منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

راهنمای git – قسمت اول

اول اینکه باز هم سلام البته بعد از یک سال و دوم این که خیلی دنبال یه مقاله فارسی گشتم ولی چیز درست حسابی پیدا نکردم! برا همین تصمیم گرفتم انگلیسی ها رو بخونم و تا جایی که می تونم داکیومنت کنم. پس بفرما:

گیت یک نرم افزار کنترل ورژن متن باز است که توسط لینوس تراوالدز برای طراحی کرنل لینوکس ساخته شد.این برنامه به طراحان قابلیت آن را می دهد که به طور گروهی یا فردی به انجام پروژه بپردازند. این برنامه تحت خط فرمان اجرا می شود و تاکنون چندین برنامه ی گرافیکی هم برای اون نوشته شده.

تا قبل از استفاده از برنامه های کنترل ورژن حتما مثل من از فولدر های درون پرژه بک آپ می گرفتید. ولی با گیت این مشکل به راحتی حل میشه! کافیه شما بعد از انجام هر کاری به گیت بگید که تغییرات انجام شده رو ذخیره کنه! مثلا هر بار که یه ماژول نوشتید یا یه قابلیت جدیدی رو اضافه کردین این کار رو انجام میدین.

قبل از ادامه دادن برای دانلود برنامه به git-scm مراجعه کنید. یه کتاب خیلی خوب هم هست که در اینجا می تونید بخونیتش.
برای نصب هم می تونید از پکیج لیست هاتون git-core رو نصب کنید.
برای تعریف پروژه با خط فرمان به پوشه ی پروژه برین و دستور زیر رو بزنین:
git init

با این دستور یه دایرکتور .git توی پروژه میسازه و اطلاعات پروژه رو توی اون نگه میداره.
توی خط فرمان دستور های زیر رو بزنید:
git config --global user.name \"YOUR NAME\"
git config --global user.email \"YOUR EMAIL ADDRESS\"
git config --global core.editor vim

خط اول و دوم که مشخصاتتون رو وارد می کنین و خط سوم هم ادیتور مورد علاقتون رو میذارین که فایل ها پیش فرض با این ادیت بشه. –global هم برای تمام پروژه های سیستم اعمال می کنه. این کار رو کردیم تا وقتی ورژنی رو ثبت می کنین به نام و ایمیل خودتون ثبت بشه.
حالا می تونین فایل های پروژه رو به مخزن با دستور زیر اضافه کنین:
git add .

وقتی فولدر یا فایلی رو در پروژه ساختین باید اون رو به مخزن اضافه کنین! نقطه ای که در آخر خط نوشتیم به این معنیه که تموم فایل های توی دایرکتوری رو به مخزن اضافه کنه. اصطلاحا اون ها رو track می کنه.
خوب حالا یه دستور در git هست به نام commit ! با commit شما تمام کار هایی رو که انجام دادین رو ثبت می کنین. به طور مثال وقتی یه قابلیت اضافه کردیم یه کامیت میزنیم و بعد کار بعدی رو انجام میدیم!‌با این کار اگه در هنگام ادامه دادن پروژه فایل ها خراب شدند به راحتی می تونیم برگردیم به حالتی که کامیت کرده بودیم.
با دستور زیر می تونین کارهایی که از کامیت قبلی تا الآن انجام دادین رو مشاهده کنین:
git status
با دستور زیر هم یه کامیت جدید میسازین:
commit -a
-a باعث میشه همه ی فایل هایی که track کرده بوده رو چک کنه ببینه چه اتفاقی براشون افتاده . دقت کنین که فایل هایی که جدید ساختین رو باید دستی با دستور add به مخزن اضافه کنین. بعد از زدن دستور بالا یه کامنت برای عمل انجام شده میذارین و از ادیتور خارج میشین.
دستور log هم تمام کامیت های ثبت شده رو لیست می کند:
git log
هر کامیتی که ثبت می کنین یه کد چند رقمی بزرگ میده که نشون دهنده ی آی دی کامیت هست! وقتی می خواهیم سیستم رو به وقتی که کامیتی رو ثبت کرده بودیم برگردونیم باید این آی دی رو در git checkout وارد کنیم:
git reset --hard COMMIT ID
\"\"
درسته که آی دی کامیت خیلی بزرگ هست ولی چون اصل کار چند رقم اول هست برای راحتی کار چند رقم اول رو هم می تونید وارد کنید.

در قسمت بعدی کمی از branch و کار با remote repository خواهم نوشت



برچسب ها : , ,