منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

دولت استفاده از ویندوز را ممنوع کرد

بر اساس مصوبه جدید دولت، دستگاه های اجرایی کشور باید در مدت شش ماه سامانه های رایانه ای خود را از نرم افزارهای مایکروسافت، به سامانه های لینوکس تغییر دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان اعلام کرد؛ بر اساس آخرین مصوبه هیات دولت، تمام دستگاه های دولتی باید برای اجرای طرح مهاجرت برنامه مناسبی تدوین کنند.

مرتضی شهامی افزود: طرح مهاجرت، حرکت از نرم افزارهای وابسته به شرکت مایکروسافت به سوی نرم افزارهای باز محسوب می شود.

شهامی تاکید کرد: دستگاه های دولتی شش ماه از ابلاغ این مصوبه فرصت دارند تا برنامه خود را تدوین و به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل دهند.

وی اضافه کرد: نرم افزارهای باز، مجموعه ای از نرم افزارها هستند که هر شخصی می تواند متناسب با نیاز و سلیقه خود در کد های آن دست برده و نرم افزار اصلی را براساس میل شخصی تغییر دهد.

وی خاطر نشان کرد: این نرم افزارها با کدهای باز و رایگان در اختیار دیگران قرار می گیرند و همچون نرم افزارهای شرکت مایکروسافت شامل قوانین کپی رایت نمی شوند و انحصاری نیستند.

شهامی با تاکید بر لزوم تغییر رویه کاربران از ویندوز به لینوکس، افزود: هم اکنون تمامی ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح کشور در همه سیستم های خود از لینوکس استفاده می کنند و دیگر ویندوز در این مجموعه ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.

پیش از این، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف با اجرای طرح بومی سازی سیستم عامل پایه و نرم افزارهای متن باز (اپن سورس) در ایران، سیستم عامل لینوکس فارسی را طراحی و تولید کرده و نسخه های مختلف لینوکس فارسی در برخی مجموعه ها جایگزین سیستم عامل ویندوز شده است.

با تصویب این قانون، تمامی دستگاهها و نهادها در کشور برای استفاده از لینوکس فارسی موظف می شوند.

امنیت، کاربری آسان، آزادی عمل و هزینه کم، از جمله برتری های لینوکس نسبت به تولیدات مایکروسافت محسوب می شود.

نوشته دولت استفاده از ویندوز را ممنوع کرد اولین بار در مرجع اپن سورس ، گنو/لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها : , ,