منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی اجمالی Zorin OS 9.1

توزیع‌های زیادی مبتنی بر اوبونتو/دبیان شکل‌گرفته‌اند که هدف آنان بهبود کاربرپسندی گنو/لینوکس بوده است از این توزیع‌ها می‌توان به مینت، elementary و زٌرین اشاره کرد. هریک از این توزیع‌ها از ظاهر خاص خود بهره می‌برند برخی توزیع‌ها شبیه به سیستم‌عامل مک هستند (elementary) و برخی دیگر مشابه سیستم‌عامل ویندوز طراحی‌شده‌اند (Zorin OS) و برخی دیگر میز کاری ابتکاری که کمی مشابه ویندوز است را ارائه می‌دهند (Mint).

3

اگر از ظاهر ویندوز ۷ و سیستم‌عامل ویندوز خوشتان می‌آید و تجربه‌ای مشابه را در گنو/لینوکس جستجو می‌کنید Zorin OS مناسب شماست. این توزیع مبتنی بر اوبونتو/دبیان از یک ظاهر سفارشی‌شده با استفاده از Compiz و AWM تشکیل‌شده است تا تجربه‌ای مشابه با ویندوز را برای شما فر آهم آورد بااین‌حال قالب GTK ایجادشده برای توزیع ظاهری همچون اندروید را دارا بوده و از طراحی تخت پیروی می‌کند. ظاهر مشکلی و آبی آن بسیار به اندروید شبیه‌تر است. (ICM به بعد). در این نسخه  لینوکس ۳.۱۳ به همراه گنوم ۳.۱۰  و برنامه‌ی Files 3.10، این توزیع را همراهی می‌کنند.

نصب و نسخه‌ی زنده:

نصاب توزیع کاملاً مشابه نصاب اوبونتو ۱۴٫۰۴ می‌باشد با این تفاوت که همچون دیگر توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو/دبیان از اسلایدهای اختصاصی خود بهره‌مند است. در توزیع Zorin OS یک ویدیو نیز همچون ویدیوی خوش‌آمد گویی در سیستم‌عامل مک با چندین زبان در نظر گرفته‌شده است.

zorinos-9-001

نسخه‌ی زنده آن نیز بسیار روان و خوب اجرا می‌شد و مشکل خاصی در آن دیده نمی‌شود.

5

در زیر می‌توانید فرآیند نصب توزیع Zorin نسخه‌ی ۸ را که مشابه نسخه‌ی ۹ است را تماشا نمایید:

zorin

در این نسخه از تصویر پس‌زمینه‌ی جدید استفاده‌شده است که به رنگ آبی می‌باشد به‌طورکلی رنگ آبی‌رنگ قالب بر محیط توزیع می‌باشد.

10

تصاویر پس‌زمینه‌ی زیادی در این توزیع قرارگرفته‌اند که فراخور نیاز می‌توانید اقدام به انتخاب هر یک نمایید. بااین‌حال در نسخه‌ی پولی دو عدد تصویر متحرک نیز به‌صورت جداگانه در بخش دیگر قرارگرفته است که فقط برای نسخه‌ی پولی در دسترس است.

امتیاز نصاب: ۱۰/۱۰

تغییر ظاهر برنامه‌ها و میز‌کار:

در توزیع Zorin OS دو عدد ابزار مناسب و کاربرپسند برای تعویض شکل ظاهری میز کار و ظاهر برنامه‌ها در نظر گرفته‌شده است که Zorin Look Changer و Zorin Theme Changer نام دارند.

12

در Zorin Look Changer به‌راحتی قادر خواهید بود تا ظاهر میزکار را به سه حالت Windows XP، Gnome 2 و Windows 7 درآورید که حالت ویندوز ۷ حالت پیش‌فرض است.

حالت ویندوز XP:

13حالت Gnome 2:

15

در قسمت Zorin Theme Changer هم می‌توانید ظاهر برنامه‌ها را به سه حالت تیره، آبی و روشن درآورید.

21

قابل‌ذکر است که تفاوت خاصی بین قالب آبی و قالب تیره ملاحظه نمی‌شود، به این شکل که انتخاب هر دو حالت یک نتیجه را در بر خواهد داشت! قالب از رنگ‌بندی خوبی برخوردار است و در هر دو حالت تیره و روشن از کنتراست خوبی بهره می‌برد. ظاهر این قالب را ممکن است هر کس نپسندد ولی درهرصورت انتخاب مناسبی است.

جلوه‌های بصری Compiz نیز بسیار نرم و روان کار می‌کنند و به‌خوبی به ایفای وظیفه می‌پردازند!

Screenshot from 2014-07-27 01-18-52

امتیاز : ۸/۱۰

برنامه‌ها:

مرورگر استفاده‌شده در این توزیع Firefox است که به‌طور پیش‌فرض نصب‌شده است بااین‌حال مرورگرهای Opera,Midori,Google Chrome هم به‌راحتی توسط نرم‌افزاری که برای نصب مرورگر اختصاص‌یافته قابل‌نصب هستند.

zorinos-9-003

صفحه‌ی اول و خانگی مرورگر نیز سفارشی‌سازی شده است. ظاهر آن صفحه بسیار هماهنگ با ظاهر توزیع انتخاب‌شده است و از ظاهر زیبایی نیز بهره می‌برد.

zorinos-9-002

رم‌افزارهای Gimp,LibreOffice و Rythmbox در این توزیع به‌صورت پیش‌فرض نصب هستند. از نرم‌افزار Thunderbird هم برای مدیریت E-Mail استفاده‌شده است. دیگر نرم‌افزارها نیز مشابه دیگر توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو انتخاب‌شده‌اند و تفاوت خاصی در این زمینه وجود ندارد و توزیع از برنامه‌های استاندارد مورد انتظاری بهره می‌برد. بااین‌حال نرم‌افزار Ubuntu Softwre Center نیز برای نصب برنامه‌ها در نظر گرفته‌شده است که گزینه‌ی نسبتاً ایده آلی به شمار می‌آید. برنامه‌های زیر به‌صورت پیش‌فرض نصب‌شده‌اند.

  •  اداری: LibreOffice 4.2.4.2 (Calc, Draw, Impress, Math, Base, Writer), Document viewer
  • اینترنت: Desktop Sharing, Empathy IM, Firefox 31, Remmina Remote Desktop, Thunderbird email client
  • گرافیکی: GIMP 2.8.10, Image viewer, Shotwell Photo Manager, Simple Scan, Screenshot
  • چندرسانه‌ای: Brasero disc burner, Cheese webcam booth, Openshot video editor, Rhythmbox music player, Sound recorder, Videos
  • برنامه‌های جانبی: Archive Manager, Backups, Calculator, Font viewer, File search, Terminal, gedit text editor
  • بقیه: Wine, PlayonLinux, Compiz-Config

امتیاز ۸/۱۰

نصب چند برنامه اضافی و به روزرسانی برخی دیگر:

اگر در این توزیع برخی برنامه‌ها را نمی‌بینید و یا این‌که برخی از برنامه‌ها برای شما قدیمی هستند می‌توانید با افزودن PPA های زیر اقدام به به‌روزرسانی این برنامه‌ها نمایید:

LibreOffice ppa: sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
GIMP ppa: sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
VLC daily build ppa: sudo add-apt-repository ppa:videolan/stable-daily
Variety wallpaper changer: sudo add-apt-repository ppa:peterlevi/ppa
Calendar and power button: sudo add-apt-repository ppa:atareao/atareao
Silverlight substitute - Pipelight: sudo add-apt-repository ppa:mqchael/pipelight-daily
Webup8: sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
Wine: sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa
Docky: sudo add-apt-repository ppa:docky-core/ppa

نصب چند نرم‌افزار اضافی:

$ sudo apt-get install calendar-indicator vlc pipelight playonlinux docky

و چند نرم‌افزار کابردی دیگر:

#Linux Mint and USB Image writer / USB stick formatter
$ sudo sh -c 'echo "deb http://packages.linuxmint.com/ qiana main" >> /etc/apt/sources.list.d/mint.list'
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install linuxmint-keyring
$ sudo apt-get install mintstick

#To create and read .rar archived files
$ sudo apt-get install rar urar

 نتیجه‌گیری:

اگرچه به‌شخصه سیستم‌عامل‌های مشابه ویندوز را نمی‌پسندم! اما این توزیع اخیراً کاربران زیادی را جذب خودکرده است که اکثر آنان کاربران تازه‌کار ویندوزی هستند. به هر ترتیب اگر از یک لب تاپ متوسط و یا حتی جدید و قوی استفاده می‌کنید، این توزیع کارایی بسیار مناسبی بر روی سیستم شما خواهد داشت و از این نظر جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

23

امتیاز کلی : ۸.۶۶

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , ,