منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

دریافت آدرس فایل های مورد نیاز جهت نصب برنامه و یا آپدیت

نوشته شده توسط مجتبی رضایی اسفریزی.

apt راحترین و رایجترین راه جهت نصب برنامه در توزیع های بر گرفته از دبیان است که از را ه های مثل ubuntu software center و یا در ترمینال با دستور apt-get install اجرا می شود پس حتما تا کنون از طریق apt برنامه‌ای را  نصب کرده اید و می دانید که به شما آدرسی از فایل مورد نیاز نشان نمی دهد وفقط میزان دانلود شده و مانده را نشان می دهد و سپس برنامه را نصب می کند. همچنین در هنگام نصب برنامه نمی تواند فایل های برنامه دیگری را دانلود کند. حال اگر بخواهید با استفاده از دانلود منیجر و حتی ازیک سیستم عامل دیگر مانند ویندوز فایل ها را دانلود کنید باید آدرسی از فایل های که باید دانلود ونصب شود را داشته باشید. خیلی ها فکر می کنند که هیچ راهکاری برای یافتن آدرس فایل ها وجود ندارد ولی در لینوکس همه چیز امکان پذیر است. در ادامه به این راه حل می پردازیم.

دستور جهت دریافت لیست فایل های مورد نیاز برای آپدیت سیستم

برای این کار ابتدا باید چک کنید که چه فایل هایی نسخه جدیدتر دارند. به این منظور از دستور زیر استفاده کنید که فقط مخازن را چک می کند از همین رو به سرعت انجام می شود و ترافیک بسیار کمی را اشغال می کند:

sudo apt-get update

وحالا سیستم آماده دریافت آدرس فایل ها است. وحالا کافی است کدی که در این فایل متنی است را تایپ کنید

در دستور فایل متنی ما نام فایل را dl.txt انتخاب کردیم شما می توانید آن را عوض کنید. اکنون فایل dl.txt را که در فولدر home می باشد باز کنید. همان طور که می بینید، آدرس فایل های مورد نیاز به صورت خط به خط نوشته شده است به عنوان مثال این فایل تولیدی من است.

دستور جهت دریافت لیست فایل های مورد نیاز برای نصب نرم افزار و بازی

این دستور شبیه دستور بالا است با این تفاوت که اجباری جهت چک کردن مخازن نیست از این رو کافیست از دستور زیر استفاده کنیم.  البته  نکته لازم به ذکر این است که من در مثالاز ۰ad استفاده کردم که نام یک بازی است ولی شما می توانید نام هر بازی ونرم افزاری را بگذارید.

کد در این فایل متنی است

در این دستور هم ما نام فایل dl.txt انتخاب کردیم شما می توانید آن را عوض کنید. اکنون افایل dl.txt را  که در فولدر home می باشد باز کنید. همان طور که می بینید، آدرس فایل های مورد نیاز به صورت خط به خط نوشته شده است به عنوان مثال این فایل تولیدی من است.

دانلود فایل ها

راه های بسیار زیادی برای دانلود فایل ها وجود دارد. شما می توانید آدرس ها را کپی کرده و با استفاده از هر دانلود منیجری آن ها را دانلود کنید ولی اگر تعداد فایل ها زیاد باشد این روش چندان مطلوب به نظر نمی رسد. شما می توانید از دانلود منیجرwget که تحت ترمینال است استفاده کنید. به این منظور با استفاده از دستور زیر نام فایل را به wget دهید:

wget -i dl.txt

dl.txt در اینجا نام پرونده ای است که آدرس فایل ها در آن قرار دارد و اگر در مراحل قبل نام  دیگری برای پرونده انتخاب کردید باید انتهای دستور را ویرایش کنید.

نصب فایل ها

حال می توانید با استفاده از دستور زیر فایل ها را نصب کنید:

sudo dpkg -i *.deb

یک مشکل رایج

معمولا بعد از نصب به این شیوه یک سری مشکلات ایجاد می شود. پس بهتر است همیشه بعد از نصب دستور زیر را بزنید:

sudo apt-get install -f

نوشته دریافت آدرس فایل های مورد نیاز جهت نصب برنامه و یا آپدیت اولین بار در لینوکس سیزن , آموزش گنو / لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها : , , , , , ,