منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

توسعه دهنده وب چه کسی است ؟

سوالی که شاید برای خیلی ها بی جواب باشد این است که توسعه دهنده وب یا Web Developer چه کسی است؟ با وجود تعداد زیاد افراد شاغل در این زمینه و همچنین نویسندگان وبلاگ که در زمینه طراحی و توسعه وب هم فعالیت دارند هیچ موقع در وبلاگستان فارسی در این مورد مطلبی نگاشته نشده است یا حداقل من جایی به آن برنخورده ام !

شاید حتی باشند کسانی که در زمینه برنامه نویسی وب مانند PHP فعالیت می کنند ولی هنوز مفهوم درستی از مهندسی وب و اصول پایه ای برای پیاده سازی و انجام یک پروژه وب , یک وب اپلیکیشن , مدیریت یک پروژه و اصول کار تیمی ندارند و صرفا یک برنامه نویسی هستند که  فقط در یک پروژه وب ، کار نوشتن برنامه اجرایی و آماده کردن بخش داینامیک یک پروژه یا قسمتی از آن را بر عهده دارند و چیزی جز این را هم نمی خواهند…

از این پس سعی خواهم کرد مطالبی در رابطه با مهندسی وب را هم در این وبلاگ منتشر کنم تا کسانی که دوست ندارند خود را با سایر قسمت های یک پروژه درگیر کنند و یا بعضا در مواردی تمایل دارند به صورت انفرادی تمام نقش های یک پروژه را هندل کنند ، بدانند که داشتن دانش کافی در این زمینه در بالابردن کیفیت کار و تسریع انجام پروژه و ارائه کاری حرفه ای به مشتری می تواند تا چه اندازه در بیزنس آنها موثر باشد. مسئله ای که متاسفانه کمتر در حوزه کاری وب در ایران جدی گرفته می شود.

 

\"\"

و اما سوال اصلی این پست ! توسعه دهنده وب یا Web Developer چه کسی است ؟! توسعه دهنده وب کسی است که در زمینه پیاده سازی وب سایت و یا وب اپلیکیشنی فعالیت می کند که در بستر وب سرویسی را به کاربر ارائه می دهد (وب اپلیکیشن که در آینده در مورد آن می نویسم). این شخص می تواند شاغل در یک سازمان یا شرکت باشد و امور مرتبط با این کار را به صورت تمام وقت یا پاره وقت در آن مجموعه انجام دهد یا اینکه به طور کلی به صورت Freelancing یا قراردادی با یک مجموعه که در این زمینه فعالیت می کند، همکاری کند.

چیزی که به غلط در بین افراد شاغل در این زمینه جا افتاده است این است که توسعه دهنده وب کسی است که در یک پروژه وب مشارکت دارد و تمام یا قسمتی از کار برنامه نویسی و توسعه کدهای یک مجموعه را بر عهده دارد. می دانیم که تمام پروژه های تحت وب مدرن امروزی چیزی نیست که به راحتی بتوان بر عهده یک شخص گذاشت و تمام لایه های کاری از مدیریت پروژه گرفته تا طراحی گرافیکی و برنامه نویسی و نگهداری سرور و نگهداری و مدیریت دیتابیس و… را از یک نفر خواست. شاید در یک پروژه کوچک تمامی این کارها از دست یک نفر هم بربیاید ولی در شرکتی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کند و به طور هم زمان ممکن است بر روی پیاده سازی و اجرای چند پروژه کار کند ، مطمئنا این کار نشدنی است !

در یک تیم کارها تقسیم می شوند . تعدادی از افراد که می تواند از ۱ تا چند نفر متغیر باشد بر روی سطح کد و ایجاد بستر داینامیک (برنامه نویس PHP یا .NET یا هر زبانی که برای پیاده سازی پروژه در نظر گرفته شده است) یک پروژه کار می کنند. یک یا دو نفر بر روی طراحی اینترفیس و گرافیک آن کار می کنند( افراد مسلط به طراحی گرافیکی و HTML/CSS و آشنا به JavaScript و مجموعه کتابخانه  هایی مثل jQuery یا Mootools) ، یک یا چند نفر بسته به وسعت آن پروژه  البته در صورت وجود به مدیریت سرور(ها) و دیتابیس ها و پایگاه های داده می پردازند از همه مهمتر شخصی که مدیریت پروژه را بر عهده دارد. معمولا هیچ الزامی در تعداد افراد هر بخش نیست و همانطور که در یک پروژه کوچک  همه این مسئولیت ها می تواند بر عهده یک نفر باشد تعداد افراد و مسئولیت ها نسبت به وسعت کار می تواند بیشتر هم باشد.

به طور کلی تک تک افرادی که به صورت مجموعه ای یا به صورت انفرادی در بخش تخصصی خود فعالیت می کنند را می توان یک توسعه دهنده وب یا Web Developer نامید. با وجود پیشرفت اینترنت در زندگی روزمره  و ارائه خدمات الکترونیک از سوی دولت و بخش خصوصی متاسفانه هنوز رشته تحصیلی با این عنوان به صورت آکادمیک در دانشگاه های ایران تدریس نمی شود و کسی که این عنوان را برای خود یدک می کشد بیشتر به صورت تجربی یا آموزش در آموزشگاه های تخصصی مربوط به این رشته , رو به این کار و حرفه آورده است.

 

\"Add



برچسب ها : , , , , ,