منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بک آپ گیری از سیستم عامل و انتقال به سیستمی دیگر

با سلام خدمت دوستان . اکثر توزیع های دسکتاپی که نصب می کنیم خیلی از نرم افزار ها رو درون خودشون ندارند مثلا اوبونتو که به صورت پیش فرض نرم افزار های کاربردی رو درون خودش نصب نداره . حالا فرض کنید هم زمان می خواهیم یک ورژن از یک توزیعی مثل اوبونتو رو روی چند تا سیستم نصب کنیم . به طور عادی می بایست ابتدا اوبونتو رو بر روی تمامی سیستم ها نصب کرده و سپس اقدام به نصب برنامه های جانبی و کانفیگ ها و شخصی سازی ها کرد . طبیعتا این وسط به تعداد سیستم ها یک سری کار های تکراری رو بار ها باید انجام داد .

طبیعتا راهی که در بالا گفتیم کاربردی نیست پس باید به دنبال راهی دیگر باشیم . به طور تئوری می توان این چنین گفت که ابتدا اوبونتو رو داخل یک سیستم نصب می کنیم سپس تمامی نرم افزار هایی که لازم داریم رو نصب می کنیم و در آخر به کانفیگ ها و شخصی سازی ها می پردازیم . وقتی یک سیستم رو به طور کامل آماده کردیم . از کل فایل سیستم یعنی / یک بک آپ تهیه می کنیم .

حال این بک آپ رو به سیستم های دیگر انتقال می دیم و در آخر گراب رو به طور دستی نصب می کنیم تا سیستم بتونه به درستی و متناسب با شرایط خودش بوت بشه .

 

حال همین مراحل بالا رو به صورت عملی دنبال می کنیم . ابتدا وارد سیستم عامل خودتون بشید و یک ترمینال باز کنید . سپس :

iman@asus:~$ sudo su -

و یا :

iman@asus:~$ su - root

حال که وارد یوزر روت شدیم به / می ریم :

root@asus:~# cd /

حالا از کل فایل سیستم بک آپ تهیه می کنیم :

root@asus:/# tar -cvpzf backup.tar.gz --exclude=/backup.tar.gz --one-file-system /

نکته : توجه داشته باشید که پارتیشنی Mount نباشد . چه در داخل دایرکتوری mnt/ و چه در دایرکتوری media/

نکته : حتما سویچ p رو درون دستور بالا باید لحاظ کرد تا تمامی پرمیشن ها برای فایل ها و دایرکتوری ها رعایت بشه و گرنه در هنگام restore با مشکل مواجه خواهید شد .

از اون جایی که تعداد زیادی از فایل های سیستمی رو فایل هایی از جنس متنی تشکیل دادند . حجم این فایل بک آپ به شدت پایین میاد . البته این مورد متناسب با توزیع ها برنامه هایی که نصب کردید متفاوت است اما حجم فایل بک آپ خودم تقریبا ۱ گیگ شد . در حالی که خود سیستم عامل حدود ۵ الی ۶ گیگ فضا اشغال کرده بود .

 

بک آپ گیری تمام شد . اما برای restore روی دیگر سیستم ها لازم است که با یک live cd یک سیستم عامل رو به صورت live بوت کنیم . مثل live cd اوبونتو

حالا با برنامه ای مثل gparted که روی اکثر توزیع ها نصب است یک پارتیشن با حجم دلخواه و با فرمت ext4 یا ext3 ایجاد می کنیم . توجه داشته باشید که این پست مربوط به توزیع های دسکتاپ است پس اکثر مراحل به صورت گرافیکی صورت می گیره .

در آخر پارتیشن مورد نظر خودمون رو mount می کنیم و به شکل زیر محتویات فایل backup.tar.gz رو به پارتیشنی که قرار است سیستم عامل در آن باشد, انتقال میدیم :

root@ubuntu:~# tar -xvpzf /path/to/backup.tar.gz -C /media/whatever --numeric-owner

به عنوان مثال : من فایل بک آپ رو داخل پارتیشنی با نام Iman ذخیره کرده ام و پارتیشنی که برای نصب سیستم عامل در نظر گرفته ام در مسیر media/OS/ مانت شده است . پس در نهایت :

root@ubuntu:~# tar -xvpzf /media/Iman/backup.tar.gz -C /media/OS --numeric-owner

توجه داشته باشید که این مسیر ها مثال هستند و باید متناسب با سیستم خودتون اون ها رو تغییر بدید .

اما می رسیم به مرحله ی آخر یعنی نصب گراب . برای نصب و تعمیر از ابزار گرافیکی boot-repair استفاده می کنیم . پس کافی است live cd خودمون رو به اینترنت متصل کنیم و اقدام به نصب این برنامه ی گرافیکی کنیم :

root@ubuntu:~# sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
root@ubuntu:~# sudo apt-get update
root@ubuntu:~# sudo apt-get install -y boot-repair

در نهایت برنامه رو به شکل زیر در ترمینال اجرا می کنیم :

root@ubuntu:~# boot-repair

پس از اجرا برنامه بر روی recommended repair کلیک کرده و منتظر بمونید تا مراحل نصب و تعمیر تمام شود . در آخر کافیست سیستم رو reboot کنید و خواهید دید که هم گراب به درستی نصب شده است و هم بک آپی که restore کرده بودید به طور درست و صحیح انتقال یافه است .

 

تست شده بر روی Chromixium-1.5

حرف آخر : من خودم با این روش سیستم عاملی که روی یک سیستم نصب کرده بودم رو به سیستم دیگری منتقل کردم البته شاید این روش رو بیش تر برای مواقعی که سیستم عاملتون به هر دلیلی دچار مشکل شده بتوان استفاده کرد و به جای نصب دوباره ی سیستم عامل از چند پله عقب تر شروع کرد .

منابعی که حتما توصیه می کنیم مطالعه کنید :

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem/TAR

 

منبع : او اس لرن دات آی آر | http://OSLearn.ir

نویسنده : E2MA3N

از این مطلب راضی هستید ؟ می خواهید به سایت کمک کنید ؟ رضایت خودتون رو با دونیت به ما اعلام کنید . برای دونیت روی خرید کلیک کنید . با تشکر



برچسب ها : , ,