منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی و بازسازی خودکار سیستم فایل در لینوکس

یکی از وظایف مدیر سیستم های لینوکسی بررسی و بازسازی سیستم فایل است. به دلایلی از جمله System Crash, قطع دیسک های متصل بوده به سیستم باعث بروز معایبی در سیستم فایل می شود. دستور fsck (مخفف FileSystem ChecK) که توسط آن سیستم فایل را مورد بررسی (Check) و بازسازی قرار می دهیم. برای انجام خودکار بررسی و بازسازی سیستم فایل نیاز به ویرایش فایل هایی در توزیع های لینوکسی است که در توزیع های گوناگون نام فایل متفاوت است.

در توزیع های RHLE/CentOS

باید فایل autofsck در زیر دایرکتوری etc/sysconfig/ ویرایش شود. در صورتی که فایل وجود داشته باشد با دستور زیر آنرا باز کنید.

vi /etc/sysconfig/autofsck

و سپس مقدار پارامتر AUTOFSCK_DEF_CHECK را yes کنید.

AUTOFSCK_DEF_CHECK=yes

در صورتی که فایل وجود نداشته باشد نخست با دستور touch آنرا ایجاد کنید و سپس با ویرایشگر مورد نظر آنرا باز کنید و مقدار پارامتر مربوطه را yes کنید.

touch /etc/sysconfig/autofsck

در توزیع های ابونتو/دبیان

باید فایل rcS زیر دایرکتوری etc/default/ ویرایش شود.

vi /etc/default/rcS

و سپس مقدار پارامتر FSCKFIX را yes کنید.

FSCKFIX=yes

بررسی و بازسازی در زمان بوت بعدی سیستم

برای اینکه در زمان بوت شدن بعدی سیستم سیستم فایل بررسی و بازسازی شود باید فایلی به نام forcefsck را زیر دایرکتوری / با دستور زیر ایجاد کنید.

touch /forcefsck

forcefsck فایلی خالی و بدن هیچ پارامتری است و سیستم فایل را مجبور به بررسی شدن می کند. پس از بوت شدن موفق سیستم فایل forcefsck به طور خودکار حذف خواهد شد، پس این روش تنها یکبار باعث بررسی خوکار سیستم فایل در زمان بوت بعدی خواهد شد.



برچسب ها : , , , , , , ,