منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

راه اندازی سرور دانلود ویندوزی در خانه

سلام . برای خودم بار ها پیش اومده که برای دانلود برنامه ها و … مجبور شدم سیستم اصلی و یا لپ تاپ رو برای مدت زمان زیادی روشن بزارم و یا این که برای کاهش هزینه ها از دانلود شبانه استفاده کنم . برای همین به این فکر افتادم که چرا از یک سیستم قدیمی جهت دانلود فایل های حجیم که مدت زمان زیادی طول میکشه استفاده نکنم ؟!! اگر واقع بین باشیم می تونیم به این نتیجه برسیم که برای دانلود شبانه نیازی نیست تا سیستم اصلی با کلی سخت افزار اضافه روشن باشه ! منظورم از سخت افزار اضافه کارت گرافیک و هارد و یا حتی dvd rom یا حتی cpu شما هست ! چرا که برای پیاده سازی این سناریو یعنی دانلود , میشه از خیلی از این سخت افزارها فاکتور گرفت .

سر فصل ها :

۰- انتخاب سیستم عاملی مناسب جهت سرور

۱- روشن شدن خودکار سرور در ساعتی خاص

۲- دانلود خودکار پس از روشن شدن سرور

۳- خاموش شدن خودکار پس از پایان دانلود

۴- ارتباط با سرور از طریق RDP

۵- دریافت فایل های دانلود شده در سرور توسط IIS

۶- مانیتور دمای سخت افزار سرور

۷- معایب و محاسن
۱- انتخاب سیستم عاملی مناسب جهت سرور :

سیستمی که من استفاده می کنم به شدت قدیمی هست طوری که فقط می تونم از نسخه های سبک گنو/لینوکس و ویندوز xp و حتی پایین تر استفاده کنم ! برای همین در این جا ویندوز سرور ۲۰۰۳ رو انتخاب می کنم . می تونستم از یک نسخه ی سبک گنو/لینوکسی استفاده کنم اما چون هدف از ایجاد این سرور فقط دانلود است , استفاده از ویندوز سرور خواسته ی ما رو راحت تر و سریع تر براورده می کنه .

برای دانلود نسخه ی cd ویندوز سرور ۲۰۰۳ می تونید از لینک زیر استفاده کنید . ( md5 فایل iso دانلودی خودتون رو حتما با md5 ای که در سایت زیر قرار گرفته مقایسه کنید )
http://www.digiboy.ir/?p=940

نکته : من قرار است این سیستم دسکتاپ رو به سرور تبدیل کنم پس در اولین مرحله کارت گرافیک این سیستم رو باز می کنم و به جاش یک رم ۵۱۲ اضافه می کنم . همچنین قطعاتی که احتیاجی بهشون ندارم رو باز می کنم مثل فلاپی درایو و یا قسمت usb جلوی سیستم و یک فن اضافی برای جریان هوا در پشت کیس قرار میدم .

۱- روشن شدن خودکار سرور در ساعتی خاص :

برای این منظور باید از تنظیمات بایوس سیستم و از قسمت power قسمت روشن شدن خودکار رو فعال کنیم . طبیعتا محیط کاری بایوس در مادربورد های مختلف با هم متفاوت است اما روند کار به همین صورت است .

۴۸۸۶۰۵۴۱۳۸۶۹۱۶۴۹۳۴۸

۲- دانلود خودکار پس از روشن شدن سرور :
همون طور که می دونید برای این منظور از برنامه ی IDM استفاده می کنیم و برای این که پس از روشن شدن سیستم دانلود شروع بشه به قسمت Scheduler می ریم و در صفحه ی Main download queue تیک عبارت start download on IDM startup رو می زنیم .نکته : اگه قرار هست سرور در ساعت ۲ شب روشن بشه , من می تونم تیک Start download at رو بزارم و ساعت شروع رو برای ۲ و ۵ دقیقه تنظیم کنم .نکته : قرار است که سیستم به صورت خودکار وارد محیط کاربری بشه و دانلود رو شروع کنه ! این در حالیه که اگه یوزر administrator یا هر یوزری که قرار است از اون استفاده کنید پسورد داشته باشه , باید یک نفر پسورد رو وارد کنه ! هم چنین حتی اگه یوزر administrator پسورد هم نداشته باشه , باز سیستم به صورت خودکار به محیط کاربری لاگین نمی کنه پس لازمه که چنتا پالیسی لوکال رو دستکاری کنیم .
ابتدا پسورد یوزر administrator رو remove می کنیم . برای این کار روی My Computer راست کلیک کرده و سپس گزینه ی manage رو انتخاب می کنیم . در پنجره ی Computer Management از سمت چپ روی Local Users and Groups و سپس روی Users کلیک می کنیم . حالا از سمت راست روی یوزر administrator راست کلیک می کنیم و گزینه ی اول یعنی set password رو انتخاب می کنیم .
در پنجره ی set password for administrator از شما می خواهد تا پسورد رو وارد کنید , پسوردی در نظر نگیرید و روی ok کلیک کنید تا پیغامی مبنی بر the password has beeen set دریافت کنید .
۶۴۹۱۷۹۹۹۶۷۹۱۱۲۳۷۳۵۳
اما برای این که یوزر به صورت خودکار و بدون پسورد در سیستم لاگین بشه به این شکل عمل می کنیم :
start > run > control userpasswords2

در پنجره ی باز شده یعنی user accounts تیک عبارت users musts enter a user name and password to use this computer رو بر می داریم و سپس روی ok کلیک می کنیم .

 

۸۹۳۰۲۲۹۰۱۵۰۵۴۰۷۸۶۶۵

۳- خاموش شدن خودکار پس از پایان دانلود :
همان طور که می دونید , برنامه ی IDM یک قسمت داره به نام turn off computer when done که باعث می شه پس از تموم شدن دانلود سیستم به صورت خودکار خاموش بشه اما این قسمت ممکنه در ویندوز سرور کار نکنه و خروجی اروری مبنی بر مطمین بودن برای ما چاپ کنه پس برای این منظور کافیست مقدار مدتی که سیستم قرار است روشن بمونه رو محاسبه کنیم .

به عنوان مثل سرور ساعت ۲ روشن شده و قرار است ساعت ۷ خاموش شود . پس ۵ ساعت قراره که سرور روشن باشه یعنی در کل ۱۸۶۰۰ ثانیه قراره که سرور روشن باشه ( من ۱۰ دقیقه جهت محکم کاری اضافه کردم یعنی سرور ۷ و ۱۰ دقیقه صبح خاموش میشه ) . پس در نتیجه به این صورت عمل می کنیم :
shutdown -s -t 18600 -f

حالا برای این که این دستور هر بار اجرا بشه کافیه یک فایل متنی با فرمت bat در داخل پوشه ی startup درست کنیم و دستور بالا رو داخلش ذخیره کنیم . در آخر در برنامه ی IDM از پنجره ی main download queue قسمت Stop download at رو فعال و به عنوان مثال اون رو روی ۷ صبح تنظیم کنیم . به این ترتیب دانلود سایت ۷ صبح قطع شده و ۱۰ دقیقه بعد سیستم خاموش میشه

 

۴- ارتباط با سرور از طریق RDP :
یکی از قسمت های مهم این مرحله است چرا که قرار نیست به این سرور موس و کیبورد و حتی مانیتور متصل باشه , برای همین باید به صورت ریموت به صفحه ی دسکتاپ دسترسی پیدا کنیم و برای این منظور از پروتکل rdp استفاده می کنیم . برای فعال کردن این پروتکل کافیست روی My computer راست کلیک کنید و گزینه ی Properties را انتخاب کنید .

در پنجره ی System Properties به سربرگ Remote برید و تیک گزینه ی Enable Remote Desktop on this computer رو بزنید . حالا باید یوزر administrator یا هر یوزری که دارید استفاده می کنید رو عضو گروه rdp کنید . پس برای این منظور از همون سربرگ روی قسمت select remote users و سپس بر روی add کلیک کنید .

داخل کادر Enter the object names to select نام یوزری که قرار هست عضو rdp بشه رو بنویسید . مثلا administrator و سپس روی گزینه ی check names کلیک کنید .

۲۲۶۸۳۵۴۴۴۹۶۸۷۸۶۹۴۷۴
در مرحله ی بعد باید سرویس rdp و یا پورت ۳۳۸۹ رو داخل فایروال پیش فرض ویندوز add کنیم . برای این منظور به آدرس زیر می ریم :

start > Control Panel > Windows Firewall

اگر دیدید که فایروال خاموش است اون رو روشن کنید و سپس به سربرگ exceptions برید . حال تیک remote desktop رو بزنید و در نهایت روی ok کلیک کنید .

نکته : گفتیم که برای سرور ( یوزر administrator ) پسوردی در نظر نگرفتیم , پس به صورت پیش فرض نمی تونیم با یک یوزر بدون پسورد داخل rdp لاگین کنیم .

۵۷۳۶۷۷۱۱۶۰۰۶۵۲۲۲۶۴۱

پس باید یک پالیسی رو تغییر بدیم . برای این منظور :
start > run > secpol.msc > Security Settings > Local Policy > security Options

 

حالا از قسمت سمت راست عبارت accounts: Limit local account use of blank passwords to console logon only را پیدا کنید . مقدار پیش فرض این پالیسی enabled می باشد پس آن را disabled کنید تا بتونید بدون پسورد از طریق rdp لاگین کنید .
۲۹۶۴۴۹۴۷۴۵۲۲۲۵۷۹۶۸۰

۵- دریافت فایل های دانلود شده در سرور توسط IIS :

برای این که فایل های خودمون رو بتونیم از سرور دریافت کنیم , از IIS به عنوان وب سرور استفاده می کنیم و فایل های خودمون رو از سرور ( به صورت لوکال ) دانلود می کنیم . برای نصب IIS :
start > administrative tools > manage your server

در پنجره ی باز شده روی add or remove role کلیک می کنیم تا وارد صفحه ی Configure your server wizard بشیم . در مرحله ی بعد next می کنیم و گزینه ی Application server IIS, ASP.NET را انتخاب و روی next کلیک می کنیم .
در مرحله ی بعد از قسمت Application server options تیک عبارت FrontPage server extensions را زده و next می کنیم و صبر می کنیم تا مراحل نصب تموم بشه
در آخر اگر آی پی آدرس سرور رو درون مرورگر باز کنید , خواهید دید که iis فعال و آماده است .
۵۰۶۹۹۷۵۸۸۲۹۵۱۶۲۳۰۲۷

نکته : به صورت پیش فرض نمیشه داخل دایرکتوری ها را در IIS مشاهده کرد . در واقع Directory Browsing غیر فعال است . برای درست کردن این مورد :
start > administrative tools > IIS manager

 

حالا از پنجره ی باز شده مسیر زیر رو دنیال کنید :
web sites > default web site

 

و روی آن راست کلیک کرده و properties را بزنید . در پنجره ی default web site properties به سر برگ home directory برید و تیک عبارت Directory Browsing رو بزنید .
۳۵۷۶۴۵۱۱۳۲۹۰۰۱۷۳۷۵۲

نکته : از اون جایی که این سیستم رو به سرور متصل کردیم و قرار است از طریق rdp و iis با سرور در تماس باشیم , پس لازم است که یک آدرس آی پی static به سرور اختصال بدیم . این کار رو می تونیم از تنظیمات خود ویندوز انجام بدیم و یک آی پی ثابت برای سرور در نظر بگیریم و یا این که از قسمت DHCP روتر خودمون , یک آی پی static برای سرور در نظر بگیریم .
۶- مانیتور دمای سخت افزار سرور :
یکی از موارد مهم چک کردن دمای سخت افزار سرور است مخصوصا اگر قراره سرور رو در محیطی دور از دسترس نگهداری کنیم . پس برای این منظور از برنامه ی CPUID HWMonitor Pro استفاده می کنیم . می تونیم با استفاده از rdp و اجرای این برنامه در سرور , دمای سخت افزار رو نگاه کنیم و یا این که از قابلیت دسترسی ریموت به برنامه استفاده کنیم . برای این کار کافیست از قسمت Network روی Listening Mode کلیک کنیم . حال کافیست از سیستم خودمون با استفاده از همین برنامه به سرور متصل بشیم . فقط توجه داشته باشید که برنامه در فایروال پیش فرض سرور ( یا کلا هر فایروال دیگه ای که استفاده می کنید ) add باشه .
۲۸۳۲۲۴۶۳۸۰۱۷۵۳۷۲۲۹۱
۷- معایب و محاسن :
۱- سر و صدای زیاد
۲- مصرف برق بالا
۳- ابعاد کیس
۴- تولید گرما
۵- امنیت پایین ( استفاده از ویندوزی منسوخ شده و فاقد پسورد بودن یوزر administrator  )
۶- درگیر نکردن لپ تاپ و PC جهت دانلود !
حرف آخر :در اول مقاله هم گفتم که میشد همین روند رو با گنو/لینوکس پیاده سازی کرد اما با توجه به سخت افزار و هدفی که داشتیم از ویندوز سرور استفاده کردیم . البته واقعا نباید ۲ مورد سر و صدای زیاد و تولید گرمای سیستم رو نادیده گرفت ! به خصوص وقتی که می تونیم همین سرور دانلود رو با استفاده از Raspberry PI داشته باشیم اون هم بدون هیچ سر و صدا و فنی / بدون هیچ گرمایی و مصرف ناچیز برق !
نویسنده : E2MA3N
منبع : OS Learn
هر گونه نظر و انتقاد رو در قالب نظر با من در میون بزارید .



برچسب ها :