منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۳.۱۰ منتشر شد

ساعاتی پیش نسخه ۱۳.۱۰ اوبونتو با اسم رمز Saucy Salamander منتشر شد. همانند گذشته، اسپین‌های دیگر اوبونتو مانند Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Edubuntu, Ubuntu Studio و دو عضو جدید Ubuntu GNOME و Ubuntu Kylin به همراه نسخه اصلی منتشر شدند. مسأله جالب توجه این است که عضو جدید دیگری نیز به این خانواده اضافه شده است: Ubuntu for Phones.
وبسایت اوبونتو اکنون دو گزینه را هنگام دانلود به شما ارائه می‌دهد، دانلود نسخه Phone و دانلود نسخه اصلی.

نکته دیگر این است که ایزوهای مخصوص معماری ARM 64bit (یا AArch64 و ARMv8) نیز به گروه ایزوهای ARM اضافه شده‌اند.

این نسخه از اوبونتو با یونیتی ۷.۱ ارائه می‌شود و به جز ویژگی جدید Smart Scopes و کتابخانه‌ها و برنامه‌های به روز شده، تغییر دیگری در زمینه میزکار نداشته است. البته دلیل اصلی این است که کنونیکال در پی آن بود که مدیر نمایش جدید خود را به عنوان Mir در این نسخه بگنجاند و توسعه دهندگانش وقتشان را بیشتر به آن اختصاص دادند. اما به دلیل مخالفت AMD، NVIDIA و Intel برای ارائه دادن درایوری مخصوص برای این مدیر نمایش، این ویژگی به نسخه‌های بعد موکول شد و هنوز هم مشخص نیست که آیا این شرکت‌ها درایوری برای این مدیر نمایش اختصاص خواهند داد یا خیر.

بیشتر تغییرات در زمینه سیستم پایه و نسخه سرور اوبونتو مشاهده می‌شود که با هم به شرح مختصری از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تغییرات میزکار

همانطور که ذکر شد، در این نسخه تنها ویژگی جدید میزکار، ویژگی Smart Scopes است که لانچر یونیتی را به یک ابزار برای جستجو در ده‌ها موتور جستجوگر از قبیل Amazon, deviantArt, Wikipedia, Weather Channel و … تبدیل کرده است. البته پیامد استفاده از این ویژگی فرستادن تمام کلمات تایپ شده به سرورهای کنونیکال و دیگر موتور‌های جستجو (از قبیل Amazon) است که خود نگرانی‌هایی را در زمینه Privacy ایجاد می‌کند. البته این ویژگی را می‌توان از طریق Privacy Settings غیر فعال کرد. همچنین می‌توان موتورهای جستجویی را که به آن‌ها نیاز ندارید به طور جداگانه از طریق لنز برنامه‌ها در لانچر غیر فعال کنید. همچنین از این نسخه، اوبونتو به طور خودکار جزئیات تمامی کرش‌ها و ناپایداری‌ها را به کنونیکال می‌فرستد که همانند جستجو‌های آنلاین می‌توان آن را از Privacy Settings غیر فعال کرد.

از تغییرات کوچکتر در این زمینه می‌توان به گنجانده شدن گزینه‌هایConnect to Server و Browser Network در لیست حاشیه فایل منجر ناتیلوس اشاره کرد.

بهبود‌های دیگری نیز در سرعت اجرای برنامه‌ها و پایداری میزکار به چشم می‌خورد.

ویژگی Smart Scopes در اوبونتو ۱۳.۱۰

تغییرات نسخه Phone

همانطور که گفته شد، نسخه Phone نیز به این خانواده بزرگ اضافه شده است که تغییرات جالب توجهی را به همراه خود دارد:

  • آپدیت‌های مرحله‌ای/تصویری (image based updates)
  • یک SDK کامل
  • ایزوله کردن برنامه‌ها
  • بسته‌های کلیکی و نصاب کلیکی از طریق app store
  • استفاده از مدیر نمایش و مدیر پنجره Mir
  • یونیتی ۸

در حال حاضر، بهترین کارایی از اوبونتو فون را می‌توان روی Galaxy Nexus و Nexus 4 مشاهده کرد، اما ایمیج‌های دیگری مخصوص تبلت‌ها و تلفن‌های دیگر نیز موجود است. توجه داشته باشید که این سیستم‌عامل بی‌عیب نیست و هنوز راه زیادی تا کامل شدن در پیش دارد. برای مشاهده لیست اشکالات فعلی این سیستم‌عامل، اینجا را کلیک کنید.

تغییرات پایه

اولین و مهمترین تغییر، به روز رسانی هسته لینوکس به نسخه ۳.۱۱.۳ می‌باشد که بسیاری از درایورهای جدید و بهینه‌سازی‌های بسیاری را مخصوصاً برای درایور radeon به همراه دارد، و این نویدی‌است برای تمام کاربرانی که از کارت‌های گرافیک AMD استفاده می‌کنند.
تغییر مهم دیگر، به روز رسانی Upstart (مدیر سرویس و دیمن اوبونتو) است که ویژگی جدید upstart-file-bridge را به همراه دارد. این ویژگی Upstart را قادر می‌سازد که به تغییرات فایل سیستم واکنش نشان دهد. برای مثال، هنگام ساخته شدن فایلی مشخص، یک job را شروع کند:

start on file FILE=/var/log/foo.log EVENT=create

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از این ویژگی، به upstart-file-bridge(8)و file-event(7) مراجعه کنید. همچنین برنامه upstart-monitor(8) برای مانیتور کردن موقعیت این فرمان‌ها در real-time به کار می‌رود.

تغییرات نسخه سرور

در نسخه سرور نیز به روز رسانی برنامه‌های مخصوص به وزژن‌های جدید از قبیل OpenStack 2013.2 (Havanna), Juju (1.16.0), MAAS 1.4, LXC 1.0~alpha1, Qemu 1.5.0, libvirt 1.1.1 و … است که توضیح تغییرات آن‌ها خود مقاله‌ای دیگر می‌طلبد؛ اما لازم به ذکر است که تعدادی از این ویژگی‌ها به اوبونتو ۱۲.۰۴ نیز بکپورت شده‌اند.  برای اطلاعات بیشتر در مورد نسخه سرور  به این لینک  مراجعه فرمایید.

نکات انتشار اوبونتو ۱۳.۱۰ نیز از این لینک قابل دسترسی است.

6 دیدگاه برای این نوشته:

  1. رضا:

    ۲۵ مهر ۱۳۹۲
    از وقتی اوبونتو کلمات سرچ شده ی کاربراش رو به سرورهای مختلفی ارسال میکنه..
    دیگه ازش استفاده نمیکنم..
    اگر کسی میخواد دبیان بیس کار کنه بره سراغ مینت بهتره
    خیلی هم پایدارتره
    http://www.linuxmint.com/
  2. همایون:

    ۲۵ مهر ۱۳۹۲
    از نسخه‌ی بتا از اوبونتو ۱۳.۱۰ استفاده کردم. به نظرم خیلی پایداره و مشکلات کمی هم که داشته تا الآن دیگه تقریبا بر طرف شده
    می‌تونم بگم این یه نسخه‌ی کاملا پایداره
  3. b:

    ۲۶ مهر ۱۳۹۲
    فقط به سرور آمازون ارسال میشه! یا میشد! سرورهای مختلف را از کجا آوردید؟!

    لینک زیر راجع به این قضیه است:

    http://azadrah.net/2012/12/stallman-says-ubuntu-is-spyware

  4. ناشناس:

    ۲۷ مهر ۱۳۹۲
    آقا فروم رو دریابید
    چون فقط یه ساب دامین فی*ل*تر شده ساب دامینش رو عوض کنید حله دیگه
  5. haghighat:

    ۲۷ مهر ۱۳۹۲
    من از اوبونتو 12.4 استفاده میکنم چطور میتونم به 13.10 ارتقا بدم؟
  6. مرتضی:

    ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    از وقتی یونیتی میزکار پیش‌فرض اوبونتو شد، دیگه ازش استفاده نمی‌کنم، دسکتاپ گنوم هم برای اوبونتو نصب کردم ولی چنگی به دل نمی‌زد:(، این بود که دیگه بیخیالش شدم و رفتم لینوکس‌مینت…

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , ,