منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

جاوا اسکریپت و گنو/لینوکس

یک برنامه نویس  توانسته، ش\"linuxبیه ساز پردازنده x86 را با جاوااسکریپت بسازد این Emulator قادر است سیستم عامل لینوکس را در مرورگر وب اجرا کند. نسخه جدید موتور جاوا اسکریپت آنقدر سریع شده است که قادر است یک سیستم عامل کامل را در مرورگر وب اجرا کند.

JavaScript PC Emulator قادر است مانند یک پردازنده ۴۸۶ اینتل عمل کند البته این Emulator از اعداد اعشاری پشتیبانی نمی کند ولی خود سیستم عامل لینوکس می تواند این عمل را انجام می دهد.

Fabrice Bellard این مقلد را شنبه گذشته معرفی کرد و کمی بعد نظر Brendan Eich برنامه نویس موزیلا و سازنده JavaScript مرورگر فایرفاکس را نیز به خود جلب کرد.

Bellard در مورد این Emulator گفته است: "من این مقلد را برای تفریح ساخته ام، من می خواستم قدرت و سرعت نسخه جدید جاوا اسکریپت را آزمایش کنم. موتور جدید جاوا اسکریپت برای انجام امور پیچیده به اندازه کافی سریع شده است. این مقلد می تواند به موتورهای جاوااسکریپت مانند JaegerMonkey (برای فایرفاکس) و V8 (برای Chrome) کمک کند تا کد های خود را بهینه و سریع کنند.

Bellard پیشنهادهای جدی در این رابطه کرده است از جمله اموری که می توان با موتور جدید جاوااسکریپت انجام داد: اجرای بازی های قدیمی تحت داس و یا نرم افزارهای آزمایش بازده در مرورگرهای وب است. جاوا اسکریپت آنقدر سریع و قوی شده است که قادر است کل سیستم عامل یک کامیپوتر را در مرورگر وب کامیپوتر دیگر اجرا کند.

JavaScript PC Emulator تنها پروژه Bellard نیست این برنامه نویس فرانسوی پیش تر، QEMU نرم افزار مقلد تغییر از یک نوع پردازنده به نوع دیگر، FFmpeg نرم افزار متن باز برای پخش و مدیریت فایل های ویدیویی و صوتی، QEmacs ویرایشگر سبک متون، Digital TV Signal Generator برای استفاده از کارت گرافیک کامپیوتر به فرستنده تلویزیون، Linmodem نرم افزار تحت لینوکس و مقلد تراشه مودم و نرم افزار محاسبه کننده عدد Pi با دقت ۲,۶۹۹,۹۹۹,۹۹۰,۰۰۰ رقم است.

منبع: CNET



برچسب ها : , ,