منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

جست و جوی فایل ها به روشی بسیار ساده در Thunar

روشهای متفاوتی برای جست و جوی فایل ها در لینوکس وجود داره. هم از راه خط فرمان هم از راه گرافیکی. دسکتاپ های پیشرفته تر مثل گنوم و kde خب روش خاص خودشون رو دارن. اما باید در دسکتاپ های ساده تر مثل xfce خودمون دست به کار بشیم. در فروم ها از چیزی به نام catfish برای xfce نام بردند. اما این برنامه از gtk3 استفاده میکنه و با xfce سازگاری مناسبی نداره.
ما دنبال روش ساده تر و بی دردسر تری هستیم. تلفیق حالت گرافیکی با خط فرمان، که یک جست و جوی سریع و آنی برای ما میاره و نیاز به نصب چیز خاصی نیست. البته zenity باید نصب باشه که در اکثر توزیع ها به طور پیشفرض نصبه. اگه نبود نصب کنید.

متن اسکریپت رو در ادامه ی مطلب گذاشتم. به ادامه ی مطلب برید، اسکریپت رو در یک فایل با نام دلخواه و در یک پوشه دلخواه کپی کنید. و بهش مجوز اجرایی بدید.

آنگاه در  Thunar طبق این آموزش یک custom action ایجاد کنید و این مقادیر رو براش قرار بدید: (قسمت نارنجی محلیه که اسکریپت شما اونجا قرار داره)

Name: Search for files
Command: bash ~/Programs/searchforfiles.sh %f
File pattern: *
Appears if selection contains: Directories

حالا وقتی روی یک فولدر یا داخلش رایت کلیک کنید عبارت search for files رو میبینید. خودتون نتیجه ی کار رو ببینید که چقدر سریع و تمیز این کار رو انجام میده.