منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تهدید کاربران و توسعه‌دهندگان به فورک دبیان

چندی پیش در میلینگ لیست‌های دبیان پیشنهاد استفاده از systemd به جای SysVinit و Upstart به عنوان مدیر سرویس سیستم شد. در واکنش به این پیشنهاد گروهی از کاربران/مدیران سیستم/توسعه دهندگان تهدید به فورک این توزیع مادر کرده‌اند.

تا به حال خبری از شروع فورک نیست اما این گروه اعلام کرده است که در صورت استفاده از systemd به جای معادل‌های «سنتی» تر مانند SysVinit و Upstart فورک را آغاز خواهد کرد.به منظور جلوگیری از این اتفاق، وبسایت DebianFork.org سهام‌داران را تشویق به حمایت از ایده Ian Jackson می‌کند. چکیده این ایده از این قرار است که بسته‌های دبیان به هیچ کدام از نرم‌افزارهای مدیر سرویس وابستگی نداشته و کاربران در انتخاب نرم‌افزار مورد نظر خود برای این منظور آزاد باشند.

این وبسایت می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم مجبور به استفاده از systemd شویم؛ زیرا systemd به فلسفه یونیکس [یک کار را بکن و آن را به خوبی انجام بده] خیانت کرده است. ما مخالف ایده استفاده از گزینه‌های مدرن‌تر نیستیم، اما آن نرم‌افزارهایی که فلسفه پایه طراحی «یک کار را بکن و آن را به خوبی انجام بده» را با به کار بردن کلکسیونی پیچیده از باینری‌های شدیداً وابسته و لاگ‌های مبهم و ناشفاف (systemd) زیر پا می‌گذارند گزینه‌های مد نظر ما نیستند. آیا راهی بهتر از فورک کردن هست؟» البته DebianFork.org کمی از ایده Ian Jackson نیز فراتر رفته و مایل است SysVinit تا مدتی به عنوان مدیر سرویس پیشفرض باقی بماند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این جنبش به وبسایت DebianFork.org مراجعه فرمایید.

3 دیدگاه برای این نوشته:

  1. احسان ترک:
    05 آبا 1393 به به آقا عرفان! به نظرم systemd انقدرها هم که گفتن پیچیده و با لاگ‌های عجیب نیست یه مقدار سعی داره کار رو بهتر و همزمان انجام بده. تو آرچم می گفتن با فلسفه‌ی KISS سازگاری نداره ولی آخرش با بحث و تبادل نظر مشخص شد اکثریت با طرفداران systemd هست و رفت به طرف systemd.
  2. عرفان طباطبائی:
    05 آبا 1393 سلام احسان جان :)
    مسئله اصلی اینه که systemd سعی داره تمامی اجزای سیستم رو به عهده بگیره، از قبیل mount، logind و کلی چیزای دیگه. اگه یک و فقط یک مشکل امنیتی در یکی از این باینری‌ها پیش بیاد به دلیل همکاری و اینتگریشن شدید این باینری‌ها کل سیستم در خطره. فلسفه یونیکس که میگه هر نرم‌افزاری باید یک کار رو بکنه و اون رو درست انجام بده خودش یه ویژگی امنیتیه. این فلسفه مونولیتیک با وجود ویژگی‌های مفیدی که داره یک خطر امنیتی بزرگ رو برای کل سیستم به همراه داره.
    لاگ‌های systemd انصافا مبهم هستن. قبلا با یه فرمان cat /var/log/messages می‌تونستی کل لاگ سیستم رو یه جا ببینی و اگر دنبال مورد خاصی بودی با فرمان grep پیداش کنی اما الان انقدر دسته بندی شده و با فرمان journalctl پیچیده شده که قبل از هر کاری باید یه سر به منوال بزنی.
  3. مسعود:
    05 آبا 1393 متاسفانه منم موافقم که لاگ ها توی سیستم‌دی اصلا شفاف نیستن. حتی خیلی موارد اصلا دیگه پیدا نمیشن و یادمه چقدر باع مشکل شده بود برام توی آرچ… از اون گذشته توسعه‌دهنده‌های سیستم دی به شدت مغرور هستن و هیچ ایده‌ یا انتقادی رو تحمل نمیکنن.

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , ,