منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

خواجه نصیر ، به مناسبت انتخاب رشته کارشناسی


فک می کنم یکی دو روز باشه که رتبه های کارشناسی اومده و الان هم خیلی ها دنبال انتخاب رشته و ترتیب انتخاب و ... اند.من هم پنج سال پیش کنکور دادم و خواجه نصیر قبول شدم،امروز تصمیم گرفتم که تجربه های پنج سالم رو نسبت به دانشگاه خواجه نصیر و اطلاعات کمی که از بقیه دانشگاه ها دارم بنویسم تا شاید برای دوستانی که قراره انتخاب رشته کنند مفید باشه.

چیز های مهمی برای انتخاب رشته هست،البته این موارد خیلی سلیقه ای میشند،ولی دونستنشون خالی از لطف نیست.

موقعیت جغرافیای دانشگاه

موقعیت جغرافیای دانشگاه مورد واقعا مهمیه که تو دید اول خیلی به چشم نمیاد،خیلی موقع ها هست که شما صبح کلاس دارید و یا مجبورید تا دیر وقت دانشگاه باشید،این موقع هاست که اگه دانشگاه دسترسی سختی داشته باشه هر روز خودتون رو فحش میدید!

دانشگاه خواجه نصیر مثل اکثر دانشگاه ها یک موقعیت متمرکز نداره و هر بخشش جایی از تهرانه،این قضیه باعث پخش شدن امکانات دانشگاه میشه و شاید مجبور شید برای کلاسی تا منتهی الیه شرق برید.مثلا کلاس کارگاه عمومی فقط در دانشکده هوافضا برگزار میشه که شرق تهرانه یا خیلی اوقات کلاس های عمومی در دانشکده های دیگست که این جابجایی باعث میشه شما نتونید قبل و بعد از اون کلاس،کلاس دیگه ای بردارید و وقتتون هدر بره!

پس حتما به موقعیت دانشکده ها دقت کنید.اگه ساکن تهران نیستید موقعیت خوابگاه هم نسبتا مهمه.خواجه نصیر یک خوابگاه اصلی توی محوطه ی دانشکده هوافضا داره که سال اول حتما اونجا بهتون خوابگاه می دهند و معمولا توی ساعت های مشخصی به ونک و سید خندان سرویس رفت و برگشت داره،ولی یکسری خوابگاه های کوچک دیگه هم هست که به مرکز شهر نزدیک تره.بچه های ساکن کرج البته حومه حساب می شند و فقط به شرط خالی بودن ظرفیت بهشون خوابگاه می دهند.

این پراکندگی باعث پراکندگی امکانات رفاهی هم میشه،امکاناتی مثل بوفه و رستوران درست حسابی،یا خیلی از امکانات دیگه که احتمالا هست ولی در دانشگاه دیگست و از شما دوره!

بهتره موقعیت هارو از گوگل مپ ببینید،ولی به طور نسبی به این ترتیبه:

دانشکده برق و کامپیوتر : پل سید خندان

دانشکده علوم : جلفا(حدود پل سید خندان)

دانشکده مکانیک و صنایع : ونک

دانشکده عمران و نقشه برداری : خیابان ولیعصر، بالاتر از ونک

دانشکده هوافضا و خوابگاه اصلی پسران :‌ خاک سفید(دسترسی نسبتا سختی داره)


رشته ها

خیلی به جو این رشته بهتر از فلان رشته است و ... توجه نکنید،کلا چنین چیزی واقعا وجود نداره!مهمترین چیز علاقه به رشتتونه،اگر دنبال اپلای کردن و رفتن هستید حتما رشته های علوم پایه رو در نظر داشته باشید،مثلا علوم کامپیوتر برای اپلای خیلی بهتر از مهندسی کامپیوتره و با رتبه مهندسی کامپیوتر خواجه نصیر قبولی علوم کامپیوتر شریف حتمیه.

کلا دنیا به چیزی بلعکس برتری احمقانه شکل گرفته رشته ها نیاز داره،مثلا گرایش محیط زیست مهندسی عمران آخرین انتخاب بچه ها برای کارشناسی ارشده،در صورتی که برای اپلای کردن خیلی بهتره.

1c383cd30b7c298ab50293adfecb7b18vBu0gHUN
ساختمان اساتید دانشکده برق و کامپیوتر


گذروندن درس های مشترک با برق برای خود من از سخت ترین چیزهای دانشگاه بود،درس های مثل سیگنال،مدار ۲،کنترل خطی و ...، ولی بچه هایی هم بودند که برای ارشد به برق فکر کنند.البته تعداد کسایی که از برق دور بشند بیشتر بود.

در نهایت رشته هایی مثل برق و مکانیک از نظر من زیبایی که در دوران پیش دانشگاهی برامون ترسیم کرده بودند رو نداشت و خیلی انتزاعی تر بود،بیشتر چیزهایی رو کاغذ بود،ولی نرم افزار از این فضا دورتر بود.


سطح علمی دانشگاه

رشته کامپیوتر در دانشگاه خواجه نصیر هنوز جوونه و تقریبا هر سال یکی دو نفر به هیئت علمی رشته اضافه میشه،البته استادهای خوبی هم داره،به خصوص در مورد شبکه استادهای قوی ای داره.

رشته برق  ید طولانی در دانشگاه داره ، به خصوص گرایش مخابرات و اساتید خیلی قوی هم داره،پس اگه واقعا به برق علاقه دارید حتما نیم نگاهی بهش داشته باشید.

رشته مکانیک هم اساتید قوی ای داره و البته دانشجوهای خیلی قوی و درس خونی!

در مورد بقیه رشته های دانشگاه اطلاعات خیلی معتبری ندارم که بشه بهش استناد کرد،ولی می تونید سایت هر دانشکده رو ببینید،به لیست اعضای هیئت علمی نگاه کنید،محل تحصیل و ربته علمی اون ها بررسی کنید،احتمالا بتونید اطلاعات خوبی پیدا کنید.


جو دانشگاه

صمیمیت ناشی از کمبود امکانات

جو دانشگاه نسبت به دانشگاه هایی مثل علم و صنعت خیلی بهتر و صمیمی تره و به نظر من نسبت به خودش تقریبا بی نظیره!از این نظر احتمالا بعد از بهشتی در تهران دوم باشه:)


در کل چی؟

به شخصه اگه به قبل و زمان انتخاب رشته برگردم،حتما علوم کامپیوتر شریف رو زودتر انتخاب می کنم، چون دانشگاه واقعا نکته کلیدی هست،حتی خیلی ها می گند که دانشگاه اولویت داره تا رشته(هرچند من مخالفم)،ولی برای رشته هایی که شبیه هم باشد، حتما دانشگاه رو اولویت بگذارید تا رشته.

دانشگاه هایی مثل تهران،شریف و امیرکبیر بودجه خیلی بیشتری نسبتا به خواجه نصیر و ... دارند،یعنی سرانه هر دانشجو بالاتره و خوب امکانات بهتری هم برای دانشجوها فراهم می کنند.

احتمالا فردا هم ادامه این پست رو بنویسم و خوشحال میشم اگه سوالی داشتید در کامنت ها پاسخ بدم.