروز

    از همه تون ( چه اونهایی که مطلب میذارن و چه اونهایی که کانت می ذارن

    <<<<>>>>

  67. \'\'deli:

    ۰۷ آبان ۱۳۹۱
    سیاووش عزیز من کاملا با نظر شما مخالفم یکی از دلایلی که باعث شده من به دنیای گنو/لینوکس وارد شم همین تعدد دیسترو ها بوده تا اینکه از بین صدها توزیع موجود اونی رو که دوست داشتمم پیدا کردم و الان دو سه سالی هست که دارم ازش استفاده میکنم اگه قرار بود بیان مثل ویندوز یه نسخه واحد بزنن اونوقت دیگه مگه مرض داشتم بیام از لینوکس استفاده کنم من که داشتم از ویندوز استفاده میکردم و تا حدودی کارهام رو راه مینداخت-واقعا حرف شما رو نمیتونم تحلیل کنم من از جنتو استفاده می کنم علتش هم اینه که از پایه همه چیز رو برای خودم شخصی سازی کردم -هسته خودم -فایر فاکس خودم و…..
    دیگه اینکه با جزییات درگیر شم رو خیلی دوست دارم در حالی که خیلی ها دوست ندارن اینقدر وارد جزییات بشن به نظر شما چه جور میشه سیستم عاملی رو نوشت که هم سلیقه افرادی مثل من رو تامین کنه و بتونه سلیقه افراد مختلف رو تامین کنه

    همانطور که را ههای رسیدن به خدا به اندازه تمام انسانهاست راه های رسیدن به توزیع محبوب هم در لینوکس به اندازه تمام انسان هاست

  68. \'\'sciencelover:

    ۰۸ آبان ۱۳۹۱
    رو virtualbox تست کردم خیلی کند اجرا میشد حتی با فعال کردن 3d acceleration
    کسایی که نسخه های قبلی رو روی virtualbox نصب دارن و بنا به دلایلی نیاز به استفاده از virtualbox-guest-additions دارن در آپگرید کردن احتیاط کنن چون با virtualbox-guest-additions کمتر از 4.2 کار نمیکنه
  69. \'\'میلاد:

    ۱۱ آبان ۱۳۹۱
    آقا سیاوش گل شما اگر فلسفه دنیای آزاد نرم افزار رو مطالعه کنید دیدگاهتون عوض می شه و دیگه از این سردرگمی در میای.
    به نظر من دنیای لینوکس زیباییش به همین آزادی بی حدشه. توزیع ها هم می تونن به تعداد کاربرهای لینوکس زیاد باشن چون هرکسی نیازی داره. قرار هم نیست که لینوکس خودش رو با نظرات کاربران عادی منطبق کنه. چون اصولا دنبال فروش چیزی نیست. لینوکس دنیاییه مخصوص عاشقان کامپیوتر و تکنولوژی. و هرکسی می خواد وارد این دنیا بشه باید زحمت بکشه و اطلاعاتش رو در این زمینه افزایش بده. قرار نیست همه چیز راحت در اختیارش قرار بگیره. آقا سیاوش اگر شما این عقیده رو دارین که می تونین با چندین نفر از هم فکرای خودتون یک توزیع بوجود بیارین و نظراتتون رو اونجا به اجرا بزارین و این خاصیت دنیای آزاد گنو لینوکسه که هرکسی با هر سلیقه ای می تونه توزیع و سیستم عامل مخصوص به خودش رو داشته باشه.
    آزادی هدفیه که دنیای گنولینوکس دنبال می کنه نه راحتی . اینو هیچوقت فراموش نکن سیاوش جان. موفق باشی …
  70. \'\'سیاوش:

    ۱۲ آبان ۱۳۹۱
    آقا میلاد گل، من هرچی فکر میکنم هیچ سردرگمی ای در حرفهایی که زدم نمیبینم! حرف من کاملا مشخصه، آزادی سر جای خودش، اتحاد هم سر جای خودش. آزادی شرط لازم هست، ولی شرط کافی نیست! درضمن اتحاد و تمرکز هیچ منافاتی با آزادی نداره عزیزم. لازمه بلند کردن یک سنگ بزرگ اینه که چند نفر قدرتشون رو متمرکز کنن، همین گنولینوکسی که شما داری استفاده میکنی سالها پیش با اتحاد یه عده برنامه نویس بوجود اومد! درسته که آقای لینوس تروالدز اون رو پایه گذاری کرد، ولی اولا اون لینوکسی که اول بوجود اومد بسیار بسیار خام بود و خیلی از حرفه ای ها هم نمیتونستن ازش استفاده کنن، چه برسه به من و تو! ثانیا همون علمی رو که آقای لینوس تروالدز در مدرسه و دانشگاه فرا گرفته بود حاصل اتحاد دانشمندان قبل از خودش بوده! اگه همون یه مقدار اتحاد هم در پروژه گنولینوکس وجود نمیداشت همین شهرتی رو هم که الان داره نداشت و یه پروژه بسیار گمنام میبود!
    چرا مسائل رو با هم قاطی میکنی عزیز من؟! آزادی سر جای خودش، تمرکز و اتحاد هم سر جای خودش، برای پیشرفت هردوی اینها نیازه.
  71. \'\'میلاد:

    ۱۳ آبان ۱۳۹۱
    سیاوش جان این اتحاد و پروژه ای که شما در نظرتون هست لازمش تشکیل یه شرکت بزرگه که تمام برنامه نویس ها تحت یه هدف واحد کار کنن. دیگه با این ساختار کنونی که برنامه نویس ها داوطلبانه دارن واسه لینوکس کار می کنن فرق داره. و تشکیل این شرکت و گروه هم بدون سرمایه گذاری و درآمدزایی هیچ مفهومی نداره. برنامه نویس هایی که دارن واسه لینوکس کار می کنن هرکدوم سلیقه متفاوتی دارن و روی توزیع خودشون هم خیلی متعصبن. دیدگاه هرکدوم به نحوه کارکرد سیستم عامل فرق داره. گنولینوکس یعنی آزادی. و وقتی آزادی به برنامه نویس و کاربر داده بشه یعنی تعدد صلایق. و این چیزی که شما داری می گی کاملا با اون آزادی مورد نظر جامعه گنولینوکس متضاده. اونوقت من مجبور می شن بخاطر همون اتحادی که شما گفتین خیلی از علایق و آزادی های خودم رو محدود کنم و صرفا به یه توزیع محدود بشم و واسه من اصلا قابل تحمل نیست. و دقیقا بر ضد اون دلیلیه که منو به سمت دنیای گنولینوکس کشید. در مورد لینوس توروالدز هم باید بگم که ایشون کرنل لینوکس رو توسعه می دن که تمامی توزیع ها دارن ازش استفاده می کنن و توی توسعه کرنل لینوکس برنامه نویس و شرکت های بزرگی دارن کمک می کنن .و این توسعه دهندگان توزیع های مختلف هستن که استراتژی خودشون رو دارن و اصلا ربطی به کرنل لینوکس نداره.
    کاری که تو پروژه مکینتاش شده دقیقا همینه که از کد پایه لینوکس و یونیکس استفاده شده و یه سیستم عامل فوق العاده ساده و کاربر پسند بوجود آوردن.و از لحاظ تجاری هم موفقیت بزرگی بوده. ولی خوب این پروژه دیگه نمی تونست رایگان باشه چون سرمایه گذارهای شرکت اپل انتظار سود تجاری از محصولات این شرکت دارن. و بنابراین برنامه نویس های شرکت هم علایق خودشون رو فراموش می کنن و در ازای دستمزدشون اهداف شرکت رو دنبال می کنن. ولی توی دنیای گنولینوکس هر برنامه نویس تفکرات و علایق خودش رو دنبال می کنه بخاطر آزادی که گنولینوکس به اونها می ده و بخاطر همین ازش لذت می برن.
    من اصلا با نظر شما مخالف نیستم. نظرم اینه که شما هم ایده خودتون رو دنبال بکنید و توزیع خودتون رو بوجود بیارین.
  72. \'\'سیاوش:

    ۱۴ آبان ۱۳۹۱
    میلاد جان جواب اکثر گفته های تو در کامنتهای قبلیم (که با مسعود گفتگو داشتم) هست، برگرد یه دور دیگه بخون. ولی فقط اینو بگم که اولا اتحاد بر سر یک پروژه به این معنا نیست که پروژه های مهم دیگه تعطیل بشن، من در کامنتهای قبلیم مثال فایرفاکس رو زدم (برگرد بخون). ثانیا خودت هم داری میگی توسعه دهنده های گنولینوکس دستمزدی نمیگیرن، خوب اونوقت اگه قرار باشه هیچ نظمی و هیچ استراتژی و تقسیم کاری هم در بینشون نباشه دیگه واویلاست! اونوقت تا ابد همین آششه و همین کاسه! دیگه خود دانید! اگه شما دلتون میخواد توسعه دهنده های گنولینوکس تا ابد در همین وضهیت بمونن، پس دیگه از عدم استقبال مردم از لینوک شاکی نباشین، چون خود شماها هستید که اینو میخواید! در حال حاظر مردم برای رو انداختن به ویندوز دلایل بسیار موجهی دارن که نمیشه انکار کرد! الان طرف حاظره 150 دلار بده و ویندوز بخره ولی حاظر نیست لینوکس رایگان رو استفاده کنه! چرا این کار رو میکنه؟! قطعا برای خودش دلایلی داره.
    بله دوست من، شما هم خدا رو میخوای و هم خرما رو، هم میخوای به تعداد بسیار زیادی توزیع لینوکس وجود داشته باشه، و در عین حال توقع داری که مشکلات همه این توزیعها هم برطرف بشه و از ویندوز و مک بیشتر طرفدار پیدا کنه!!! خوب نمیشه دیگه برادر من.
  73. \'\'محمدحسین طباطبایی راد:

    ۱۵ آبان ۱۳۹۱
    هزار ماشاالله به حوصله و صبر نویسندگان سایت.
    نکاتی را متذکر میشم
    دوستانی هستند که حرفه ایی لینوکس نیستند و اوبنتو را برای ارضای حس کنجکاوی نصب میکنند و غالبا هم استفاده ایی ازش نمیکنند و ویندوزی هستند یعنی از اوبنتو انتظارات ویندوز را دارند و وقتی با یک مشکل مواجه میشن زمین و زمان را به هم میدوزند پس هدفتون را مشخص کنید.زور که نکردیم کسی لینوکس را دوست نداره بره به همون ویندوز بچسبه. به نظر من کسی که واقعا تصمیمش رو گرفته و آماده گی ذهنی مهاجرت رو داره باید به طرف اوبنتو بیاد. وقتی هم اومد باید اولا خوب یاد بگیره در مشکلات هم صبر کنه تا حل بشه ایرادی هم دید این فرض رو در ذهن داشته باشه که هیچ وقت در ایرادات ویندوز اینقدر عصبانی نشده.پس دیوارلینوکس کوتاهتر نباشه.بله فعلا شرایط طوری هسش که نمیشه کاملا ویندوز را ترک کرد پس کسانی که لینوکسی میشن اگه صرفا برای کنجکاوی باشه فورا برخواهند گشت باید هدف مشخص باشه تا با تکیه بر ویندوز به لینوکس ایراد گرفته نشه.
    ممنونم
  74. \'\'سیاوش:

    ۱۷ آبان ۱۳۹۱
    محمدحسین جان میدونم که خیلی پرحرفی کردم، فقط سه نکته رو بگم و ما رو به خیر و شما رو به سلامت:
    اولا، ما هرگز نگفتیم شما کسی رو مجبور کردید، بحث بر سر این بود که چه کنیم که لینوکس بهتر از این بشه. این از این.
    ثانیا، من نگفتم ویندوز باگ نداره، اتفاقا زیاد هم داره، من گفتم باگهای لینوکس معمولا خیلی بیشتر از ویندوزه و در توزیعهای معروفی مثل اوبونتو و فدورا آدم باگهایی مشاهده میکنه که بسیار خنده داره و نمونه این باگها رو در ویندوز نمیشه پیدا کرد! و براش مثال هم زدم.
    ثالثا، اتفاقا لینوکس میتونست همین الان که من و تو داریم با هم صحبت میکنیم جایگزین بسیار مناسبی برای ویندوز باشه، اگر اینهمه دولوپر توانا و بااستعداد انرژی و وقتشون رو در موازی کاریهای بیهوده تلف نمیکردن! این همون چیزیه که منو میسوزونه! الان ما کلی توزیع لینوکس داریم که فقط مخصوص کاربر عادی خانگیه! حالا شما فرض کن اگه همه سازنده های اون توزیعها میومدن انرژیشون رو فقط روی یک پروژه میذاشتن چی میشد!!! اونوقت ویندوز و مک باید غزل خداحافظی رو میخوندن!
    من اگه جای شما بودم واقعیت رو میپذیرفتم.
    موفق باشید.
  75. \'\'حامد:

    ۲۳ آبان ۱۳۹۱
    با سلام بر همگی
    در مورد دیدگاهها میشه برداشتهای مختلفی داشت بهتره از یک دید دیگر به توزیع ها و مطالب نگاه کرد.چیزی که من توی این ۲ سال دیدم شگفت انگیز بوده و اون هم افزایش وبسایتها و وبلاگهای لینوکسی بودن و حتی توزیع های گوناگون.
    شاید پیشرفت لینوکس قبلا محسوس نبوده و لاکپشتی وار جلو میرفته اما الان این توزیع های مختلف نشان از توجه عموم و خواص داره.الان ما ۴ توزیع ایرانی داریم که میشه به قاصدک/زمین/پارسیکس و آریوس اشاره کرد. حتی توزیع قاصدک در ۲۴ ساعت ۱۵۰۰ بار دانلود داشته!
    ما از وقتی کامپیوتر خریدیم روش ویندوز نصب بوده و بهش عادت کردیم و فکر کنم همه اینجوری باشن.اما اگه از اول روش لینوکس نصب بود و با نرم افزارهاش آشنا میشدیم دیگه جای بحثی برای ویندوز و مک نبود.
    ولی در کل من هم با نظر دوستمون هم عقیدم ولی دوست داشتم هم این توزیع های گوناگون رو داشتیم اما با مشارکت تمامی توزیع کنندگان.البته من که هیچ مشکلی ندارم و بیشتر با نرم افزارهای لینوکس انس گرفتم.
  76. \'\'مهبد:

    ۰۱ آذر ۱۳۹۱
    سلام…
    دوستان من تقریباً تمام نطرات و بحث ها رو هم در اینجا و هم در پست ها رو خوندم…
    من الان نزریک به بیش از 1 سال هست که به این سایت سر میزنم.

    1- ممنونم از دست اندرکاران این وبسایت عالی که من به شخصه واقعاً از خوندن ریویوهاشون لدت میبرم.

    2- من با نظر آقای سیاوش عزیز تقریباً هم عقیدم ولی خیلی مختصر به زبان دیگه ای میخوام این بحث ر بگم و برم. ؛)

    دوستان اگر توزیعی مانند اوبونتو اینقدر محبوب و پر طرفدار هست برای این هست که نسبت به بقیه ی دیسترو ها (با توجه به صحبت آقای سیاوش عزیز) تعداد بسیار بیشتری از دولپر ها تمرکزشون رو روی این دیسترو گذاشتند.

    وجود دیسترو های دیگه بسیار خوبه و این تعدد در دیسترو ها در جاهایی لازمه ولی وقتی فکوس در بخشی مثل یوزر های خانگی میره مقداری user friendly بودن و زیبایی محیط اهمیتش زیاد میشه.

    یه نکته ی منفی برای تعدد دیسترو ها این هست که به همی دلیل تعددشون بسیاری از شرکت ها نمیتونند نرم افزاری برای اونها تولید کنند. ( به طور مثال خود مایروسافت و پروژه ی آفیس). درسته که لیبره آفیس و اپن آفیس و نرم افزار های دیگه ای هستند که همون کار هارو انجام میدن ولی با اطمینان میگم بهتون اگر MS-Office برای لینوکس بود به دلیل زیباییش و امکانات بسیار بالاتر و از همه مهمتر All In One بودنش باز هم برنده ی رقابت بود.

    حالا میخوام یه مثال دیگه بزنم، در یکی از پست ها دیدم دوستی گفتن لینوکس مجانیه و ویندوز پولی و خب بودن باگ تو سیستم مجانی خیلی هم مهم نیست و … و اگه شما ویندوز دوست داری اینجا که کرک هست برو همون ویندوز استفاده کن.
    میخوام این رو بگم که محبوبیت یه سیستم عامل اتفاقاً تو این شرایط مشخص میشه، ایجا که همه چیز تقریباً مجانی هست و در شرایط مساوی میبینید که ویندوز به راحتی لینوکس رو پشت سر میذاره ولی آیا شده بپرسیم چرا؟؟؟؟؟ ( حالا کاری هم ندارم که پولی هم باز لینوکس رو پشت سر گذاشته)

    میخوام این رو بگم که لینوکس برای اینکه بتونه بهتر و بهتر بشه و مراحل پیشرفت رو برای ورود به خانه ها پیدا کنه باید متمرکز بشه. این تمرکز معنیش این نیست که همه بقیه ی دیسترو ها رو رها کنن و بیان بچسبن به یکی… نه، اصلاً…
    معنیش این هست که برای یوزر خانگی بیاین بر اساس یک نوع سیستم و بر پایه ی یک نوع مشخص از خصوصیات استاندارد هایی رو تعریف کنین و بقیه ی مسائل بر پایه ی همون استاندارد ها دولپ بشن.
    اینطوری دست تولید کننده های نرم افزار ها و … هم باز میشه که به عرصه ی تولید نرم افزار برای لینوکس حتی با دید تجاری وارد بشن.

    چه خوب و چه بد، دقت کنین که زیبایی و آسانی در استفاده دو عامل بسیار مهم در جلب توجه یوزر ها برای استفاده از یک سیستم عامل میوانند باشند.

  77. \'\'sahand:

    ۰۹ آذر ۱۳۹۱
    این نسخه تاچ ساپورت میکنه؟
  78. \'\'eMan:

    ۱۰ آذر ۱۳۹۱
    منظورتون تاچ پد هست؟
    خیلی وقته انواع تاچ پدها ساپورت میشه
  79. \'\'hsn6:

    ۱۱ آذر ۱۳۹۱
    این llvmpipe پیشفرض نصبه؟
    پس چرا 3d نمیاد؟
    راهی غیر از xfce یا دیگر میزکارها نیست که بشه همین unity جیگر رو اورد؟
  80. \'\'SMAMS:

    ۲۲ آذر ۱۳۹۱
    درود دوستان
    بنده مدتهاست که از استفاده غیر قانونی از سیستم عامل ویندوز و نرم افزارها و کرک کردن های بیشمارش خسته شده ام, از خرابی های پی در پی ریجستری و انواع بد افزار و ویروس و کرم و تروجان به ستوه آمده ام از همه مهمتر تلاش بی پایان برای جمع آوری و نصب انواع درایور ها و نرم افزار ها و برنامه هایی که ویندوز را قابل استفاده میکنند و در انتها پس از این همه تلاش و کشمکش بین کاربر و سیستم عامل عاقبت کاربر را وادار به نصب ویندوزی دوباره میکند و این چرخه بی پایان است…

    من به شخصه 10 سال است که از ویندوز استفاده میکنم و از ویندوز 98 با آن بودم تا همین ویندوز به ظاهر محبوب 7, من منکر کارامدی ویندوز 98 نمیشوم, من قید تجربه ی بینظیر اولین استفاده ام پس از نصب ویندوز XP با آن محیط زیبایش را هرگز نمیزنم, من سواد گر چه اندک خود در زمینه کامپیوتر و رایانه ها رو که با استفاده از سیستم عامل ویندوز به دست آورده ام را فراموش نمیکنم, آری من به مایکروسافت ویندوز مدیونم اما نه آنقدر که از این پس هر دو ماه یکبار تمام سی دی های ویندوز و انواع درایور ها و نرم افزار های ضروری اش را بر روی میز کار بسیج کنم!

    من چند سال پیش یک سی دی اورژینال اوبونتو 9.10 را به پیشنهاد یک سایت نامعلوم از سایت اصلی این شرکت سازنده ی این سیستم عامل سفارش داده و پس از دو هفته به دستم رسید اما حالا که به این سی دی نگاه میکنم حتی یک خراش هم بر نداشته چرا که در طول این مدت در گوشه ای مشغول خاک گرفتن بوده است اما اولین تجربه ی استفاده ی ملموس من از لینوکس مرتبط میشود با خرابی رایانه ی یکی از دوستانم و سواد اندک من در زمینه ی نصب و تعمیر و راه اندازی ویندوز, اما این سیستم سه ایراد بسیار بزرگ داشت :
    1- کلید F8 آن کار نمیکرد
    2- با انجام هیچ ترفندی نتوانستم هارد آن را به فورمت ntfs پارتیشن بندی کنم
    3- و سیستم بسیار قدیمی بود و از RAM 512 بهره میجست

    بنابراین امکان استفاده از ویندوز xp بدلیل گزینه یک و نصب ویندوز 7 به دلیل بهره جویی نسبتا بیشتر به خاطر مححیط گرافیکی اش امکان پذیر نبود و تنها راه باقی مانده برای من نصب ویندوز 98 با فورمت fat32 بود که به محظ تمام شدن کار, خودم از کرده ی خودم به دلیل out-of-date بودن این محصول خنده ام گرفت و در همان لحظه بود که چشمم به قاب نارنجی رنگ زیبای اوبونتو افتاد و بیدرنگ شروع به نصب این سیستم عامل کردم و پس از سرو کله زدن های بسیار نحوه ی کلی و پیش پا افتاده ی استفاده از لینوکس اوبونتو را فرا گرفتم و با وجود رنج هایی کشیدم (که مپرس) اما بی اراده عاشق آن شدم و با خود گفتم اگر راهی برای استفاده ی قانونی و بدون محدودیت و لذت بردن از یک سیستم عامل آزاد با پایداری بالا میخواهی بی شک آن را یافته ای اگرچه دیگر بازی ها و سرگرمیهای بلند پروازانه ی نسخه ی ویندوزی را نخواهی داشت یا از بهره جستن بسیاری از نرم افزارهای بینظیر و اختصاصی ویندوز محروم خواهی شد اما تو این لیاقت را داری که در دنیای بی انتهای آزادی غوطه ور شوی…

    این شد که به سایت اصلی اوبونتو رفتم و ورژن 12.10 اوبونتو را دانلود و نصب کردم که این نسخه باگ های ساده و ابلحانه ی فراوانی داشت که از همان اول خود را نشان میدادند , من جمله کرش های متعدد نرم افزار ها من جمله firefox که به صورت پیشفرض در اوبونتو گنجانده شده است اما این مسائل جزئی مانع کار من نمیشد تا این که یک اتفاق حیرت آور برای من و 200 گیگابات از اطلاعات نازنین من آمد, ماجرا از این قرار است که پس از نصب و آپدیت درایور گرافیک پس از دو سه بار ریستارت کردن تمام پارتیشین های موجود در هارد من به فنا رفت.

    (خودتان قضاوت کنید)

    اما من ذاتا انسان خونسردی هستم بنابراین از کل مجموعه و فلسفه ی آزاد و اوپن سورس دلسرد نشدم بلکه مصمم تر شدم تا از این سیستم عامل استفاده کنم (اما نه دیگر اوبونتو!:d) بنده نه از نصب پکیج نرم افزارهای انحصاری و نه آپدیت و نه تجربه و کار با خط فرمان و Terminal هراسی ندارم و سر و کله زدن با این مسائل برای جذاب است اما نه انقدری که به یکباره تمام اندوخته هایم را کنفیکون کند!

    از شما دوستان عزیزم که تجربه ی شخصیتان درباب انواع توزیع ها به مراتب از من بیشتر است خواهش میکنم یک توزیع پایدار (تنها عامل و عواملی که برای من اهمیت دارد قابلیت پایداریست و پایداری و البته با محیطی مدرن و بروز )

    من خودم پس از اوبونتو به مینت فکر میکنم پیشنهاد شما در این باره چیست؟
    سپاسگذارم

  81. \'\'سعید اعظمی:

    ۲۴ آذر ۱۳۹۱
    با عرض سلام و احترام

    در رابطه با سخنان دوست عزیزمون یه مطالب بگم این که بهتره قبل از نصب خوبه در مورد نحوه و مراحل نصب کل توزی ها یه تحقیقی داشته باشن تا بی دقتی خودشون رو به پای سیستم عامل نندازن.
    اینم به مقاله در مورد نصب این سیستم عامل که تقدیم می کنم به تیم لینوکس ریویو .(البته پیشه پا افتاده هست .)

    http://libooks.ir/index.php/installing/428-ubuntu-installation-1210

  82. \'\'eMan:

    ۲۴ آذر ۱۳۹۱
    ممنون سعید جان
    خیلی لطف کردی
  83. \'\'میثم:

    ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
    منم دو سه بار برای لینوکس این بلا سرم اومد واقعا نابود شدم البته منم مثل شما با دانش اندکم و چندتا نرم افزار کرک شده پارتیشنم رو برگردوندم البته اینو هم بگم یه بار هم ویندوز ایکس پی کل آهنگ های منو بی خود و بی جهت پاک کرد و منو چند وقتی افسرده کرد در مورد توزیع های لینوکس هم تجربه شخصیم رو می گم بین همه توزیع هایی که تا حالا کارکردم هیچ توزیعی به پایداری آرچ نبود واقعا من آرچ رو دوست داشتم با اون پکمن جیگرش همیشه سیستمم آپدیت بود با این حال بازم پایدار بود ( الان که دیگه سیستم نصبش …تر شده حوصله نصب کردنش رو ندارم ) توزیع مینت و ماگیا بد نیست خیلی راحت هست

\"ارسال



برچسب ها : , , ,