منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بیوگرافی آرون سوارتز

آرون اچ. سوارتز (۸ نوامبر ۱۹۸۶ – ۱۱ ژانویه ۲۰۱۳) یک آمریکایی، برنامه نویس کامپیوتر، نویسنده، مجموعه دار، سازمان دهنده سیاسی و فعال اینترنتی بود. سوارتز در تالیف مشخصه آراس‌اس و در ایجادفریم ورکی برای وب سایت‌ها با نام web.py ا همکاری نمود. همچنین وی در طراحی معماری Open Library کمک کرد. وی شرکت اینفوگامی را که در روزهای آغازین خود با ردیت ادغام شد نیز تاسیس نمود و با سهمی مساوی، سهام دار شرکت شد.

سوارتز همچنین به جامعه‌شناسی، اطلاع رسانی مدنی و کنشگری علاقه‌مند بود. در سال ۲۰۱۰ وی عضو مرکز اعتقادی دانشگاه هاروارد بود. او یکی از بنیان گذاران گروه آنلاین Demand Progress بود (شناخته شده برای راه اندازی کمپین مقاومت در برابر قانون توقف سرقت آنلاین) و پس از آن با گروه‌های کنشگر Rootstrikers و Avaaz فعالیت نمود.

زندگی و کار

سوارتز در شهر شیکاگو به دنیا آمد. مادر وی سوزان و پدر او رابرت سوارتز نام دارند و در هایلند پارک در ایلینویز زندگی می‌کردند. پدر او یک شرکت نرم افزار بنیانگذاری کرده است و سوارتز از جوانی به برنامه‌نویسی و مطالعه کامپوتر علاقه داشت. در سن ۱۳ سالگی، سوارتز برنده جایزه ArsDigita شد. این جایزه حاصل مسابقه‌ای بود که در آن جوانان وب سایت‌هایی غیر تجاری، آموزشی و کاربردی می‌ساختند. مسافرت به دانشگاه ماساچوست (MIT) و نشست با بزرگان اینترنت قسمتی از این جایزه بود. در سن ۱۴ سالگی سوارتز با جمعی از متخصصان استاندارد شبکه همکاری کرد تا نسخه اولیه مشخصه آراس‌اس را تالیف نمایند.

اینفوگامی و ردیت

او بعدها به دانشگاه استنفورد رفت ولی پس از یک سال دانشگاه را ترک کرد و به جای آن شرکت نرم افزاری با نام اینفوگامی تاسیس نمود. شرکت اینفوگامی، شرکتی نوپا (استارت آپ) بود که سرمایه گذاری آن توسط شرکت Y Combinator در اولین برنامه تابستانی پشتیبانی مالی صورت گرفت.

با پشتیبانی Y Combinator، سوارتز شروع به کار کردن روی بستر نرم افزاری ویکی اینفوگامی کرد (بعدها در web.py و Open Library استفاده شد.) سپس او احساس کرد که به کمک نیاز دارد تا به موفقیت برسد و Y-Combinator به او پیشنهاد ادغام اینفوگامی و ردیت را داد که در نوامبر ۲۰۰۵ اتفاق افتاد. شرکت ردیت در اواخر سال ۲۰۰۶ به شرکت وایرد فروخته شد و وی در ژانویه ۲۰۰۷ شرکت وایرد را ترک کرد.

قانون توقف سرقت آنلاین

سوارتز به طور تاثیرگذاری در کمپین جلوگیری از قانون توقف سرقت آنلاین (SOPA) فعالیت نمود. وی یکی از سخنرانان اصلی رویداد «آزادیِ اتصال ۲۰۱۲» (Freedom to Connect) در واشنگتن بود. سخنرانی سوارتز «چگونه ما SOPA را متوقف کردیم» نام" داشت. وی همچنین این سخنرانی را در رویدادی که توسط شرکت ThoughtWorks سازماندهی شده بود ارایه داد.

ویکی‌پدیا

سوارتز نویسنده و ویرایشگر داوطلب در ویکی‌پدیا بود، در سال ۲۰۰۳، او در رای‌گیری هیئت مدیره بنیاد ویکی‌مدیا شرکت کرد اما پیروز نشد.

او در سال ۲۰۰۶ در خصوص چگونگی نگارش مقالات ویکی‌پدیای انگلیسی تحلیلی نوشت و نتیجه گرفت که حجم اصلی محتوای واقعی از دهها هزار مشارکت کننده گاهگاهی یا «غیرخودیها» نشأت می‌گیرد که هرکدامشان شاید مشارکت زیادی در سایت نکنند، و یک گروه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفره از ویرایشگران ثابت به اصلاح غلطهای املایی و شکلی گرایش دارند. بنا بر نظر او این غلطگیرانند که به مشارکت کنندگان کمک می‌کنند، نه این که مشارکت کنندگان به غلط گیران کمک کنند.

تحلیل او با تحلیل جیمی ویلز یکی از بنیانگذاران ویکی‌پدیا که معتقد بود گروه مرکزی ویرایشگران ثابت بیشتر محتوا را فراهم می‌کنند و چند هزار ویرایشگر دیگر به مسایل شکلی کمک می‌کنند متفاوت بود.



برچسب ها : , ,