منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

راه‌اندازی دوباره برنامه جهانی گنو برای مدارس

پروژه گنو اعلام کرد برنامه جهانی خود برای تشویق به کارگیری نرم‌افزار آزاد در موسسات آموزشی را بار دیگر به راه انداخته است.

تیم تازه تشکیل شده آموزش گنو (GNU Education Team) را خانم دورا اسکیلیپوتی معلم و  مبلغ ایتالیایی نرم‌افزار آزاد رهبری می‌کند.

هدف این برنامه این است که با مشارکت داوطلبان، اهداف زیر را تحقق بخشد:

  • معرفی تجربه‌های موفق بکارگیری و آموزش نرم‌افزار آزاد در موسسات آموزشیِ گوشه و کنار جهان
  • نمایش نمونه‌های عملی استفاده موسسات آموزشی از نرم‌افزار آزاد برای بهتر کردن فرایند یادگیری و تدریس
  • انتشار مقالات در باره جنبه‌های مختلف این موضوع
  • وارد شدن به یک گفتگوی ادامه‌دار با معلمان، دانش‌آموزان و مدیران مدارس برای آگاهی از مشکلات و ارائه پشتیبانی
  • برقراری ارتباط با دیگر گروههای فعال در زمینه توسعه استفاده از نرم‌افزار آزاد در مدارس

\"\"

گنو و سازمان حامی آن یعنی بنیاد نرم‌افزار آزاد تاکید دارند که اصول بنیادین نرم‌افزار آزاد باید پیش شرط کار همه مدارس و موسساتی که از رایانه استفاده می‌کنند باشد:

موسسات آموزشی در هم سطوح باید از نرم‌افزار آزاد استفاده کنند و آن را یاد بدهند زیرا نرم‌افزار آزاد تنها گونه‌ای از نرم‌افزار است که به آنها اجازه می‌دهد رسالت اساسی خود را انجام دهند: یعنی انتشار دانش بشری و تبدیل کردن دانش‌آموزان به اعضای خوب جامعه. کد منبع و روشهای نرم‌افزار آزاد بخشی از دانش بشری هستند. در سوی دیگر، نرم‌افزار انحصاری قرار دارد که دانش آن محرمانه و محدود کننده است، و این در تضاد با اهداف موسسات آموزشی قرار دارد. نرم‌افزار آزاد حامی آموزش و نرم‌افزار انحصاری مانع آن است.

خانم اسکیلیپوتی در مقاله‌ای  می‌نویسد:

به عنوان معلم و مبلغ نرم‌افزار آزاد،همواره احساس کرده‌ام پروژه گنو باید به موضوع مدارس به طور تخصصی و عمیق بپردازد، زیرا در حوزه آموزش است که می‌توان بهترین و حاصلخیزترین بستر را برای رشد مبانی اخلاقی نرم افزار آزاد و ساختن جامعه‌ای بهتر یافت.

 وی همچنین در مقاله‌اش به چند تجربه موفق اشاره می‌کند، از جمله در شهر کرالا در هند که دولت بیش از ۲۶۰۰ مدرسه دولتی را به نرم‌افزار آزاد مهاجرت داده ‌است.

تیم آموزش گنو به دنبال افراد داوطلب و همچنین کسانی است که اطلاعات و نمونه‌هایی از بکارگیری نرم‌افزار آزاد در مدارس دارند. برای تماس با این تیم به نشانی [email protected] ایمیل بفرستید.

برای اطلاع بیشتر خواندن این مقاله ریجارد استالمن به همه علاقه‌مندان مباحث آموزشی گنو توصیه می شود:

چرا مدارس باید منحصرا از نرم‌افزار آزاد استفاده کنند (ترجمه فارسی)

 

 



برچسب ها : , ,