منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سورس کد Doom3 منتشر شد

استودیو بازی سازی Id Software امروز سورس کد Doom 3 را منتشر کرد. Doom 3 بازی تیراندازی اول شخص (FPS) ژانر ترسناک در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و نظر منتقدان بسیاری را برانگیخت.

سورس بازی تحت مجوز GNU General Public License ویرایش سوم (GPLv3) در دسترس قرار گرفته است، اما شامل هیچ یک از داده‌های بازی نظیر بافت‌ها، صداها، مدل‌های چندضلعی و … نمی‌‌باشد و این قسمت‌ها هنوز به صورت Copyright در انحصار این شرکت هستند.

البته برای انتشار کدهای زیربنایی موتور بازی id Tech 4، بنیان‌گذار این شرکت، John Carmack باید کدهای مربوط به محاسبه میزان سایه به وسیله الگو را کمی تغییر می‌داد. چرا که قسمت‌های مربوط به پیاده‌سازی depth fail که آن را با عنوان روش «Carmack's Revesre» می‌شناسند، قبلا در سال ۲۰۰۲ به صورت پتنت در‌آمده و حق امتیاز آن در اختیار Creative Labs می‌باشد.

این سورس کد این امکان را فراهم می‌کند تا این بازی برای platform های متعدد و با جلوه‌های بصری متفاوت آماده و قابل استفاده شود.

استودیو Id Software که به حمایت از از نرم‌افزاهای آزاد و انتشار سورس موتورهای بازی‌سازی خود معروف هست چند سال پیش سورس کد موتو Quak3 را منتشر کرد که منجر به ساخت بازی‌های OpenArena ، World of Padman، Urban Terror و بسیاری دیگر شد.

منبع: H-Online



برچسب ها : , , , ,