منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بسته توسعه نرم افزاری Sailfish منتشر شد

همانطور که از اخبار‌های منتشر شده می‌دانید، تلفن‌های هوشمند کم کم به جایگاه واقعیشان نزدیک می شوند و تعداد کاربران آن‌ها رو به افزایش است. سال ۲۰۱۳ را احتمالا بتوان نقطه عطفی در تاریخ تلفن‌های هوشمند دانست به طوری که احتمالا تا پایان امسال بیشتر خبرها در این حوزه خواهد بود.

ابتدای امسال BackBerry نسخه جدید سیستم عامل خود را معرفی کرد و پس از آن کنونیکال نسخه بهینه شده اوبونتو برای گوشی‌های هوشمند را به نمایش گذاشت. حالا فایرفاکس هم سیستم عامل خود که بر پایه گنو / لینوکس است را با همکاری چندین شرکت روی گوشی‌های هوشمند آورده است اما در این میان جای دو سیستم‌عامل Sailfish (ادامه دهنده راه Meego) و Tizen همچنان خالی است. با این وجود ظاهرا قرار نیست در سال ۲۰۱۳ آن دو نیز ما را بی خبر بگذارند.

امروز شرکت jolla که توسعه Sailfish را به عهده دارد اولین نسخه از بسته توسعه نرم افزاری (SDK) خود را با نام سیلیکا منتشر کرد تا برنامه نویسان بتوانند هم اکنون به نوشتن برنامه های دلخواه خود برای این سیستم عامل بپردازند.

\"سیستم‌عامل

برنامه‌های Sailfish با ترکیبی از C++‎ و QML نوشته می شوند. لازم به ذکر است که QML زبانی ساده برای طراحی رابط کاربری زیبا، با قابلیت سفارشی سازی بالا و انیمیشن های روان است که توسط Qt فراهم شده است و نکته قابل ذکر آن است که هر سه سیستم عامل BlackBerry، اوبونتو و Sailfish قرار است مولفه های یکسانی داشته باشند تا کار برنامه نویسان را برای انتقال برنامه نوشته شده با Qt را بر روی یکدیگر آسان کنند.

سیستم توسعه نرم‌افزاری Sailfish از صفحه توسعه وب‌سایت این سیستم‌عامل قابل دریافت است.



برچسب ها : , , , , , , , , , ,