منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تبدیل رزبری پای به یک گره Bitcoin توسط سیستم عامل آزاد ROKOS

کاربران بیت کوین (Bitcoin) در سراسر جهان همواره به دنبال ایجاد گره های شبکه ارزان قیمت جدید می باشند. تا کنون گزینه های موجود فقط لپ تاپ ها و کامپیوترهای رومیزی و یا خرید سیتمهای مخصوص و نسبتاً گران گره بیت کوین بود. اما نسخه چهار سیستم عامل ROKOS میتواند راهکاری باشد که تعدادی از کاربران به دنبال آن بودند، یعنی تبدیل رزبری پای ارزان قیمت به یک گره بیت کوین.

بیت‌کوین یک شبکه‌ی پرداخت نوآورانه و نوع جدیدی از پول است که با استفاده از تکنولوژی همتا به همتا (P2P) و بدون هیچ مرجع یا بانک مرکزی، کار می کند؛ تراکنشها را مدیریت کرده و بیت کوینهایی صادر می کند که توسط شبکه بطور دسته جمعی ساخته می شوند. بیت کوین متن باز است، طراحی آن عمومی است، هیچکس مالک آن نیست یا آنرا کنترل نمی کند و همه می توانند در آن مشارکت کنند. با این همه ویژگیهای بی نظیر، بیت کوین کاربردهای هیجان انگیزی دارد که نمی توان در هیچ یک از سیستمهای پرداخت پیش از این پیدا کرد.
بیشتر اعضای جامعه بزرگ بیت کوین بر این اعتقادند که قیمت نسبتاً بالای تجهیزات آن باعث می شود تا مواجهه اقبال عمومی با این رویکرد جدید دنیای اقتصاد کم رنگ شود. با مد نظر قرار دادن این موضوع که تقریبا همه این تجهیزات از یک رزبری پای ارزان قیمت به همراه یک حافظه جانبی ساخته شده اند، این سوال در ذهن ایجاد می شود که چرا قیمت تجهیزات باید بیش از ۱۰۰ دلار شود. و این نکته باعث شده تا متخصصان دنیای فن آوری به دنبال راهکارهایی برای اتصال رزبری پای خود به شبکه بیت کوین باشند. توسعه دهندگان و مهندسان مختلفی در این راستا دست به بررسی زده و ROKOS را به عنوان راه حلی جالب برای این قضیه یافته اند. این سیستم عامل بر پایه Raspbian است که از سیستم عاملهای محبوب کاربران رزبری پای به حساب می آید و با بسته های یکپارچه ی از پیش نصب شده برای بیت کوین و نرم افزارهای مربوطه، ارائه گشته است. شکی در آن نیست که رزبری پای با توجه به کوچکی و پارامترهای کمی که دارد، دستگاهی قدرتمند به حساب می آید. نسل اول این مینی کامپیوتر برای اجرای معمولی برنامه های دسکتاپ کمی لنگ می زد، اما نسل دوم این دستگاه بی نظیر، گامهایی محکمتر در این راستا برداشته است. سیستم عامل ROKOS هرچند ممکن است بر روی نسل آغازین رزبری پای خوب عمل کند، اما معیار توسعه دهندگان، برای طراحی آن، نسل دوم بوده است.
دو برنامه اصلی پشتیبانی شده توسط ROKOS هر کدام می توانند یک گره کامل بیت کوین را پیاده سازی کنند و یا می توان از آنها به عنوان OKCash استفاده کرد. OKCash یک اعتبار مالی دیجیتالی است که با کمی پیچیدگی بیشتر نسبت به بیت کوین و البته برمبنای آن، ساخته شده است.
در استفاده از این سیستم، برخی همگام سازیها و تنظیمات، باید در هنگام راه اندازی اولیه، در کلاینتها صورت پذیرد و همچنین یک حافظه جانبی با حداقل ظرفیت ۵۰ گیگا بایت به رزبری پای متصل باشد.
واضح و مبرهن است که این پایان راه ROKOS نخواهد بود و توسعه دهندگان آن چشم اندازی ویژه برای آن در نظر گرفته اند و اهدافی را برای درخشان شدن آینده آن، به ترتیب اهمیت، لیست کرده اند؛ که از آن جمله ارتقاء امنیت و پشتیبانی کردن از اعتبارات دیجیتالی غیر از بیت کوین جایگاه بالاتر جدول را به خود اختصاص داده اند.
منبع: The Merkle



برچسب ها :