منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

به اشتراک گذاری فیلم و موسیقی قانونی می‌شود؟

\"i-love-p2p\"

حزب سبز اروپا که هم اکنون ۴۲ صندلی در پارلمان اروپا را در اختیار دارد، در نظر دارد تا به اشتراک گذاری فایل را قانونی کند.

این حزب سال پیش نیز مبارزه‌ای را با نام من دزدی نمی‌کنم آغاز کرده بود که هدف آن مبارزه با تبلیغات منفی‌ای بود که بزرگان صنعت فیلم و موسیقی بر علیه به اشتراک گذاری فایل انجام می‌دهند. حزب سبز اروپا معتقد است که استفادهٔ غیر تجاری از فایل‌های فیلم، موسیقی و نرم‌افزار و به اشتراک‌گذاری آنها باید برای همگان آزاد باشد. آنان در پی قانونی کردن فرایند به اشتراک گذاری فایل‌ها در فضای وب هستند.

چندی پیش نیز، در روز ۲۹ مه ۲۰۰۹، دادگاه اسپانیا رای بر بی‌گناهی مردی داد که ۳۳۲۲ فایل ویدئویی و تعداد بی‌شماری فایل موسیقیِ دارای حق کپی‌رایت را با دیگران به اشتراک گذاشته بود.

رای قاضی دادگاه بر این مبنا بود که از آنجایی که این شخص هیچ‌گونه استفادهٔ تجاری از این فایل‌ها نکرده و سودی نیز از آن کسب نکرده است، تخلفی از قانون کپی‌رایت صورت نگرفته است. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ تولید فیلم و موسیقی به شدت با گروه‌ها و سرویس‌های P2P (به اشتراک گذاری فایل بین کاربران) مخالف‌اند و سعی در متوقف ساختن‌شان دارند.

اسپانیا جزء کشورهایی است که در لیست «بزرگترین شکنندگان قانون کپی‌رایت» قرار دارد. مطابق آمار ارائه شده توسط BayTSP، سال گذشته مردم اسپانیا ۲۵ میلیون فایل را از طریق سرویس‌های P2P (اغلب BitTorrent) به اشتراک گذاشته‌اند.

انتخابات پارلمان اروپا نزدیک است. علاوه بر حزب سبز که قصد دارد تعداد صندلی‌های خود را افزایش دهد، حزب «دزدان ادبی» از سوئد نیز قصد ورود به پارلمان و قانونی کردن به اشتراک‌گذاری فایل را دارد.

منبع اصلی خبرها



برچسب ها :