منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

در نسخه‌ی آینده‌ی KDE چه می‌بینید؟

میزکار KDE بی شک کامل‌ترین و پر بار ترین میزکار دنیای آزاد است که طبق زمان‌بندی منتشر شده، هفته‌ی گذشته اولین نسخه‌ی آزمایشی ویرایش بعدی خود را منتشر کرد. در این پست قصد داریم به امکانات آینده‌ی میزکار KDE نگاهی بیندازیم.

پلاسما و Qt quick: همان طور که انتظار داریم Qt quick و مهاجرت اجزای مختلف محیط کار پلاسما به آن یکی از مهمترین ویژگی‌ها است که دسکتاپ را زیباتر و واکنش‌ به فرامین را سریع‌تر می‌کند. اجزای مختلفی از پلاسما قرار است با Qt quick بازنویسی شوند. system tray ، نمایش دسکتاپ‌ها، اعلان‌ها، قفل و خروج، ویجت‌های آب و هوا، ماشین حساب، کمیک استریپ از جمله بخش‌هایی هستند که دست خوش تغییر می‌شوند.

\"\"

صفحه‌ی جدید قفل: یک مکانیزم جدید بر اساس Qt quick که انعطاف و امنیت بالاتری را برای صفحه‌ی قفل به وجود می‌آورد.

کاغذ دیواری‌های متحرک: باز هم به لطف Qt quick امکان استفاده از کاغذ دیواری‌های متحرک راحت‌تر شده است. با این ویژگی تصور می‌کنم که KDE اولین محیطی باشد که چنین امکان جالبی را به کاربر می‌دهد.

بهبود بزرگ‌نمایی در نمایش اسناد: با استفاده از تکنیک جدیدی به نام رندر کاشی شده امکان بزرگ‌نمایی در okular با مصرف حافظه‌ی کمتری انجام می‌شود. همچنین نسخه‌ی لمسی این برنامه هم برای کار در plasma active آماده شده است.

ایندکس سریع‌تر: یکی از ضعف‌های بزرگ KDE که در نسخه‌ی قبل به خاطر استفاده‌ی بیشتر از متا تگ‌ها محسوس‌تر هم شده بود. سرعت پایین ایندکس کردن فایل‌ها و زمان محسوس برای مشاهده‌ی متا تگ‌ها بود که با بهبود nepomuk در این نسخه‌ وضعیت بهتری پیدا کرده است.

\"\"

برنامه‌ی جدید مدیریت پرینت

از جمله پیشرفت‌های دیگری که در این نسخه روی خواهد داد ثابت ماندن رنگ عکس‌ها در استفاده از مانیتورهای مختلف با نرم‌افزار Gwenview ، یک مدیریت چاپ جدید، بهبود kate در استفاده از پلاگین‌های پایتون، بازنویسی برنامه ktouch برای آموزش تایپ، امکان چاپ پازل‌های بازی سودوکو و بازنویسی کتابخانه‌های بازی می‌باشد.

\"\"

طبق برنامه‌ی انتشار نسخه‌ی آزمایشی بعدی یعنی بتا ۲ در ۵ آذر، کاندیدای اول ۱۹ آذر، کاندیدای دوم ۱۵ دی و در نهایت نسخه‌ی نهایی kde 4.10 روز ۴ بهمن ماه منتشر می‌شود  و پس از آن به مدت ۶ ماه و هر ماه تا نسخه‌ی بعدی تنها رفع باگ می‌شود.

\"\"\"\"

14 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'دانیال بهزادی:

    ۰۸ آذر ۱۳۹۱
    البته همین الآن هم می‌شه توی یونیتی از کاغذدیواری‌های زنده استفاده کرد
  2. \'\'علی آقا:

    ۰۸ آذر ۱۳۹۱
    kde خیلی عالیه. اما بیش از حد قابلیت شخصی سازی داره که هم یک حسن هست و هم یک نقطه ضعف.
    اما تا وقتی چیزی شبیه global menu در یونیتی به kde اضافه نشه، من احتمالا دیگه سراغش نمیرم.
  3. \'\'آرین:

    ۰۸ آذر ۱۳۹۱
    ما الان هم global menu روی kde داریم .

    فکر کنم باید یه ویجتی به اسم window menu bar رو به پنلت اضافه کنی !!

    موفق باشی :)

  4. \'\'آرین:

    ۰۸ آذر ۱۳۹۱
    راستی می‌تونی پنلت رو به بالا منتقل کنی و یه داک بذاری واسه پاییین :) مثل docky
  5. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۰۸ آذر ۱۳۹۱
    خیلی وقته اضافه شده و توی کوبونتو به صورت پیش‌فرض نصب هست!
  6. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۰۸ آذر ۱۳۹۱
    ممنون بابت اطلاعات مفید امیر جان.
  7. \'\'amirHP:

    ۰۹ آذر ۱۳۹۱
    خواهش می‌کنم:)
  8. \'\'mehionline:

    ۰۹ آذر ۱۳۹۱
    دقیقا نگفتی qt quick چی هست؟
  9. \'\'حامد سپهر:

    ۰۹ آذر ۱۳۹۱
    «میزکار KDE بی شک کامل‌ترین و پر بار ترین» و همینطور سنگین‌ترین!
  10. \'\'ابراهیم رعیت:

    ۰۹ آذر ۱۳۹۱
    من متوجه نشدم، ۴.۱۰ یعنی چی؟ الان که kde4.9 داریم!!! توی سایت kde هم نوشته kde 4.1.
    نکنه من اشتباه میکنم؟
  11. \'\'مجتبی:

    ۰۹ آذر ۱۳۹۱
    چرا اینقد به kde گیر میدین درسته که نسبت به xfce و lxde سنگین‌تره ولی مثلا نسبت به یونیتی فقط کمی حافظه بیشتری مصرف می‌کنه(که چندان مهم نیست) ولی از لحاظ پردازنده فرقی نمی‌کنه. از لحاظ سبکی سینامون واسه من از xfce هم سبکتر بود.
    اینایی که گفتم فقط تجربیات خودم در استفاده از میزکارهای مختلف هستش.
  12. \'\'cnevis:

    ۱۲ آذر ۱۳۹۱
    حتما نسخه جدید را امتحان میکنم.لینوس هم تازگیها kde رو ترجیح میده
    https://plus.google.com/u/0/+LinusTorvalds/posts/DbmEE8kXLDA
  13. \'\'am:

    ۲۰ آذر ۱۳۹۱
    \”کاغذ دیواری‌های متحرک: باز هم به لطف Qt quick امکان استفاده از کاغذ دیواری‌های متحرک راحت‌تر شده است. با این ویژگی تصور می‌کنم که KDE اولین محیطی باشد که چنین امکان جالبی را به کاربر می‌دهد.\”

    میز کار enlightenment چند سال پیش(2 یا 3 سال پیش بود که امتحانش کردم البته فکر کنم) بابخش edje خودش این امکان رو به کاربر میداد پس kde اولین نیست

  14. \'\'amirHP:

    ۱۱ دی ۱۳۹۱
    Qt Quick is a collection of technologies that are designed to help developers create the kind of intuitive, modern, fluid user interfaces that are increasingly used on mobile phones, media players, set-top boxes and other portable devices.

    Qt Quick consists of a rich set of user interface elements, a declarative language for describing user interfaces and a language runtime. A collection of C++ APIs is used to integrate these high level features with classic Qt applications.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , ,