منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

جایگزینی کارمزد تراکنش چیست؟


هنگامی که شخصی پولی را در بیت‌کوین ویا اتریوم به شخص دیگری انتقال می‌دهد، یک تراکنش ساخته می‌شود. این تراکنش زمانی کامل شده و می‌توان از انتقال وجه اطمینان داشت که در زنجیره بلوکی اصلی ثبت شده و حداقل ۶ بلوک از ثبت آن در زنجیره گذشته باشد. ساخت بلوک‌ها وظیفه ماینرهاست. ماینر یابنده هر بلوک به میزان مشخصی جایزه (مثلا در شبکه فعلی بیت‌کوین این میزان ۱۲.۵ BTC است) دریافت می‌کند. علاوه بر جایزه کارمزد تراکنش‌های ثبت شده در آن بلوک نیز به ماینر می‌رسد.

برای مثال فرض کنید که ۱۰۰۰ تراکنش در شبکه بیت‌کوین ارسال شده‌است، ۱۰۰ تراکنش با کارمزد0.1 BTC و بقیه با کارمزد 0.01 BTC. ماینر برای به حداکثر رساندن سود خود، سعی در قرار دادن تراکنش‌هایی با کارمزد بالاتر می‌نماید. به همین دلیل ممکن است تراکنشی ارسال شده و بعد از گذشت مدت زیادی نیز به زنجیره بلوکی اضافه نگردد.

Type caption for image (optional)


هرچه میزان کارمزدی که در تراکنش برای ماینر در نظر گرفته شده بیشتر باشد، احتمال در زنجیره بلوکی قرار گرفتن تراکنش نیز بالاتر بوده و زودتر در زنجیره قرار خواهد گرفت. برای مثال (در زمان نگارش این مقاله) برای تایید تراکنش در ۱۰ دقیقه نیاز به کارمزد 16.3 دلاری است. جهت مشاهده کارمزد پیشنهادی می‌توانید به سایت bitcoinfees سر بزنید.

اما اگر تراکنشی با کارمزد پایین در شبکه ارسال کردیم که بعد از گذشت مدتی در زنجیره قرار نگرفت، چه باید کرد؟ این موضوع در فروم bitcointalk مطرح شد و شخصی جایزه‌ای ۵۰۰ دلاری برای کسی که راه حل این موضوع را پیاده‌سازی کند در نظر گرفت. راه حل این موضوع replace-by-fee یا جایگزینی کارمزد تراکنش نام دارد. در صورتی که تراکنش ارسال شده در زنجیره بلوکی ثبت نشده باشد (zero confirmation)، فرستنده می‌تواند کارمزد تراکنش را اصلاح کرده تا ماینرها به قرار دادن این تراکنش در زنجیره بلوکی ترغیب گردند.