منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

رونمائی از مجوز سخت افزاری توسط بنیاد نرم افزار آزاد

\"RYF\"آزادی نرم‌افزار تنها در مورد نرم‌افزار نیست، بلکه سخت‌افزار رو هم شامل می‌شه. بنیاد نرم‌افزارهای آزاد با صدور و انتشار گواهی‌نامه‌ای در زمینه سخت‌افزارهای کامپیوتری تحت عنوان «احترام به آزادیِ شما» یا به اختصار RYF شرکت‌های سخت‌افزاری را به تولید و انتشار سخت‌افزار آزاد و احترام بیشتر به حق مشتری تشویق می‌کند.

به‌نظر بنیاد نرم‌افزار آزاد، سخت‌افزار آزاد و یا رایگان باید به‌گونه‌ای باشد که باعث  ساده‌تر شدنِ زندگی برای کاربر شود؛ به‌این‌صورت که به کاربر اطمینان خاطر دهد که هیچ‌گونه عملیات جاسوسی بر روی سیستم او انجام نخواهد پذیرفت و همچنین باید تمامی نیازهای کاربر از جمله دسترسی به موسیقی و فیلم را فراهم کند. سخت‌افزار آزاد/رایگان باید کاربر  را از عدم نصب درایورهای غیرآزاد مطمئن کند. وقتی که کاربر گواهی‌نامه‌ی FSF را بر روی یک سخت‌افزار می‌بیند، بی‌درنگ از امکان نصب و سالم کارکردن توزیع‌های گنو/لینوکس مطمئن می‌شود.

آرزوی ما داشتن کامپیوتر یا دستگاهی هست که بر روی آن کنترل کاملی داشته باشیم، بدانیم که مورد جاسوسی یا ردیابی قرار نگرفته‌ایم، هر نرم‌افزاری را بدون درخواست اجازه اجرا کنیم، و بتونیم آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و نگران مدیریت محدودیت‌های دیجیتال (DRM) نشویم…..

در تاریخ نهم اکتبر سال جاری (۲۰۱۲) بنیاد نرم‌افزار آزاد اولین محصول سخت‌افزاری تحت مجوز RYF را عرضه کرد. ان محصول پرینتر سه بعدی LulzBot AO-100  هست که توسط شرکت Aleph Objects تولید شده است.

\"LulzBot

برای کمک به بنیاد نرم‌افزار آزاد به‌منظور پیشرفت و همه‌گیر شدنِ این مجوز می‌تونید:

  • کمک مالی کنید و یا به‌عنوان یک عضو به آن بپیوندید.
  • محصولاتی که تحت مجوز RYF منتشر شده‌اند زا بفروشید و یا دیگران را به فروش آن ترغیب کنید.
  • در پشتیبانان نرم‌افزار آزاد برای اطلاع از انتشار محصولات جدبد تحت این مجوز مشترک شوید.
  • بنیاد نرم‌افزار آزاد را از سخت‌افزارهایی که ممکن است نامزد خوبی برای دریافت مجوز RYF باشند مطلع کنید.
  • با شرکت‌هایی که سیستم‌عامل‌های آزاد بر روی آنها به خوبی اجرا می‌شود و یا شرکت‌هایی که محصولاتشان بر روی نرم‌افزارهای آزاد سوار است تماس بگیرید و آنها را از مجوز RYF بنیاد نرم‌افزار آزاد مطلع کنید.

 



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,