منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سرویس وب آمازون پردازش گرافیکی را به ابرها برد

این روزها عبارت رایانش ابری (Cloud Computing) را در خبرهای حوزه فناوری اطلاعات،زیاد میشنویم.رایانش ابری مدلی از رایانش و محاسبات بر پایهٔ اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات(شامل سخت افزار،نرم افزار،اطلاعات و سایر منابع اشتراکی رایانشی) با به کارگیری اینترنت ارائه می‌کند.در این مدل سعی می‌شود دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و بر اساس میزان تقاضا،به گونه‌ای انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر از طریق شبکه جهانی اینترنت به کاربر تحویل داده می‌شود.

\"\"

در سال‌های اخیر شاهد ظهور و رشد سریع نسل جدید سرویس‌های اینترنتی که خدمات آنلاین متنوعی به کاربران ارائه میکنند،مانند انواع ابزارهای تسهیل کننده ذخیره‌سازی و اشتراک گذاری آنلاین فایل‌ها،ابزارهای ویرایش عکس،فیلم و صوت بصورت آنلاین و انواع  سرویس‌های دیگر بوده‌ایم.سرویس‌هایی که نیاز کاربران را در بسیاری از موارد مرتفع کرده و وابستگی به اپلیکیشن‌های دسکتاپی را کم میکنند.تمامی این ابزارها مفهوم جدیدی از محاسبات و پردازش‌های رایانه‌ای بوجود اورده‌اند که از آن به عنوان رایانش ابری یاد میشود. مزیت این روش در این است که تمامی پردازش‌ها در هنگام استفاده از این ابزارها،در سمت سرویس‌دهنده (سرور) انجام میشود و از دید کاربر مخفی است.به عنوان مثال نسخه آنلاین فتوشاپ میتواند دقیقا همان ابزارهای نسخه‌ای از فتوشاپ را که بر روی سیستم نصب میکنید،بصورت آنلاین دراختیار شما قرار دهد و هنگام استفاده از آن،منابع سیستمی رایانه شما مصرف نمی‌شود.

و اما اکنون شاهد ظهور جدی‌تر این فناوری در عرصه سخت افزارهای توزیع شده هستیم.مدلی از رایانش ابری که میتواند قدرت پردازش سخت‌افزاری را از طریق رایانش ابری و بستر اینترنت در اختیار بگذارد.همانطور که می‌دانید واحد پردازش گرافیکی (GPU) از اجزای جدایی ناپذیر هر دستگاه کامپیوتر است.کارت گرافیکی مسئول انجام تمامی پردازش‌های گرافیکی در یک کامپیوتر است.حالا تصور کنید که از طریق رایانش ابری و در ازای پرداخت مبلغی،به یک فوق پردازنده گرافیکی دسترسی داشته باشید و بتوانید انواع بازی‌ها را با بالاترین گرافیک بازی کنید.در این صورت دیگر دغدغه‌های به روز رسانی کارت گرافیک برای انجام بازی‌های جدید که از گرافیک بالایی برخوردارند را نخواهید داشت.این آرزو به حقیقت پیوسته است.

سرویس وب آمازون از راه‌اندازی نمونه سرویس جدید Cluster GPU خبر داده است.نمونه‌ای از سرویسی که میتواند قدرت پردازش گرافیکی را بر پایه رایانش ابری فراهم آورده و عملیات پیچیده گرافیکی را پردازش و رندر نموده و ان را از طریق ابر اینترنت در اختیار قرار دهد تا محدودیت‌هایی که در حال حاظر در این زمینه وجود دارد را مرتفع کند.به عبارتی دیگر این سرویس قدرت پردازشی فوق سریع خود را از طریق ابر اینترنت(رایانش ابری) در اختیار شما قرار میدهد تا بتوان پردازش‌های گرافیکی فوق سنگین  را با آن انجام داد،بدون نیاز به داشتن کارت‌گرافیک‌های گران قیمت و سریع! هیجان انگیز است نه؟این آینده اینترنت است!

در توضیح این سرویس آمده است:
مجموعه دستورالعمل‌ها و معماری حافظه این واحد‌های پردازش گرافیکی به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند گرافیک‌های پیچیده را با سرعت بالا هندل کنند.مجموعه دستورالعمل‌ها شامل دستورالعمل‌هایی برای تغییر نقاط دخل و تصرف در فضای گرافیک‌های دو و سه بعدی و انجام انواع  محاسبات پیشرفته است.این سرویس بسیاری از مشکلات را در حوزه پردازش‌های گرافیکی کامپیوتر مرتفع خواهد کرد و دست توسعه‌دهندگان بازی‌ها و نرم‌افزارهایی که نیاز به پردازش‌ و رندر کردن سنگین دارند را مرتفع خواهد نمود.

jeff barr در وبلاگ سرویس آمازون ،گفته است:

این سرویس مانند یک بولدوزر است که به نیروی اتمی تجهیز شده و ۱۰۰۰ فوت (۳۰۵ متر)عرض دارد و برای راندن آن باید به ازای هر ساعت ۲.۱۰ دلار پرداخت کنید!

هزینه راه‌اندازی GPU Cluster بسیار سنگین است.راه اندازی این سرویس به وجود زیرساخت‌های مجازی سازی متکی است.در واقع این سرویس مجموعه‌ای از ماشین‌ها هستند که انجام دادن این پردازش‌ها به آن‌ها محول شده است.

\"\"
با GPU Cluster مشتری مزایای مفیدی را برای انجام محاسبات سنگین گرافیکی در اختیار خواهد داشت.طبق گفته‌های جف،سرویس GPU cluster چیزی شبیه به سرویس Cluster Compute است و با این مشخصات:

یک جفت شتاب‌دهنده گرافیکی NVIDIA Tesla M2050 “Fremi
یک جفت از پردازنده چهار هسته‌ای اینتل نهالم X5570 33.5 ECUs
۲۲ گیگابایت حافظه RAM
۱۶۹۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
پورت اترنت با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه

هرکدام از شتاب‌دهنده‌های گرافیکی Tesla M2050 شامل ۴۴۸ هسته و ۳ گیگابایت ECC RAM هستند و به نحوی طراحی شده‌اند که توانایی دریافت کارایی با دو دقت تا سقف بیش از ۵۱۵ گیگافلاپ را دارند.
از آنجایی که هر نمونه شامل یک جفت از این پردازنده‌ها است،می‌توانید تا سقف بیش از یک تریلیون فلاپ در هر GPU Cluster در اختیارکاربر قرار دهند.با توانایی بسیار بالا در انتقال اطلاعات بصورت موازی و رندر کردن و پردازش‌ گرافیکی برنامه‌ها بصورت متناوب صورت می‌پذیرد.برای جزئیات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

این سرویس آمازون مرزهای جدیدی را به سوی رایانش ابری باز خواهد کرد.در آینده شاهد توسعه زیرساخت‌های این پردازنده‌های گرافیکی در دیتاسنترها خواهیم بود.پتانسیلی برای تجارت‌های جدید با استفاده از سیستم‌های توزیع شده و استفاده از مدل پردازش ابری و تجارت از طریق عرضه این قبیل سرویس‌ها آن به مشتریانی که خواستار کارایی بالا در عین کاهش هزینه‌های خود هستند.

پردازش ابری نوید تحولات عظیمی را در آینده میدهد.تحولاتی که تماما بر بستر اینترنت ارائه خواهند شد و نیاز به سرویس‌های اینترنت پرسرعت خواهند داشت و پر واضح است که این فناوری‌ها تنها میتواند مناسب کشورهایی باشد که از مدتها پیش به فکر توسعه زیرساخت‌های مناسب برای اینترنت خود بوده‌ و در تلاش برای آماده‌شازی بسترهای لازم برای آینده در پیش رو هستند و نه کشورهایی که اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت را برای هر کاربر خانگی مناسب و گاهی زیاد میدانند!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید!

به اشتراک بگذارید \"Technorati\" \"Ping.fm\" \"FriendFeed\" \"Facebook\" \"Balatarin\"

3 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال

  1. \'\'مرتضی:
    2010-Nov-20 \"پورت اترنت با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه \" !!!!!!!!!!!!!! 10 GIG
  2. \'\'محمود:
    2010-Nov-20 @مرتضی, بله بله 10 Gbps Ethernet
  3. \'\'مجيد:
    2010-Dec-06 آدم وقتي اين چيزها رو ميخونه، اونجاش ميسوزه!!!! اونا كجان، ما كجا اونجا با يك هزينه ناچيزي اينترنت با سرعت 150 تا 200 مگابايت ميدن اونوقت ما 128 كيلوبايتتتتت. يعني فقط ما ها ياد گرفتيم موشك هاي ساخت روسيه رو بفرستيم هوا. حالا تازه مخابرات داره adsl ميده با قيمت پايين، كه ميتوني طرف رو خرش كني و سرعت بالا بگيري.من 14000 تومن دادم 512 گرفتم،اونا 14 دلار ميدن 100 مگ ميگيرن. هييييييييييي........... يعني كي مسئلان ما مي خوان به فكر بيفتن.........



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,