منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تنظیم RMAN برای پشتیبان گیری خودکار از Control File ها در اوراکل

rman مخفف Recovery Manager ابزاری مفید در اوراکل برای Backup و Recovery پایگاه داده بکار می رود. با استفاده از rman امکان پشتیبان گیری Online وجود دارد به این معنی که می توان در هنگام Start بودن پایگاه داده، از فایل های آن مانند Data File ها و Control File ها و … پشتیبان تهیه کرد در صورتی که در هنگام Start بودن پایگاه داده و عدم وجود rman نمی توان بصورت دستی و با استفاده از دستور های کپی سیستم عاملی مانند cp در یونیکس ها و copy در ویندوز از این فایل ها یک کپی و پشتیبان تهیه نمود. همچنین با استفاده از rman امکان تهیه پشتیبان های Incremental نیز وجود دارد.در این پست با پارامتر ها و چگونگی تغییر آنها آشنا شدید.

;show parameters autobackup

\"\"

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید مقدار پیش فرض و فعلی پارامتر CONTROLFILE AUTOBACKUP برابر OFF و به معنی غیر فعال بودن آن است.برای فعال کردن ویژگی CONTROLFILE AUTOBACKUP باید از دستور زیر در محیط rman استفاده کنیم. برای اتصال به محیط می توانید این لینک را بخوانید.

;configure controlfile autobackup on

با اجرای دستور بالا، از این پس با تغییر و بروز شدن Control File و SPFILE، در هنگام پشتیبان گیری از سیستم، بصورت خودکار از Control File و SPFILE نیز یک پشتیبان تهیه می شود. همچنین برای غیر فعال کردن پارامتر بالا، بجای ON باید مقدار OFF را استفاده کنید.

;configure controlfile autobackup off

یا اینکه از دستور زیر بجای دستور بالا برای بازگرداندن مقدار فعلی پارامتر CONTROFILE AUTOBACKUP به مقدار پیش فرض استفاده کنید.

;configure controlfile autobackup clear

زمانی که یکی از رخداد های زیر اتفاق می افتد و در صورت تنظیم پارامتر به ON، ابزار rman از Control File پایگاه داده هدف (Target Database) و SPFILE یک پشتیبان تهیه می کند.

  • با هر تغییری که در ساختار پایگاه داده، اعمال می شود، این تغییرات در Control File ها اعمال می شوند. در صورت بروز شدن Control File، در هنگام پشتیبان گیری، یک پشتیبان از Control File نیز گرفته می شود.
  • وقتی که دستور CREATE CATALOG در محیط rman اجرا و بصورت موفقیت آمیز انجام می شود.

در صورتی که پارامتر مربوطه را فعال کرده باشید، در زمان Recovery، حتی در صورتی که Control File و SPFILE یا Recovery Catalog نیز غیر قابل دسترس باشند، بازهم امکان Recovery وجود دارد.اما اینکه با فعال کردن پارامتر CONTROLFILE AUTOBACKUP از Control File و SPFILE ها بصورت خودکار پشتیبان تهیه می شود در کجا ذخیره می شوند نیز مسئله دیگری است که با تنظیم پارامتر دیگری در محیط rman قابل تنظیم است. شما بعنوان مدیر باید از محل ذخیره سازی فایل هاذ و پشتیبان های آنها اطلاع و کنترل داشته باشید. با استفاده از دستور زیر می توانید محل ذخیره سازی پشتیبان های Control File ها و SPFILE ها را تعین کنید.

;configure controlfile autobackup format for device type disk to ‘c:\\rback\\prod1\\autobackup\\controlfile_%F

در دستور بالا بعد عبارت format عبارت device type disk امده که نشان می دهد پشتیبان ها بر روی دسیک و در مسیر بعد از عبارت to ذخیره می شوند.F% که در پایان controlfile آمده برای منحصر به فرد کردن نام پشتیبن استفاده می شود یعنی نام هر پشتیبان ترکیبی از عبارت controlfile و متغیر F% که خود شامل موارد زیر است.

F% –> Database ID + Day + Month + Year + Sequence

با دستور زیر نیز می توانید مقدار پارامتر قبلی را به مقدار پیش فرض تغییر دهید.

;configure controlfile autobackup format for device type disk clear



برچسب ها : , , , , ,