منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

دیجیاتو: نشست خبری دور نهایی مسابقات برنامه نویسی بیان

  دیجیاتو: نشست خبری دور نهایی مسابقات برنامه نویسی بیان 

سومین دوره مسابقات بین الملی برنامه نویسی بیان، که از سال ۹۳ آغاز شده، روز جمعه با برگزاری مرحله نهایی ادامه یافت و روز شنبه آینده (۱۲ اردیبهشت ماه) با معرفی برندگان نهایی پایان می یابد.

امروز نشست خبری دور نهایی این مسابقات در محل شرکت بیان برگزار شد و مدیران برگزار کننده این مسابقات بین المللی در برابر خبرنگاران و اصحاب رسانه به ارائه آمارها و گزارشاتی پیرامون این دوره و دوره های قبل پرداختند.

سینا منصوری، مدیر اجرایی مسابقات برنامه نویسی بیان، در مورد حال و هوای این روزهای برگزار کنندگان اظهار کرد: روزهای سختی را پشت سر می گذاریم، اما بر خود می بالیم که آرمان هایمان در حال تحقق است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این مسابقات در سال ۹۰ با حضور ۲ هزار و ۱۰۰ شرکت کننده داخلی ما را شگفت زده کرد، افزود: به همین خاطر دور دوم مسابقات در سال های ۹۱ و ۹۲ را به صورت بین المللی و با حضور ۴ هزار و ۹۱۰ نفر شرکت کننده برپا کردیم که از این تعداد ۳ هزار و ۱۸۲ نفر خارجی و یک هزار و ۷۲۸ نفر ایرانی بودند.

منصوری اضافه کرد: استقبال بین المللی از دور دوم نیز فراتر از برآوردهای ما بود و اینکه نمایندگانی از ۵۴ کشور دنیا در این مسابقات حضور داشته باشند و به ایران و سطح علمی اش اعتماد نمایند، برای ما شگفت انگیز بود.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

مدیر اجرایی سومین دوره مسابقات بین المللی بیان در مورد دوره جاری، اعلام کرد: ۱۰ هزار و ۲۶۶ شرکت کننده از ۱۰۳ کشور دنیا از ابتدا در این مسابقات حضور داشتند که از این تعداد ۵ هزار و ۸۳۹ نفر خارجی و ۴ هزار و ۴۲۷ نفر ایرانی، حاضرین در دوره سوم را تشکیل می دادند.

وی در مورد اعتبار جهانی این مسابقات تاکید کرد: این مسابقات به خاطر سطح بالای علمی که دارد، توسط سایت المپیاد جهانی کامپیوتر به تمامی المپیادی ها توصیه شده.

سینا منصوری خاطر نشان کرد که مسابقات برنامه نویسی بین المللی بیان توانسته است تا بدین جای کار در چند حوزه تاثیر گذار باشد که حوزه اول به برنامه نویسان حرفه ای مربوط می شود و همین موضوع سبب گردیده ما حساسیت خاصی بر سطح برگزاری داشته باشیم.

مدیر اجرایی سومین دوره مسابقات بین المللی بیان افرود: تاثیر دوم بر شرکت های خصوصی فعال ICT در کشور بوده است که آماده اند از برنامه نویسان این مسابقات خدمات را دریافت نمایند.

او معتقد است دید کشورهای دیگر نسبت به ایران برای مسئولان برگزاری بسیار مهم بوده و در این باره گفت: ما توانسته ایم با فیلمی که از زندگی اجتماعی موجود در کشورمان تهیه نمودیم و برای شرکت کنندگان خارجی به صورت فیزیکی ارسال کردیم، ایران هراسی موجود در بین برخی از آنها و کشورهایشان را کم کرده یا از بین ببریم.

منصوری تصریح کرد: شرکت بیان در طی این چند سال به کیفیت مطلوبی در سطح برگزاری این مسابقات رسیده است و به همین خاطر مراسم افتتاحیه و اختتامیه که در سال ۹۰ در محل شرکت برگزار شد، در این دوره، به هتل آزادی تهران منتقل گردیده و امسال جشن اختتامه را نیز در برج میلاد تهران برگزار خواهیم کرد.

به گفته مدیر اجرایی مسابقات بین المللی بیان، نفرات اول تا سوم به ترتیب سه، دو و یک سکه بهار آزادی به همراه مدال و صنایع دستی ایرانی را دریافت خواهند کرد. همچنین در بخش داخلی نیز به سه شرکت کننده برتر هر استان به اضافه ۲۵ شرکت کننده برتر پسر و ۲۵ شرکت کننده برتر دختر کشور برای ایجاد انگیزه، هدایایی اهدا می گردد.

وی اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که این مسابقات با داشتن جوایز عادی چنین آمار عجیب و غریبی را به خود اختصاص داده و این یعنی هدف جایزه نیست و حرفه ای گری و رقابت علمی سطح بالا جزو اهداف شرکت کنندگان است.

منصوری گفت: ژاپن، روسیه، چین، اکراین، لهستان، بلاروس، کانادا، ارمنستان، برزیل و ایران جزو ده کشور برتر سومین دوره مسابقات بوده اند که ۲۰ شرکت کننده برگزیده خارجی چهارشنبه وارد ایران می شوند و تا یکشنبه در کشور حضور می یابند.

این مسئول برگزاری بارها به صراحت بیان کرد که مسابقات به صورت مستقل و بدون اسپانسر برگزار می گردند.

بهنام خلقی، مدیر فنی مسابقات نیز در مورد تحصیلات برترین ها گفت: ۴۳ درصد دبیرستانی، ۳۰ درصد با مدرک کارشناسی، ۲۰ درصد با کارشناسی ارشد، ۳ درصد با مدرک دکترا و ۴ درصد کاردانی و باقی مدارک در سومین دوره مسابقات بین المللی برنامه نویسی بیان شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: درصد بالای دبیرستانی ها به خاطر این است که اکثرا المپیادی اند و در بین آنها رتبه های برتر نیز دیده می شود.

مدیر فنی مسابقات بین المللی بیان گفت: سطح سوالات مسابقه مشابه گوگل، فیسبوک، تاپ کدر و المپیاد جهانی است. سوالات الگوریتمی هستند و درک آنها نیز دشواری های خاص خودش را دارد.

به گفته این مسئول، شرکت کننده ها پس از درک سوال و حل آن با استفاده از الگوریتم، باید برنامه ای بنویسند که در برابر ورودی های مجاز، خروجی های درست را منتشر کند.

خلقی اظهار کرد: مسابقات ما برعکس روند متداول چنین رویدادهایی در دنیا، تنها شامل نخبگان نمی گردد و افراد تازه کار نیز در آن حضور دارند که این باعث ترویج برنامه نویسی می گردد.

وی افزود: زمان مسابقات بین ۳ تا ۴ ساعت است و به ندرت به ۵ ساعت می رسد. سرعت در مسابقات بالاست و خیلی از برنامه نویسان حرفه ای در ۲ تا ۳ دقیقه سوالات اولیه را به درستی حل می کنند. قضاوت روی پاسخ سوالات نیز توسط کامپیوتر انجام می پذیرد.

لازم به ذکر است مرحله پایانی سومین دوره مسابقات بین المللی بیان، روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ۹۴ با حضور برترین های دور قبل در هتل آزادی تهران برگزار می شود.