منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

رمزنگاری فایل با GPG

گاهی اوقات نیاز دارید تا اطلاعات حساس را برای شخصی ارسال نمایید؛ که این فکر مدام در ذهنتان تکرار می‌شود که «هی، اطلاعات به این خوبی رو توی این فایل گذاشتم؛ به چه صورت از آن مراقبت کنم؟» جواب ساده است. راه‌های زیادی برای محافظت از اسرار شما و یا رمزنگاری فایل‌ها وجود دارند که برای چنین واقعی ایجادشده‌اند. و راه‌های زیاد دیگری نیز وجود دارد که چگونه فایل خود را رمزنگاری‌شده ارسال کنید. راه بسیار خوبی که پیشنهاد می‌کنم حتماً از آن استفاده کنید راه‌حلی است با استفاده از برنامه‌های آزاد.

images.duckduckgo.com

این برنامه آزاد، GPG نام دارد. GPG یا همان GNU Privacy Guard GnuPG برنامه‌ای است که با ایجاد یک کلید برای اطلاعات و فایل شما آن را در برابر دید دیگران محفوظ می‌دارد. بعدازاین کار باید چند کار ساده را انجام دهید. برای درک بیشتر موضوع با ما همراه باشید.

1- فایل خود را به یک ftp یا وب سرور امن محافظت‌شده بانام کاربر و گذرواژه بارگذاری کنید.
2- برای امنیت بیشتر می‌توانید در قسمت تنظیمات دیوار آتش/IP؛ مشخص کنید که یک IP خاص فقط به فایل دسترسی داشته باشد!
3- فایل را به‌صورت ضمیمه ارسال کنید.
4- پیام را با برنامه‌های رمزنگاری‌شده ارسال کنید.
5- یک فایل Torrent ایجاد کنید و شبکه‌ای Torrent محلی به اشتراک بگزارید. (مناسب برای فایل‌های بزرگ)

GnuPG or GPG چیست؟
GnuPG، برنامه‌ای رمزنگاری ترکیبی (هیبرید) است که در آن با استفاده از رمزنگاری متقارن و کلید عمومی به رمزگذاری فایل می‌پردازد در این روش سرعت و دقت بیشتری در رمزنگاری خواهیم داشت. فردی که اطلاعات را رمزنگاری و ارسال می‌کند می‌تواند اطلاعت را برای یک نشست رمزنگاری کند که فقط یک‌بار قابل‌دسترس باشد. GnuPG ویژگی‌های خود را از OpenPGP به ارث برده است. از کلیدهای تولیدشده می‌توان برای امضای دیجیتال در پیام برای احراز هویت فرد ارسال‌کننده نیز بهره برد. ردوبدل کردن کلیدها را می‌توان از روش‌های مختلفی انجام داد مانند خدمتگزاران کلیدهای اینترنتی. بااین‌حال باید مواظب باشید که روش امنی را انتخاب نمایید.
برنامه‌هایی مانند Kmail و حتی Thunderbird با بخری افزوده‌ها قادر به رمزگذاری با این روش هستند که فرایند بسیار ساده‌تر خواهند داشت بااین‌حال با استفاده از روش زیر نیز می‌توان پیام‌ها و فایل‌های رمزگذاری شده خود را ارسال کنید.

GPG، را می‌توان در سیستم‌عامل‌های زیر نصب کرد:

  • ویندوز XP، Seven, 8, 8.1, Vista
  • مک OS x
  • اندرونید
  • BSD ها
  • Solaris, SunOS

رمزنگاری فایل در لینوکس:

برای رمزنگاری فایل دستور زیر را اجرا کنید:

root@kali:~# gpg -c secretfilename

در اینجا secretfilename نام فایل شماست مثلاً secretfilename.txt:

root@kali:~# gpg -c secretfilename.txt

بعدازآن از شما درخواست گذرواژه خواهد شد. با وررود گذرواژه فایلی با پسوند pgp ایجاد می‌شود. فایل ایجادشده نهایتاً secretfile.txt.gpg  خواهد بود، توجه لازم را در هنگام نوشتن گذرواژه داشته باشید زیرا که اگر گذرواژه را فراموش کنید به‌هیچ‌وجه (شاید به‌سختی این کار انجام شود!) قادر به بازیابی فایل نخواهید بود.
درنهایت هر وقت که بخواهید آن را از حالت رمزگذاری شده خارج کنید می‌توانید دستور زیر را اجرا نمایید.

 

gpg secretfile.txt.gpg

که به‌صورت زیر هم قابل‌استفاده است:

gpg secretfilename.txt.gpg –o secretfilename.txt

در ضمن امنیت این نوع رمزنگاری به‌شدت بالاتر از رمزنگاری در فایل‌های آرشیو می‌باشد بنابراین استفاده از GPG تضمین‌شده‌تر خواهد بود.
استفاده قانونی یا غیرقانونی از این آموزش بر عهده شما است؛ مطلب ذکرشده برای کسانی است مه قصد دارند از آن قانونی استفاده کنند بااین‌حال همیشه نیاز به ارسال فایل‌های حساس به‌صورت رمزنگاری‌شده برای اکثر افراد وجود داشته است که می‌توانند با این آموزش پیغام‌های خود را امن‌تر ارسال کنند.

موفق باشید :)

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , ,