منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سرمایه گذاری در بازار بورس – تجربیات من

نکته مهم: شاید متن زیر خیلی طولانی شده باشه، ولی به نظر من می تونه خیلی مفید باشه، پس اگر حال داشتید حتما بخونید.

ده روز پیش یک پست در مورد پولدار شدن تصاعدی گذاشتم، اونجا نوشتم که اگر من یک میلیون تومان داشته باشم و بتونم هرماه ۱۰٪  به سرمایه ماه قبلم اضافه کنم در مدت ۱۰ سال یک میلیون من تبدیل میشه به ۹۲ میلیارد     !      WoooooooW

خوب این ایده وقتی به ذهنم رسید که واقعا تونستم روی یک میلیون تومان در یک ماه صد هزارتومان سود کنم، پس من حساب کردم که اگر هر ماه بتونم این کارو تکرار کنم ۱۰ ساله دیگه چقدر پول دارم؟

بعد از چند روز کلنجار رفتن با خودم تصمیم گرفتم که این نوع معامله و پول درآوردن رو بذارم کنار. از نظر سرمایه گذاری در بورس با بورس بازی خیلی متفاوته، چیزی که من رو اذیت می کرد ماهیت بورس بازی بود و نه سرمایه گذاری در بورس. برای اینکه دلایلم رو توضیح بدم اول می خوام کمی در مورد خود بورس، نحوه سرمایه گذاری و … توضیح بدم.

هدف اصلی بورس  جمع کردن پول در حجم های مختلف از افراد مختلف برای یک کار تولیدی مفید و امکان تقسیم و کم کردن ریسک در سرمایه گذاری هست. به خودی خود این قضیه خیلی مفیده، پول های خورد وارد بازار تولید میشه،نقدینگی پایین میاد به طبعش شغل ایجاد میشه ، تورم میاد پایین و به طبع همه این ها کلی اتفاق مثبت دیگه می افتد و شاید اتفاق مهمش سود خوب اون در صورت سرمایه گذاری درست هست. ( هیچ بانکی یک میلیون تومن من رو در عرض یک ماه نمی تونست تبدیل به یک میلیون و صد هزار تومان کنه )
خوب اینهمه چیز خوب، پس چرا سرمایه گذاری توی بورس اینقدر کمه؟ به نظرم چون اطلاعات خوب و راحتی در موردش نیست! موقعی که می خواستم شروع به سرمایه گذاری در بورس کنم واقعا نتونستم اطلاعات خوبی پیدا کنم در مورد اینکه چطور باید شروع کرد! مشکل در شروع کار هست و خیلی هم کم از ترس از دست دادن سرمایه، همین باعث میشه که خیلی پول ها به سمت خرید سرازیر بشند یا در بهترین حالت پول ها به سمت بانک رونه می شند.(بانک ها هم که دلال های بزرگ این روزگارند)

خوب من اول توضیح می دم که چطور میشه در بورس خیلی راحت سرمایه گذاری کرد، بعد در مورد اینکه چرا سرمایه گذاری در بورس خوبه، ولی بورس بازی (دلالی بورسی) خوب نیست توضیح می دم. اگر فکر کنم این پست می تونه مفید باشه برای اینکه پول ها به سمت بازار بورس رونه بشند حتما از یکسری تجربیات خودم می گم در مورد اینکه چطور سهام پور سودتری رو انتخاب کنیم و روش سرمایه گذاری کنیم.

شروع بازار بورس:

بورس در حقیقت چیزی نیست جز یک برنامه کامپیوتری که یکسری اولویت رو برای خرید و فروش رعایت می کنه، ولی بگذارید بهتر توضیح بدم.
یک سازمانی وجود داره به بانک سازمان بورس اوراق بهادار، هر شخصی که می خواد سرمایه گذاری کنه یک کد بورس دریافت می کنه و در بانک اطلاعاتی سازمان بورس همه اطلاعات شما هست، تاریخچه معاملات، دارایی های فعلی بورسی و …
نکته ای مهمه اینکه شما نمی تونید مستقیم در خود بازار بورس خرید و فروش کنید، یک واسطه ای این وسط هست به اسم شرکت کارگزاری که ناظر هست بر معاملات شما. در کل فکر می کنم حدود ۱۴ شرکت کارگزاری وجود داره، شما با یکی از این شرکت ها قرارداد می بندید، اون شرکت مشخصات شما رو به بورس اعلام می کنه و براتون کد بورسی دریافت می کنه.موقع خرید یا فروش هم این شرکت های کارگزاری هستند که در خواست خرید یا فروش شما رو در سیستم بورس ثبت می کنند.

trades

اون تابلوهای بزرگی که می بینم و قیمت رو نشون میدند دارند مظنه خرید،فروش و قیمت آخرین معامله رو نشون می دند، بعد سرمایه گذار (شما) در خواست می دید که یک سهام رو بخرید یا بفروشید. در ایام قدیم تر شما برای خرید باید وجهتون رو به حساب کارگزار واریز می کردید، بعد شماره فیش رو اعلام می کردید و پول شما می شد اعتبارتون پیش کارگزار.بعد از اون برای خرید یا فروش یک برگه پر می کردید که به کارگزار اعلام می کردید قصد دارید چه سهامی رو با چه قیمتی و چه تعدادی بخرید یا بفروشید.
کارگزار درخواست شما رو در سامانه ثبت معاملات آنلاین بورس ثبت می کرد. البته این روش هنوز هم هست و بعضی ها اینطوری معامله می کنند.
راه دیگه خرید و فروش در بورس معاملات تلفنی هست، یعنی شما یک رمز گویا دریافت می کنید، بعد با کارگزار تماس میگیرد و با اعلام اون کد (که میشه پسورد شما) درخواست خرید یا فروش یک سهام رو می دید تا کارگزار اون رو ثبت کند.
خرید حدودا ۰.۵ درصد و فروش ۱ درصد کارمزد داره که البته بخشی کارمزد است، بخشی مالیات و ….
راه بهتر:
راه حل بهتری برای خرید و فروش نوع آنلاین اون هست ، یعنی خیلی راحت اینترنتی شما درخواستتون رو ثبت می کنید و همون لحظه ارسال میشه از طرف کارگزار به بورس و خرید یا فروش خیلی راحت تر انجام میشه.

خوب این ماهیت و چگونگی کار کردن بورس بود، برای اینکه شما کد بورسی دریافت کنید اول باید بریم سراغ یک کارگزار، قرارداد ببندید و بعد از اون هم بقیه کارها رو کارگزار انجام میده.من با کارگزاری مفید کار کردم، چون از لحاظ خدمات آنلاین خیلی خوب هست ، حتی برای اندروید هم نرم افزار موبایل تریدر داره که میتونید با گوشی خرید و فروشتون رو انجام بدید. ثبت قرارداد هم خیلی راحت هست توی کارگزاری مفید، اینترنتی ثبت نام می کنید، قرارداد رو دانلود می کنید، پرینت میگیرید ، امضا می کنید و می برید یکی از دفترهاشون، در صورتی که بخواهید بصورت آنلاین خرید و فروش کنید یک امتحان ده سوالی ازتون میگیرند که سطح سوادتون در مورد بازار بورس رو بدونند، البته اصلا مهم نیست و برای من رو که اصلا صحیح نکردند.حدود یک هفته بعد تمام اطلاعات مورد نیاز برای خرید و فروش رو بهتون ایمیل می کنند ( username و password هارو ) . حالا موقع خرید و فروشه!!!

برای خرید شما می تونید حسابتون رو شارژ کنید، مثل موقعی که یک خرید اینترنتی انجام میدید، مثل موقعی که پول رو میریزید به حساب کارگزار،بعد شماره فیش اون رو ثبت می کنید یا یک حساب در بانک ملت یا سامان باز کنید، یک جوری سطح دسترسی خاص به کارگزار(مفید) میدید، موقعی که درخواست یک خرید رو میدید پول در حساب شما میمونه، ولی بلوکه میشه، در صورتی که خرید انجام شه ، اون پول از حسابتون کسر میشه، در غیر اینصورت پول بلوکه شده آزاد میشه.

فکر می کنم برای شروع بس باشه، اگر خواستید از مفید استفاده کنید سایتش هستwww.emofid.com برای ثبت نام و …

حالا بخش دوم، چرا بورس بازی رو دوست ندارم:

سرمایه گذاری در بورس واقعا مفیده، از خرید و فروش روزانه هم میشه خوب پول درآورد و یا خوب پول از دست داد، این همون دلیلی که من دوستش ندارم، وقتی من دارم پولم رو میبرم به بازار بورس ، من دارم سرمایه گذاری می کنم، ولی وقتی دارم با اون پول مدام یکسری سهام رو می خرم و یا می فروشم عملا کاری نمی کنم جز شرط بستن روی قیمت یک سهام.این دقیقا به این معنی هست که امروز من سهامی رو خریدم، فردا با قیمت بالاتری می فروشم، مسلما کسی که دیروز این سهام رو به من فروخته ناراحته و من خوشحالم که سود کردم، برعکس این حالت هم هست، این یعنی به ازای خوشحال شدن شخصی،شخص دیگه ای ناراحت میشه، در حقیقت من از سرمایه گذاری پول در نمی یارم، بلکه درصدی به پولم از جیب شخص(اشخاص) دیگه اضافه می کنم  یا یک پولی رو به این صورت از دست می دم. نکته مهم و بد این اتفاق اینکه من هیچ کار مفیدی انجام ندادم!
وقتی قیمت دلار رفت بالا یکسری پیشمون بودند که چرا دلار نخریدند، یکسری خوشحال بودند و یکسری دیگه ناراحت که چرا دلار هارو فروختند ، در بورس بازی هم دلار جای خودش رو به بورس داده

من این نوع پول درآوردن رو دوست ندارم، هرچند هم راحت هست و هم پر سود.ولی باور کنید اونقدر پولش نچسب بود که یک اصفهانی تونسته ازش بگذره.

ببخشید که کمی طولانی شد:)